نشنال اینترست افشا کرد: درخواست واشنگتن از کردهای سوریه علیه ایران

درحالی که پس از توافق روسای جمهور روسیه و ترکیه پیرامون آتش‌بس بین ارتش ترکیه و کردهای سوریه، اردوغان از آن به‌عنوان یک پیروزی تاریخی یاد کرده است اما به‌نظر می‌رسد که برندگان نهایی این توافق مسکو و دمشق هستند که قرار است از این پس حاکمیت و نظارت بر این مناطق را بر عهده داشته باشند و البته بدون تردید، بزرگترین بازنده تحولات ژئوپلتیکی اخیر نیز آمریکا است.

پوریا فیروزنژاد: با پایان آتش‌بس 120 ساعته بین ترکیه و کردهای یگان مدافع خلق در روز سه‌شنبه، اردوغان درنهایت مجاب شد تا عملیات ارتش ترکیه را در مناطق شمالی سوریه پایان دهد؛ اما توافق با اردوغان نه در کاخ‌سفید، بلکه در اقامتگاه تابستانی پوتین در شهر ساحلی سوچی حاصل شد؛ توافقی که قرار است بر طبق آن عملیات نظامی ترک‌ها متوقف شود و کردها نیز تا عمق 30 کیلومتری از مرزهای ترکیه به داخل خاک سوریه عقب بنشینند. با وجود اینکه آنکارا این توافق را یک پیروزی برای خود قلمداد کرده است اما این سند 10 بندی نشان از آن دارد که روسیه، در عمل عنان امور را در این منطقه به همراه دولت بشار اسد در اختیار خواهد داشت و درحالیکه می‌توان از همین حالا برنده‌های اصلی را دمشق و مسکو لقب داد، بزرگترین بازنده تحولات ژئوپلتیکی اخیر نیز آمریکا است، کشوری که کردها آن را خائن به خود می‌دانند.

پرچم سفید اردوغان در سواحل دریای سیاه

ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در اقامتگاه تابستانی خود در سوچی میزبان رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود بود تا وی را قانع سازد که عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردهای مستقر در شمال سوریه را متوقف کند. هشتمین دیدار میان پوتین و اردوغان در سال 2019 درحالی به اتمام رسید که دو طرف پس از به پایان رساندن یک دیدار 6 ساعته در برابر لنز دوربین‌ها قرار گرفتند از نیل به یک «توافق تاریخی» خبر دادند که برای هر دو طرف برد-برد بوده است.

 بر این اساس سند 10 بندی که میان دو بازیگر منطقه‌ای حاصل شده قرار است به‌طور رسمی حاکمیت کردها در شمال شرقی سوریه پایان یابد و اعمال حاکمیت دولت مرکزی سوریه بر این مناطق در طول نوار مرزی شمالی با ترکیه احیا شود. به‌عبارت دیگر این توافق متضمن می‌شود که نیروهای سوریه با همکاری روس‌ها امنیت این منطقه را تامین کنند و کردها تا 30 کیلومتر از مرزهای مشترک با ترکیه عقب نشینی کنند.

تحلیلگران معتقدند که کردهای سوریه به‌دلیل تحولات سیاسی دو هفته گذشته، متحمل لطمه‌های فراوانی شده‌اند و اصلی‌ترین مقصر آن نیز شخص دونالد ترامپ است که با خارج ساختن نیروهای نظامی‌ آمریکا از پایگاه‌های سوریه، چراغ سبز را به اردوغان داد تا عملیات نظامی خود را در این منطقه آغاز کند.

مسکو و دمشق؛ برندگان اصلی سوچی

اگرچه اردوغان در نشست خبری با پوتین این توافق را برای ترکیه یک پیروزی دانست اما به‌نطر نمی‌رسد که این موفقیت چندان هم به متعلق به ترکیه باشد و آنچه که در این توافق آمده نشان از حضور گسترده‌تر روس‌ها در مناطق مرزی دارد و به‌نوعی روسیه عنان امور را در دست گرفته است. از سوی دیگر با حضور یافتن روسیه در این مناطق، بعید نیست که مسکو در آینده نه چندان دور درخواست امتیازاتی را از آنکارا داشته باشد.

یک منبع آگاه که در جریان تصمیمات دولت اردوغان است به روزنامه المانیتور می‌گوید:« پوتین بر خلاف مایک پنس و دونالد ترامپ در برابر اردوغان ایستاد.»

اما از سوی دیگر، بشار اسد با حضور کم‌سابقه خود در این مناطق، نشان داد که پس از چندین سال، بار دیگر اختیار این مناطق را در دست دارد. وی همچنین روز سه شنبه در یک تماس تلفنی با پوتین یادآور شد که هرگونه تجاوز به خاک سوریه تحت هیچ شرایط و بهانه‌ای قابل تحمل نیست.

