فعالیت ۳۷ سمن محیط زیستی در  استان کردستان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه ۵۷۴ تشکل مردم نهاد در کردستان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳۷ تشکل مربوط به حوزه محیط زیست است که مجوز ۲۷ مورد آن به طور مستقیم توسط استانداری استان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرانک قدسی در  نشست هم اندیشی تشکل‌های زیست محیطی استان کردستان  اظهار داشت: حفاظت محیط زیست اقدام ارزشمندی است چرا که  صیانت از سرمایه‌های طبیعی در راستای کار و توسعه را شامل می‌شود.

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با اعلام اینکه ۵۷۴ تشکل مردم نهاد در کردستان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳۷  تشکل مربوط به حوزه محیط زیست است که مجوز ۲۷ مورد آن به طور مستقیم توسط استانداری استان صادر شده است.

وی اضافه کرد: رویکرد امروز دولت در خصوص سازمان‌های مردم نهاد، اجتماع محوری، ظرفیت سازی و نهادسازی مردمی در راستای تحقق اهداف توسعه است.

قدسی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به تحقق تمامی اهداف توسعه نیست و در این راستا به مشارکت سمن‌ها نیاز دارد، یادآور شد: در ۱۴ حوزه کاری سازمان‌های مردم نهاد استان، بهترین و بیشترین فعالیت مربوط به گروه زیست محیطی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شود، تصریح کرد: نگاه امنیتی که بر سازمان‌های مردم نهاد حاکم است مربوط به امسال و سال گذشته نیست بلکه به دلیل عدم ثبات سیاسی سال‌های قبل بوده که ردپای آن هنوز هم برجای مانده است.

وی با بیان اینکه با رویکرد اخیر دولت بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف شده است، تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد و فعالین مدنی اقدامات موثری در راستای صیانت از سرمایه طبیعی و محیط زیست داشته اند تا آنجا که از جان خود گذشتند و  درحفاظت از محیط زیست از سازمانهای مردمی و کارکنان دولتی شهید داریم ، قطعا دولت و مردم قدر دان این رشادت ها هستند.

قدسی خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش کمی سازمان‌های مردم نهاد باید به فکر کیفیت بخشی به فعالیت‌های آنها هم باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با اشاره به اینکه طبق قانون حداکثر ۲ ماه باید مجوز فعالیت سازمان‌های مردم نهاد صادر شود، اظهار کرد: اگر مجوز سمنی به تاخیر می‌افتد یا به دلیل تعلل اعضای آن بوده است یا اینکه اساسنامه با اهداف عنوان شده مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۴ طرح به سازمان‌های مردم نهاد استان واگذار شد، اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون هم بیش از ۸۰ طرح به سمن‌ها در استان محول شده است.

قدسی افزود: این اقدام موجب حساس سازیی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود چراکه انجام فعالیت‌ها توسط سمن‌ها مشارکت مردمی بیشتری را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه بر روی هر طرحی نظارت و ارزشیابی انجام می‌شود، اضافه کرد: اعتماد به بخشی از نهادهای دولتی در جامعه تضعیف شده ولی سازمان‌های مردم نهاد همچنان معتمد مردم هستند و باید در راستای حفظ آن هم تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه سمن‌ها، نهادی غیرانتفاعی و غیرسیاسی هستند، گفت: در آستانه فرارسیدن ایام انتخابات هستیم و این سازمان‌ها باید مراقبت باشند که تریبون افرادی نشوند چراکه این اتفاق منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =