۱ نفر
۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
افزایش قیمت بنزین، تورم و چند واقعیت اقتصادی

با وجود این‌که احتمال افزایش قیمت بنزین قطعی است و نهایتا دولت می‌تواند اندکی زمان آن را تغییر دهد نباید فراموش کنیم که سیاستی قابل قبول و موفق خواهد بود که منفعت آن به سود فرودستان باشد. در غیر این صورت هر سیاستی که پیش گرفته شود عملا شکست می‌خورد.

در تحلیل علمی هر مساله‌ای قبل از هر چیز لازم است که از پدیده مورد بررسی یک شناخت نسبی داشت. این امر در علم اقتصاد نیز صدق می‌کند. اقتصاد ایران اکنون در شرایط خاصی قرار دارد که بررسی آن می‌تواند به راه‌حل‌هایی که برای درمان بیماری‌های آن وجود دارد یک راهکار خاص است.

با بررسی آمارهایی که اخیرا مرکز آمار ایران منتشر کرده در می‌یابیم که نرخ تورم نقطه به نقطه نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به بهار کاهش چشمگیری داشته است؛ حتی در قیاس با شهریور ماه نیز نرخ تورم از ۳۵ به ۲۸ درصد رسیده است، در اردیبهشت این رقم ۵۲ درصد بود. با این همه فعلا نرخ تورم میانگین هفت ماهه ۴۲ درصد اعلام شده ولی پنج ماه دیگر از سال باقی مانده و انتظار می‌رود نرخ تورم در ادامه نیز روند کاهنده خود را دنبال کند.

این نرخ تورم البته در بحث من به انگیزه بیشتر برای قاچاق به ویژه قاچاق سوخت کمک می‌کند. به بیان دیگر شرایط تورمی خود به افزایش انگیزه برای قاچاق یک کالای ارزان در یک اقتصاد به کشورهای دیگر و همزمان انگیزه بیشتر برای واردات کالاهای ارزان همسایگان به اقتصاد تورم زده یاری می‌رساند. به این اعتبار انگیزه برای افزایش قاچاق بنزین به کشورهای همسایه شکل اجتناب ناپذیر دارد.

نکته دبگر این است که در کشور ما مصرف بنزین بسیار زیاد است ولی مصرف کنندگان اصلی یعنی دهک‌های پایین جامعه جزو مصرف کنندگان اصلی آن نیستند و ثروتمندان از آن بهره بیشتری می‌برند. این مساله هم به دلیل نوع تقسیم ثروت در جوامع امروزی نسبتا اجتناب ناپذبر است، گرچه دولت می‌تواند با سیاست‌هایی از میران آن تاحدودی بکاهد.

واقعیت سوم این است که در شرایط کنونی مردم ایران زیرفشارهای متعدد اقتصادی قرار گرفته‌اند و از اجاره بها تا هزینه‌های درمانی رشدی بیش از رشد درآمدی جامعه داشته است. به بیان دیگر هر هزینه‌ای که مردم برای زندگی روزمره خود به آن احتیاج دارند گران شده و این امر به معیشت مردم آسیب زده است.
واقعیت چهارم این است که اگر مردم مجبور به تهیه بنزین گران برای ماشین‌های خود باشند، انتظار دارند تا خود بتوانند خودروی مورد استفاده خود را تهیه کنند. یعنی مردم وقتی مجبور هستند بنزین را با قیمتی نزدیک به فوب خلیج فارس تهیه کنند آن گاه به راحتی نمی‌پذیرند که هزینه گمرک خودروهای کارآمدتر خارجی را مانند امروز گران باشد.

واقعیت آخر هم این است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا شدیدا درآمدهای کشور از محل فروش نفت را تحت فشار قرار داده که این امر مشکلاتی را برای کشور ما ایجاد کرده است. این مساله بیش از همه خود را در هزینه‌های عمرانی نشان می‌دهد که عملا دولت توانایی تامین هزینه‌های آن‌ها را ندارد.