آتش‌بس برای کردها چه معنایی دارد؟

کریم هاس، یک پژوهشگر ترک در امور روسیه در رابطه با توافق حاصل شده می‌گوید:« بنابراین این توافق ترکیه قرار نیست هیچ‌ منطقه‌ای را تحت اختیار خود قرار دهد. و البته هیچ اشاره‌ای به خلع سلاح گروه یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) نشده است.»

از این رو به‌نظر می‌رسد که با توجه به بازگشت اختیار مناطق مورد مناقشه به دمشق و مسکو، اردوغان در نهایت چاره‌ای جز حل وفصل اختلافات با دولت بشار اسد و حتی کردهای مدافع خلق ندارد که به احتمال فراوان در هر دو مورد نیز روس‌ها نقش میانجی را ایفا خواهند کرد.

به علاوه در صورت بهبود روابط کردها و دولت اسد، و ورود رسمی آن‌ها به ساختار سیاسی سوریه، دیگر بعید به‌نظر می‌رسد که درگیری نظامی بین ترکیه و کردها به‌عنوان نیروهای رسمی دولت سوریه رخ دهد چراکه مسکو مانع خواهد شد.

خیانت بزرگ واشنگتن به کردهای سوریه

کردها که اکنون تنها متحد خود، یعنی آمریکا را از دست داده‌اند به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز اعطای امتیاز ندارند. بسیاری از کارشناسان بین‌المللی و آمریکایی و حتی شمار فراوانی از قانونگذاران کنگره اقدام دولت ترامپ در خروج از شمال شرق سوریه را خیانت به کردها توصیف می‌کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در همین رابطه گفت:« ایالات‌متحده برای سال‌ها شریک کردها در منطقه بوده است، اما در نهایت پشت کردها را خالی و به آن‌ها خیانت کرد. امروز واشنگتن آن‌ها (کردها) را در مرزها برابر ترکیه قرار داده‌اند به‌نوعی این آمریکا بود که کردها وادار به درگیری نظامی با ترک‌ها کرد.»

این درحالی است که تصیمیم خروج سربازان آمریکایی به قدری ناگهانی بوده است که جیم جفری، نماینده ویژه آمریکا در سوریه و ائتلاف جهانی برای شکست داعش اعلام کرده که ترامپ هیچ‌گونه مشورتی را با او در این باره انجام نداده است. 

در همین حال نشریه نشنال اینترنست در گزارش اختصاصی خود به نقل از منابع آگاه در کاخ‌سفید از دیداری می‌گوید که بین دیپلمات‌های آمریکایی کردها انجام شده است اما شدت اختلافات به قدری بالا بوده است که درگیری لفظی شدیدی میان طرف‌ها انجام می‌شود. دیداری که نشان از شکرآب شدن روابط ایالات‌متحده و کردهای سوریه دارد. این دیدار که در اواخر ماه سپتامبر انجام شده است به حدی متشنج بوده که جوئل ریبورن، نماینده دولت آمریکا در امور سوریه یک مداد را به صورت یکی از اعضای هیئت کردها کوبانده است.

او از کردها خواسته بود تا با گروه‌های جهادی وارد مذاکره شوند و ائتلافی را علیه ایران تشکیل دهند.

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس پیشین سازمان سیا به‌تازگی اقدام دولت ترامپ در خارج شدن از سوریه را خیانت به متحد دیرینه ایالات‌متحده دانست.

پترائوس می‌گوید:« خب. من فکر می‌کنم که ما به متحدان کرد خود پشت کرده‌یم. کردهایی که برای شکست داعش، 10 هزار کشته دادند. برخلاف گفته ترامپ این نوع خروج ناگهانی جنگی را پایان نمی‌دهد بلکه موجب طولانی شدن آن می‌شود چراکه می‌تواند موجب تقویت دوباره عناصر داعش در سوریه شود.»

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در مطلبی آمریکا را بزرگترین بازنده ژئوپولیتیکی تحولات روزهای گذشته می‌داند و می‌نویسد:« خروج ناگهانی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ، این مناطق را دو دستی به روسیه تقدیم کرده است.»

