«ستایش» و القای طرز فکری که آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند

رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای فرهنگی در همه جوامع محسوب می‌شوند که از قدرت زیادی در شکل‌دهی رفتارهای افراد جامعه برخوردار است.

یکی از مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیون در سال‌های اخیر مجموعه «ستایش» است که این شب‌ها فصل سوم آن از شبکه سوم پخش می‌شود و به لطف موفقیت دو فصل گذشته، همچنان مخاطبان بسیاری دارد و خانواده‌های زیادی پیگیر داستان آن هستند.
علیرغم نکات آموزنده زیادی که در این مجموعه شاهد هستیم، اما گاهی از زبان برخی از شخصیت‌های آن مطالبی بیان می‌شود که می‌تواند تاثیرات مخرب زیادی در خانواده‌ها برجای گذارد. از جمله در قسمتی که دوشنبه شب ۲۹مهرماه به روی آنتن رفت، در سکانسی «خانم بزرگ» با افتخار بیان می‌کند که به دلیل ناتوانی دخترش در فرزندآوری، آستین بالا زده و برای داماد خود همسر دوم یافته است و در ادامه برای توجیه این عمل، جمله ناشایستی بیان می‌کند و آن این است که: یا باید میذاشتم دخترم رو طلاق بده یا خودم یه کاری می‌کردم. 
گذشته از نیت نویسنده این مجموعه از خلق چنین سکانسی، باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که مخاطبان یک مجموعه تلویزیونی از طیف‌های گوناگون هستند و عقاید و داستان‌های زندگی مختلفی دارند. ممکن است گاهی القاء چنین طرز فکری در زندگی دو یا سه خانواده ثبات و آرامش ایجاد کند اما قطعا در زندگی صدها خانواده دیگر کدورت و ناراحتی و خیانت و اختلافات عمیق ایجاد خواهد کرد. القاء چنین ایدئولوژی غیرانسانی و عجیبی که اگر زنی نابارور بود دو گزینه بیشتر در پیش روی ندارد: یا مطلقه شود و یا هوویی را در کنار خود بپذیرد! تیشه به ریشه بسیاری از خانواده‌ها می زند. در حالی‌که قرآن زکریای پیامبر را به عنوان مردی معرفی می‌کند که یک زن نابارور داشته ولی به جای اقدام به تعدد زوجات با عشق و وفاداری تا زمان کهنسالی در کنار وی مانده است. 
تعدد زوجات به فرموده شهید مطهری یک قانون بسیار پیچیده است که شرایط احراز بسیار سختی دارد و درصد بسیار بسیار ناچیزی از مردان قادر به احراز آن هستند  و تبلیغ آن به این سبک بسیار ناشایست در یک رسانه جمعی عملی نابخردانه است که اثرات سوء آن در خانواده‌ها انعکاس می‌یابد.
 در حالی که امروزه تزلزل زیادی در بسیاری از خانواده‌ها به وجود آمده و آمار طلاق سر به فلک می‌گذارد و مراکز مشاوره خانواده شاهد مراجعه بسیاری از زنان دل‌شکسته و زخم خورده‌ای است که به دلیل خیانت همسر در حال دست و پنجه نرم کردن با افسردگی و مشکلات متعدد روحی و روانی هستند، از رسانۀ جمعی انتظار می‌رود از اشاعه چنین افکاری جلوگیری کند.

*دکترای مشاوره خانواده- عضو هیات علمی دانشگاه تهران
۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    17 2
    کاش اینها موقع سریال ساختن یا کلا نوشتن هر محتوایی که به بیننده القا می کنند با امثال شما مشورت می کردند. اینها همه از کمبود دانش و خرد نشات می گیرد. اصلا چه اشکالی دارد فرهنگ فرزند خواندگی را تبلیغ کنند این همه بچه بی سرپرست در مراکز بهزیستی چشم انتظار پدر و مادر هستند. حتما باید این فرهنگ بچه باید از خون خودمان باشد را پرورش دهیم!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    10 3
    آفرین زدی تو هدف
  • مسعود IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 2
    متاسفانه لطمه هایی که ما به علت سیاست های غلط صداوسیما در بحث خانواده و ترویج باورهای غلط تو این چند سال خوردیم کم از آسیب های جدی مثل اعتیاد و... نبوده که بلکه چه بسا مسبب این عوامل خطرآفرین هم بودن...
  • سارا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    6 2
    واقعا عالی بود متاسفم برای این رسانه ای که باعث تزلزل در خانواده ها میشه
  • استادیار دانشگاه تهران IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    8 2
    نظر خانم دکتر شاهمرادی بسیار پخته و تحسین برانگیز است و نگاه نویسنده سریال ستایش در آن سکانس، تعجب برانگیز و شائبه آور است. امیدوارم پوزش صدا و سیما و توضیحات تکمیلی را برای جبران مافات، بشنویم.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 3
    این سریال مشکلات شدید فرهنگی داره و در بسیاری از موارد به شدت زن ستیزه. تلوزیون باید کارهای خوبی مثل آداپت کردن بچه رو تبلیغ کنه. اگر به جای خانم آقا مشکل داشت آیا تبلیغ میکردن که یه مدت طلاق بگیرن خانم از شخص دیگه ای باردار بشه بعد برگرده پیش شوهرش؟
  • سید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    6 17
    کجای حرفهای خانم بزرگ درست نبوده، اتفاقا" بهترین کار رو کرده. نمونه حرفهاش تو جامعه دیده ميشه.
  • احسان IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    12 4
    سلام. و درود بر نویسنده ی مقاله . به زیبایی به زکریای پیامبر اشاره فرمودید! این طرز فکر که اگر یک مرد نتواند از همسرش بچه دار شود یا باید رهایش کند و یا باید به سراغ تعدد زوجات برود یک طرز فکر توهین آمیز به خود مردان است که شعور و وفاداری آنها را زیر سوال می برد !! یعنی انسانیت ما مردها در همین حد است؟؟؟؟
  • حمیدرضا گلشن IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    12 1
    درود و سپاس از نظر کارشناسانه و صحیحتون. به عقیده ی من هم، سریال ستایش برداشت سطحی و گاها کاملا اشتباهی رو رایج کرده، مثل همین نکته که خانم دکتر فرمودن، یا مثلا طرز برخورد حشمت فردوس با نوه ش
  • شاهد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 2
    خیلی خیلی پیشنهاد مسخره ای بود
  • دهقانی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    10 17
    سلام وعرض ادب.خانم دکتر اینچنین که شما بیان کردی، هم نیست و زیرکانه این جمله سوالی رابیان نکردید که آیا هدف از ازدواج هر مرد و زنی خصوصا مرد ادامه نسل میباشد یا خیر؟! بودن فرزند باعث نشاط و سرزندگی در یک خانواده میشود و اگر نباشد اتفاقا باعث افسردگی هر دو طرف یعنی زن و مرد میشود پس جانب عدالت را رعایت فرمایید و بعنوان یک روانشناس که حتما با مقوله جامعه شناسی هم اشنا هستید یکجانبه به قاضی نروید و در این بین مردان را که بدلیل نازایی همسرشان اقدام به ازدواج مجدد میکنند در افکار عمومی جنس مخالف هیولا نشان ندهید. لطفا متفکرانه فکر کنید و بعد دست به قلم شوید. سپاس
    • المیرا IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      10 2
      سلام به نظر متین در جواب دهه شصتی موافقم. لحن دیالوگ توهین آمیز بود (با عرض معذرت از تمام زنانی که با این مشکل مواجه هستند) انگار که یک زن نازا یک شیء دورانداختنی است که حالا بعضی ها لطف میکنن و دور نمی اندازن و در کنارش یه زن دیگه میارن !! آقای دهقانی حدس میزنم شما جامعه شناسی خونده باشید و این عادت امثال شماست که این مدلی خودتون رو بالا می بینید !! اگر خواهرتون نازا باشه این دیدگاه توهین آمیز رو درموردش می پذیرید؟؟؟
  • میثم IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    7 1
    با نظر ایشان موافقم. ضمنا در این سریال به ازدواج همه اهمیت داده شده غیر از پسر جوان خانواده تو گویی اصلا وجود خارجی ندارد.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    8 1
    این سریال با رفتارهای فوق تخیلی پریسیما دیشب باعث شد دیگه این سریالو نبینم خیلی وقاحت تو این سریال دیده میشه اول اینکه پریسیما را به را آدم میکشه اصلا هیشگی به هیشگی نیست ابم از اب تکون نمیخوره دوم ستایش بدون اینکه فکر کنه بعد از ازدواجش محمد باید کجا زندگی کنه ازدواج میکنه و خبری هم نمیگیره از پسرش سوم انیس با اینکه مکافات عملشو دیده ولی باز میخواد کار گذشته رو تکرار کنه خلاصه اینکه عطای این سریالو به لقاش بخشیدم
  • داود بزم آرا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 1
    متاسفانه نه تنها این مسئله که مسائل مشابه فراوانی در جامعه براحتی مورد طرح و اجرا قرار می گیرد که پس از اجرایی شدن و دامن گیر شدن آحاد جامعه از عواقب چنین اقداماتی، مسئولین مربوطه به فکر چاره می افتند. مشاور ارشد خانواده
  • ایسان IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 5
    یعنی من باتک تک حرفای سرکارخانم سمیه شاهمرادی موافقم حرف دلموزد.به زن های جامه ک همان مادرای جامعه هستندظلم نکنیدبه زمان جاهلیت برنگردید.