این‌ها بخشی از واقعیات اقتصاد امروز ایران هستند و افزایش قیمت بنزین تنها یک راه حل است. اگر منابع حاصل از این افزایش قیمت به سود دهک‌های پایینی جامعه باشد می‌توانیم آن‌را یک طرح موفق بدانیمچرا که در این صورت اولا یارانه پرداختی به فقرا بوده و هم افزایش هزینه قاچاق را متاثر می‌کند. با این همه نباید فراموش کنیم وضعیت فعلی کشور که تورم دو رقمی است و رشد نقدینگی چند دهه بیش از ۲۰ درصد بوده و ارزش پول ملی نیز هر دم تضعیف شده نه ناشی از سوبسید بنزین بلکه ماحصل سیاست‌های پولی کشور بوده است. اگر بانک مرکزی کشور سیاست پولی کارآمدی داشت اکنون نیاز نبود سالانه هزینه خدمات دولتی را افزایش داد و اقتصاد درگیر تورم نبود. دولت باید از سیاست‌هایی بهره جوید که به سود کنترل نرخ تورم باشد.

کارشناس اقتصادی

۲۲۶۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    در شرایط رکود حاکم بر کشور افزایش بهای بنزین بدون رفع مشکلات معیشتی قشر ناتوان و کارمندان شاغل و بازنشسته هیچ دردی را دوا نمی کند .شاید دولت قسمتی از در امد حاصله را برای هدف فوق مصرف کند اما تورم دوباره این زخم را باز خواهد و به نارضایتی عمومی منجر خواهد شد.در حال حاضر بنظر من باید حکومت برود سراغ کسانی که پول های باد اورده برده اند البته اگر اراده این کار باشد.
  • بي نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    اين حرف ها رو دولتي مي زنه كه روي بازار و قيمت ها هيچ كنترلي نداره. درسته بنزين رو دهك هاي دارا مصرف مي كنن ولي دارائي هاي كشور هم دست همين عده هست بنابراين وقتي بنزين گروون بشه اونها هم اجاره و كرايه و قيمت انبارداري و ... رو براي قشر يارانه بگير گروون مي كنن. خيلي طبيعي و قابل پذيرش. بنابراين فشار منتقل ميشه روي دهك هاي پائين. روابط اقتصادي خطي نيست كه روي يك موضوع كار كنيد و بقيه ثابت بمونه اين فقط روي كاغذ و توي كتاب ممكنه. ميشه هزينه حمل چند برابر بشه و كاركردن خارج شهر مقروون به صرفه بمونه!؟ قيمت تموم شده كالا و خدمات تغيير نكنه!؟
  • حمید رضا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    اتفاق ما قشر ضعیف هم به اندازه دیگران از بنزین کم و بیش استفاده می کنیم من که کار ندارم با ماشينم مسافر کشی می کنم اگر بنزین را گران کنید قطعا کرایه ها، حمل ونقل کلا گران میشود برای همه، پس قشر ضعیف را بهانه نکنید دولت به هر بهانه ای می خواهد از دادن حق مردم طفر بره آخه چرا یا بنزین، یا یارانه، خود دولت عاشق گرانی وکم کردن قدرت خرید مردم هست بابا سطح معیشت مردم را بالا ببرید بعد متناسب با آن قیمت گذاری کنید هي بوق کرنا نگذارید که قیمت جهانی این چنین وآنچنان است.
  • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    این آقای اقتصاد دان یکی به میخ می زند یکی به نعل!! تحلیل ایشان خیلی ضعیف است و در راستای سیاست های غیر واقعی و آزار دهندۀ دولت است حال که ارز گران شده بنزین هم باید گران شود!! تمام خدمات دولتی و غیر دولتی که گران شده حالا ایشان هم مثل دولت فکر می کند که جز بدبختی برای مردم چیزی به ارمغان نیاورده است.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    بنزین تا ۲۰۰ تومن دلار یکهزارپانصدتومان سکه دویست هزارتومن آپارتمان نوساز تهران متری یک میلیون تومان سمند دومیلیون تومن کالاهای فوق بیشتر ازآن قیمت که نوشتم ارزش ندارن چون مملکت ماکشورثروتمندی نباید مردم بیشتر ازآن قیمتها بابت آن کالاها پول پرداخت کنن
  • محمد حسن جنیدی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    0 0
    مشکل اقتصاد ایران در ساختار معیوب اقتصادی و اجتماعی است