213 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    63 55
    قابل توجه بعضیا که سنگ ترکیه رو به سینه میزننو کوردارو تروریست میخونن.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      19 3
      دقیقا اشتباه متوجه شدی... مطمئنا خبر رو کامل نخوندی. کردهای سوریه هر کی بیشتر پول و امکانات و تجهیزات بهشون بده طرف اونو میگیرن و هر کاری بگن میکنن .....
    • شمس تبریزی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      13 11
      پیامبر فرمود حب للشی ء یعمی و یصم. تعصب قومی برخی ها نسبت به ترکیه کور و کرشان کرده. طبیعت بشر همینه
    • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      18 7
      این بعضی ها شخصه چه سانی هستن کسی که ذره ای دلش برای ایران بسوزه یک قوم بزرگ و تاثیر گذار ایرانی رو اینجوری خطاب قرار نمیده ، چون چنین رفتاری در درجه اول خطرش برای ایران خواهد بود ، منتفعین این رفتارها عده ای هستند که طی این چند ده سال بیشترین انتفاع رو از وضعیت آشفته ایران و تحریمها هم خودشون بردن هم ترکیه داعشی رو منتفع ساختن کافیست بدانید با رفتارهای دفعی این افراد تنها در سال قبل بالغ بر دو میلیارد دلار سرمایه از ایران به سمت خرید ملک در ترکیه رفته !
    • ممد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      78 0
      محمد عزیز شما هم سنگ اونایی رو که مدام نظرشون رو تغییر میدن و باعث تنش و عدم صلح در سوریه میشن رو به سینه نزن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    10 1
    یعنی امکان داشت کردهای سوریه به ایران حمله کنن؟! دیگه به هیشکی و هیچی نمیشه اعتماد کرد
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      9 7
      امکان نداره و امکان نداشت. تنها ترکیه ای که سنگ عثمانیها رو به سینه می نه از این غلطها با همسایه هاس میکنه. مثل عثمانی‌هایی که شیعه ها رو میکشن.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    تنها گروهی که از ائتلاف ایران و کردهای خاورمیانه متضرر میشه ترکها و افراطیون وهابی هستند متاسفانه ایران با کاری که در قضیه کرکوک کرد خیلی روابطش با کردهای عراق رو خراب کرد و اونجا رو دو دستی به ترکیه تقدیم کرد متحدین واقعی و پایدار ایران در منطقه فقط تاجیکها و کردها میتونن باشن نه حتی اعراب شیعه و حشد شعبی و اینا، یک نوروز برای اتحاد ما کافیست
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      7 7
      کدوم کردی خودشو ایرانی دونسنه؟چرا شما کردها اینقدر قومی قبیله ای فکر میکنید؟در نحریمها ناجیک و کرد برای ایران چیکار کرد؟کرد جز قاچاق و نابود کردن اقنصاد ایران چیکار کرد؟ ناجیک و کرد در منطقه روابط بسیار خوبی با ریاض و اسرائیل دارند که دشمنان خونی ایرانند ولیی نرکها و انکارا دشمن اون دو کشورند و در زمان نحریمها حامی ایران
    • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      12 4
      چه منفی های مشکوکی خبر آنلاین فک کنم یکی از اردبیل یا انکارا داره هکت میکنه
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 2
      عوامل و شتيل بگير ديكتاتوري ادوغان هستند دسته جمعي منفي ميدن ببم جان
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 0
      اونی که نوشته ترکیه و اسرائیل دشمنن بد نیست سوادش رو بالا ببره. بیشترین رابطه اقتصادی با اسرائیل در منطقه رو ترکیه داره و ازشون اسلحه هم می‌خره. چطوریه که کردها با اسرائیل متحدن بعد فلسطینی‌ها میان حمله ترکیه به کردها رو محکوم میکنن؟ برای خودتون خوب می‌باید هر جا که به نفع تون باشه ولی لااقل یه کم سواد داشته باشید تا چیزهای عجیب و غریب نگید.
    • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 2
      ۰۰:۱۱ ترکیه در تحریمها ازایران حمایت کرده ؟! آخه ترکیه فلک زده با اون وضع افتضاحش در قواره ای هست که از جایی بتونه حمایت کنه؟ ترکیه با جنسای بنجلی که بهون میندازه با توریستهای از ایران فراری و با نفت مفتی که ازمون میخره بیشترین بهره از وضعیت بلبشوی ایران برده راستی کامیونهای طلا یاد رفت! ترکا زیاد ارزون فروش نیستن خیالت راحت