  • سارا IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 2
    پس چرا هیچکدوم از نظرات این مطلب نمایش داده نمیشه؟؟؟؟ من و چند نفر از دوستان نظر گذاشتیم و مطمئنم نظرات زیادی داره پس کو؟؟؟
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 3
    من خودم یکی از این زنان نازا هستم اما شوهری بسیار وفادار دارم که این کار رافقط اقبال یاحکمت خداوند میداند که فقط به من دلداری میدهد در حالی من خودم افسردگی گرفتم ودوست ندارماو به پای من بسوزد
  • عادل IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    2 15
    تنها نقطه قوت این سریال فقط پرداختن به تعدد زوجات است شما چون خانم هستی این رو نقد میکنی در حالی که کار ستایش رو که یک کار کثیف کثیف وزشت ودور از عرف رو تایید میکنید ستایش بدون اجازه گرفتن از بزرگترها یا حتی مشورت با بچه های خودش ودونستن نظر اونها خونه وزندگیش رو ول کرد ورفت ازدواج کرد بودن اینکه سراغی از حال وضعیت پسر و پدر شوهرش بگیره رفت وپشت سرش رو نگاه نکرد اصلا عملا اونها رو از خونش انداخت بیرون برامن خیلی عجیبه که هیچکس از این رفتار انتقاد نمیکنه نمیدونم شاید شماها براتون عادی باشه ولی تو قوم ما اینجوری نیست
    • تارا IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      0 3
      میشه بگید شما متعلق به چه قومی هستید جناب عادل خان؟؟؟
    • دانیال IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      9 10
      باسلام من به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، با بخش اصلی نظرات آقا عادل، موافق هستم. ضمنا قضیه قوم و قومیت مطرح نیست، درستی و انصاف و حقیقت مهم است. امیدوارم روزی ما ایرانیها، از حصار نگاه جنسیتی، قومیتی، حزبی، نژاد و... رهایی بیابیم و تنها ملاک قضاوتمان، حق و حقانیت باشد که در دین مبین اسلام به خوبی، تبیین شده است.
  • دهه شصتی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    11 8
    والا به نظرم فیلمو درست ندیدی خانم مشاور صرف نظر از موافق بودن یا نبودن با دیدگاه شما توی فیلم غیر از ناباروری دختر خانم بزرگ به بیماری او هم اشاره شده بود به نظرم خانم بزرگ اینجا انصافو رعایت کرده که برای دامادش که با دختری زندگی می کرد که از صبح تا ظهر توی رختخواب بود و طبیعتا نمی تونست به وظایف همسریش عمل کنه زن بگیره اگه این کارو نمی کرد پسره بالاخره خسته می شد و خودش یه فکری به حال زندگیش می کرد
    • علی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      8 4
      خب اگر برعکس بود چی؟؟ یعنی یک اقا صبح تا شب تو رختخواب باشه ... و یا مثلا اگر یک آقا عقیم باشه چی؟؟ مگر نه اینکه در چنین شرایطی بیشتر ممکنه ذهن افراد به سمت فرزندخواندگی و آوردن بچه از پرورشگاه سوق پیدا کنه تا اینکه خانم شوهرش رو رها کنه و طلاق بگیره و برای داشتن فرزند سراغ یک مرد دیگه بره ؟ درسته؟؟؟
    • متین IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      9 2
      دوست عزیز دهه شصتی! حتی اگر خودمون رو جای اون آقا بذاریم و یجورایی باهاش همدلی کنیم که شرایط سختی داره اما با این حرف نویسنده ی مقاله موافقم که این لحن صحبت خانم بزرگ توهین آمیز بوده که میگفت "یا باید میذاشتم دخترمو طلاق بده یا یه فکری میکردم" دخترشو (و مصدایق دخترش در جامعه رو ) در حد یک شیء دورانداختنی پایین آورد با این لحن صحبت!
    • ماریا IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      1 4
      احسنت...هیچکدومشون درست متوجه نشدن که خانوم بزرگ گفت دخترم بیماره و تو رختخوابه...زنی که نازا هست که تو جا نمیوفته.مرد هم جوون بوده...زن گرفته واسه چی.
  • DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    8 7
    به نطر من توی این مورد خانم بزرگ به شدت زیرکی نشون داده چون اولا یکی از موارد ازدواج مجدد همین مشکل دخترش بوده و با انتخاب همسری که خودش میشناخته برای دامادش در واقع هم زندکی دخترش رو نجات داده و اختیار رو به خانواده پسر نداده و هم دامادش رو برای کارهاش توچنگش نگه داسته مطمینا زن دومی که گرفته اصلا از دخترش سر تر نیست واین زیرکی یک زن رو نشون میده
  • سارا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 2
    سلام چرا نظرات کاربران را نمایش نمی دهید؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    1 3
    عکس پرسنلی؟؟؟؟ چقد بد سلیقه!
  • مستعان-مشاور روان شناس FR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    0 0
    درود بر شما استاد گرامی و مشاور خانواده، در برهه ای از زمان که سلایق شخصی در بزرگترین رسانه کشور نمود بزرگی پیدا کرده و فرهنگ سازی به دست تهیه کنندگان و سرمایه داران افتاده، به حق چنین نقد هایی میتواند آگاهی مخاطب را افزایش داده و ذهن تحلیل گر را به چالش کشد، که هرانچه در رسانه میبیند صرفا درست نیست. علی رقم نقش افرینی بسیار زیبای بازیگران و کارگردانی این فیلم، به نظر میرسد همچون امور دینی، مذهبی، حقوقی و ... که از مشاوران در ان حیطه بهره مند میشوند در امور روان شماسی و مشاوره نیز از مشاوران زبده و با تجربه بهره لازم گرفته شود، تا انشالله شاهد نمود صحیح استفاده از لغات، تصاویر و ... در قالب خوراک فکری به جامعه باشیم. در اندیشه ایم ....
  • خانم رحیمی GB ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 8
    من با نظر خانم دکتر شاهمرادی موافق هستم. واقعا چقدر دقیق به این مساله اشاره کرده اند. اتفاقا بعد از پخش همین قسمتی که خانم دکتر اشاره داشتند میل به دیدن این سریال در بین من و همکارهای اداره کم شد چه بسا که در جمع همکاران خانم هایی هستند که بعلت ناباروری رنج میکشند و متاسفانه صدا و سیما هم این مساله را خیلی راحت و ساده قابل پخش میداند و هیچ توجهی به احساسات یک زن که نمیتواند مادر شود ندارد و این درد بزرگی است ... درود بر خانم دکتر شاهمرادی عزیز که به خوبی این مساله را نقد نمودند.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    2 1
    اینکه چیزی توی یک فیلم باشه معنیش حتما تبلیغ اون نیست چه بسا اثر عکسش بیشتر باشه. با این تحلیل شما فیلم‌های ترکی که موضوعی جز خیانت و آزمایش دی ان ای و... ندارن چرا نقد نمیشن اصلا؟
  • ماریا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 3
    سلام.اول با دقت سریالو نگاه میکردید..و به حرفای خانوم بزرگ نگفت که فقط نازا هست..گفت بیمار هست بخاطره بیماریش نابارور هست...وگرنه زنی که نازا هست که نمیوفته گوشه خونه کسی هم نگیرتش...هزارتا مرد هستن که یه زن میخوان بچه دار نشه...خانوم بزرگ گفت مریض هست..بعدشم مرد زن میخواد..مرد با زن فرق داره..مرد نمیتونه تنها بمونه..زنشم تو رختخواب باشه اونم مرد جوون.پس از حس زنانگی فقط استفاده نکنید.