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    14 1
    امیدوارم کردهای سوریه فریب واشنگتن رو نخورن
  • مهدی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    4 10
    ببخشید بی احترامی به کرد ایرانی و آذری ایرانی نباشه که من از هر دو یک ریشه دارم ولی هم کرد سوریه هم ترکیه پد... هستن چون دشمن ما هستن ولی تو بد و بدتر بازم بد (ترکیه) بهتر بوده حداقک با اون قدرت نظامیم که داره نگفته به بچه های مقاومت که بیشتر ایرانین حمله میکن حرفی که کردا با تیکه به آمریکا گفتن حالا موش شدن تعصب الکی یعنی چی ما نه ترک ترکیه هستیم نه کرد سوریه ما هر چی باشیم ایرانی هستیم همون جایی که از شهر و روستا و محلمون براش شهید دادیم که کرد و لر و ترک و بلوچ و ترکمن و عرب و... کنار هم این مرزارو حراست کردن
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      6 2
      ما داریم راجع به حمله ای حرف می‌زنیم که تمام کشورهای دنیا محکومش کردن. توجیهی برای جنایت‌های ترکیه نیست که تو بخوای بحث رو متعادل کنی. اگه شما جبهه رفتید خونه و شهر کردها لب مرز خودش جبهه بود. افتاد؟
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      2 0
      تو که اونطور در این نظرت نوشتی "ببخشید بی احترامی به کرد ایرانی و آذری ایرانی نباشه"،اکثر آذری ها در ایران به جز یک سری تشابهات زبانی(البته زبان فارسی در ایران جایگاه فراقومیتی داره) آیا از نظر ساختار چهره،آداب معاشرت،اعیاد ملی،مناسبت های مذهبی،دستاوردهای تاریخی،به اکثر مردم ایران شباهت دارند یا اکثر استانبول نشینان؟علت اینکه در نظرت اونطور نوشتی "بی احترامی به کرد ایرانی و آذری ایرانی نباشه"؟
  • مهدی اشرفی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 0
    با احترام به آقای فیروزنژاد به نظر میرسه نویسنده این مقاله از تمامی اتفاقات واقعی دور شده و صرفا به یک برش کوتاه از یک رخداد پرداخته، اگه از نمای بالاتر بنگریم، آمریکایی رو میبینیم سالها سعی میکرد با متوازن کردن نیروها خاورمیانه ای آرام داشته باشه و به لطف این سیاست از موهبت فروش سلاح به کشورهایی که مستقیم و غیر مستقیم از زرادخانه های آمریکا تولیدات چند دهه پیش را خریداری میکردند بهره مند بشه. ولی با روند فعلی استخراج نفت و تبدیل شدن آمریکا به بزگترین صادر کننده، نه تنها تمایلی به خاورمیانه آرام وجود ندارد، بلکه رسما سعی در اغتشاش اوضاع آرام دارد، هدایت پهپاد به مرزهای ایران و متعاقبا پاسخ ایران، حمله به نفت کش ها، حمله به تاسیسات نفتی عربستان و ... که در برخی موارد فاعل مجهول وجود دارد. در این ماجرا، دولت ترکیه رسما اعلام کرده با تروریست ها وارد نبرد شده است (که این موضوع نیز تایید و انکار نمی شود) ولی مهم ترین اتفاق عبارتی است که توسط آمریکا (پرزیدنت و کنگره و ارتش و ...) این جنگ را به دو قومیت ترک و کرد رسانده است و بسیار در جهت قومگرایی پیش می رود.
  • آریایی FR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    8 2
    یکی این معادله رو برای من حل کنه ترکیه با اسرائیل رابطه تنگاتنگ داره ترکیه با آمریکا رابطه تنگاتنگ داره داعش رو ترکیه و عربستان و با نقشه آمریکا بوجود آوردند عربستان می خواست مناطق نفوذ به نفع خودش ایجاد کنه ترکیه با حمایت مالی و تسلیحاتی و تبلیغاتی از داعش سعی در ساقط شدن اسد و تصرف سرزمین سوریه و احیای امپراتوری عثمانی را داشت آمریکا هم به نیت فروش سلاح و غارت نفت خاورمیانه میانه داعش رو ایجاد و تجهیز و جابجا می کرد با ورود ایران به معادله جنگ و تقویت روحیه و توان رزمی ارتش نیمه جان سوریه از سوی و از طرف دیگر ورود کردها به صحنه نبرد با داعش ضمن پرهیز از درگیری با ارتش سوریه باعث شد محاسبات جریان فتنه بهم بخوره مقاومت کردها و جناح مقاومت داعش رو ضعیف و ناتوان کرد ترکیه رویا های خود رو بر باد رفته دید به بهانه احمقانه ارتباط ی پ گ و پ ک ک به سوریه حمله کرد با تجهیزات و سلاح آمریکایی و اسرائیلی حالا اگه کردها که در جنگ چالدران از ایران جدا شدند بخوان حکومت تشکیل بدن میشن ضد ایران!!؟ کرد ایرانیه و به همین دلیل مغضوب ترکیه و آمریk