۲۸ نفر
۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
حالا نوبت پذیرایی ما از عراقی‌هاست؛ چه‌قدر آماده ایم؟

راهپیمایی عظیم و بی نظیر اربعین حسینی در عراق پایان یافت و بار دیگر جلوه های درخشانی از حماسه ای مردمی و شگفت را به نمایش گذاشت.

این تجمع عجیب و حیرت انگیز بین المللی با همه خصوصیات سیاسی، اجتماعی و همه ابعاد فرهنگی، دینی و معنوی فرصتی است تا دلهای پراکنده و جسم های دور از هم بر محور مشترک محبت حسینی گرد آیند و اتحاد جان ها را در یک حضور یکپارچه تجربه کنند.  
یکی از ابعاد قابل تأمل در این تجربه بزرگ بشری، ظرفیت باورنکردنی میزبانان عراقی در پذیرایی مهمان های متنوع و متفاوت از فرهنگها و کشورهای مختلف است. میزبان عراقی -چه در خانه کوچک خود و چه در مهمانسرای بزرگ هیأت- با تحمل و پذیرشی تحسین برانگیز در یک دوره زمانی نسبتا طولانی (حدود یک ماه) با دل و جان از مهمانان سیدالشهدا پذیرایی می کند و این خدمت مخلصانه را افتخار خود و موجب برکت زندگی اش می داند.

حال اگر همان میزبان عراقی اربعین ما بخواهد برای روزهای پایانی ماه صفر و عزای امام هشتم علیه السلام به ایران و شهر مشهد بیاید، آیا برای میزبانی و پذیرایی او آمادگی داریم؟ کسی توقع ندارد که آنها را مثل خودشان به خانه مان ببریم و رخت هایشان را بشوییم و چند روز صبح و ظهر و شب برایشان سفره بیاندازیم!
آن نوع میزبانی خاص و استثنایی تنها مخصوص زوار سیدالشهداست و خداوند چنین اراده کرده که در آخرالزمان زمینه ساز ظهور امام عصر شود و آمادگی لازم را برای بازگشت امام زمان فراهم سازد، پس سخن از مشابه سازی آن نوع میزبانی نیست که خودمان نیز می دانیم که شرایط و اقتضاءات فرهنگی و اجتماعی آن نیز در محیط ایرانی ما وجود ندارد.
پرسش این است: وقتی مهمانان عراقی ما خودشان با هزینه خود به هتل می روند و برای خدمات ما هزینه می کنند و ارز هم به شهر و کشور ما می آورند، برای میزبانی شان توی تاکسی و کوچه و خیابان و رستوران چه قدر آماده ایم؟
حتی اگر جایگاه و قدمت روابط فرهنگی و اعتقادی میان دو ملت ایران و عراق را در نظر نگیریم و نقش استحکام این روابط را در تقویت امنیت عمومی منطقه باور نداشته باشیم، حداقل در این نکته کسی تردید ندارد که با شرایط سخت و دشوار اقتصادی کشور حضور این مهمانان -چه با هدف زیارت و چه با اهدافی مانند درمان- موجب شکوفایی اقتصاد است و سبب رونق کسب و کارهای متعدد خواهد شد.   
شاید کسی بگوید که برخی از همسایه های عراقی ما چنین و چنان کرده اند یا مثلا گسترش این روابط احتمالا آسیبها و آثار سلبی نیز خواهد داشت، مگر برای حضور شهروندان ما در عراق نمی شود همین سخن را گفت و همین ایراد را گرفت؟
طبیعی است که در همه امور جنبه های گوناگون مثبت و منفی را ملاحظه می کنیم و با مقایسه هزینه و فایده نتیجه می گیریم و در این موضوع هم با همین محاسبه به نتایج مثبت فراوان و آثار ایجابی متعدد میزبانی از همسایگان عراقی می رسیم که اگر بر اساس خلقت و اراده الهی با ما چند اختلاف و تفاوت طبیعی دارند، نقاط مشترک بسیار در میان ما هست و بیش از همه اختلاف ها و تفاوت ها دارای سرنوشت یکسان و مصالح و منافع واحد هستیم.
آنان در اربعین حسینی از ما کریمانه و محبت آمیز پذیرایی کرده اند، اکنون نوبت ماست که به عنوان خادمان و دوستداران امام هشتم - که دین ودنیا و عزت و زندگی مان از اوست- از زائران او پذیرایی کنیم!

* دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی قدیس یوسف بیروت
* منتشر شده در روزنامه خراسان، 4 آبان 98 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    همه ی ادیان الهی به هم احترام می گزارند و همانگونه که ملت عراق حضرت اباعبدا... حسین (ع) را در جهان هستی سرافراز کردند و درس آزادگی برای ظهور منجی عالم بشریت و اصلاح بشریت را به جهان هستی مخابره کردند، اکنون ایرانیان هستند که در ایام نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) و امام رضا (ع) پیام نبی مکرم اسلام (ص) و شجره ی طیبه ی حضرت زهرا (س) که راه خداشناسی و دوستی ملتها برای غلبه بر شیطان در راستای اصلاح بشریت را به جهان هستی مخابره می کنند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      همینکه بیمارستان ها و کلینک های تخصصی ما پر از عراقی هایی هست که برای درمان می آیند و از امکانات کشور استفاده میکنند کافی نیست؟؟
    • مردم IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      18 91
      شما نگران خودت نباش شما ها که مدام نگران بیمارستان و کلینیک هستید خودتون که همه چیزتون تکمیله واسه چی غر میزنید؟ شما که حالا مشهد هم نیستی که قرار باشه کاری بکنی
    • مریم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      واقعا چرا باید در این شرایط اقتصادی به این حرکت ها اقدام کرد؟ حال چه ما بریم چه اونا بیان؟ این ها چه نتایجی برای زندگی مردم داره
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      88 13
      حاج آقا شما که خودت آماده ای که به ما میگی؟ مثلا خودت بگو چی کار کردی ؟ چرا همه چی رو می ندازید گرن مردم؟ ما چه گناهی کردیم با این بی پولی باید مهمون شما ها رو پذیرایی کنیم؟
    • 18 IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      55 12
      مگه حالا چقدر پول با خودشون میارن اینجا با این وضع بی ارزش پولی ما
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      7 56
      درود بر زائری عزیز که تحملش برای شنیدن حرف مردم بالاست
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    60 16
    کلا ایرانی ها در پذیرایی از عراقی ها سابقه خوبی دارند
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    74 7
    خوبه اگه دلار بیارن.نه ریال خودمونو پسمون بدن
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    97 6
    چرا همه را گردن مردم ميندازيد از پول نفتشون كه به جيب برخي ميرود ببم جان درصدي خرج كنيد
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    115 9
    سلام دولت عراق بیاد خرج زوار عراقی رو بده ما در خدمتیم البته از جیب ایرانیا (بیت المال)خرج نشه ممنونیم
  • ناجی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    عمراَ اگه ایرانیها بتونن یکدرصدعراقیهاپذیرایی کنن.چه کسی سی چهل نفرآدم غریبه میاره خونه خودش؟ پس ببینیدعراقیهاچقدرمهمان نوازهستند.اماایرانیهاچکارمیکنند؟ازاونهادزدی،گرانفروشی و....انجام میدن
    • SE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      آقای ناجی، صدها هزار شهید و جانباز و میلیاردها تومن خسارت و ویرانی و عقب ماندگی بین سالهای 1359 تا 1367 توسط کدام کشور به ایران تحمیل شد؟ ماداگسکار ؟ آفریقای جنوبی؟ گینه بی سائو؟؟
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      در جواب ناجی، همان هایی که رفتند عراق و مهمان بودند، حالا همان ها مجانی میزبان شوند و یا خرج عراقی ها را بدهند. به بقیه مردم ربطی نداره که جور بکشند. افتاد؟؟
    • بدون چاره IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      40 11
      چطوریه وقتی یه عراقی ما رو دزد و کلاهبردار خطاب میکنه مورد قبولتونه ولی وقتی ما جواب اینها رو میدیم میشیم فتنه گر؟!!!
  • یک عراقی ایران دوست IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    26 93
    درود بر شرافت شما ایرانی عزیز که قدر میهمان نوازی می دانید
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      11 14
      مخالفم با شما
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    31 6
    با چه کسی هستید؟ بامردم هستید> چه کار باید بکنند؟ سخنتون باید با مدیران باشه که وظسفه برنامه ریزی دارند
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      18 81
      به تو چه با اونایی که عاشق کمک به عاشقای امام رضا هستن کی با تو بود اصلا
  • شهاب IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    30 8
    آقای زائری ما بلاخره نفهمیدیم شما کدوم طرفی هستی ؟ هم ممنوع التصویری هم از این حرفا می زنی؟
    • حسین IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      11 41
      حاجی زائری یه دونست با همه فرق داره دست مریزاد به مرامش
  • DE ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    خیر ! ما چنین نوبتی نداریم چون وامدار عراق و مردمش نیستیم . به اندازاه کافی پول و طلا و امکانات به عراق سرازیر کرده ایم آنهم به چه قیمت گزافی : گسترش فقر در میان مردم خودمان و پسروی ها و فلاکت ها ..
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      17 78
      انقدر منوتو نبین کلت رو کاملا پوک و خالی کرده،ایران ابدا هزینه های هنگفتی اینور و اونور نمیکنه(با توجه به تولید ناخالصش) اونایی که مثل تو این توهم رو دارند به شکل بیمارگونه و غیرقابل درمانی مریضند
    • DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      55 24
      ناشناس ، 58: 19شما هم بطور غیر قابل درمانی بیگانه پرستی ...
  • کربلایی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    9 73
    عالی بود حاجی دمت گرم درود بر حزب خدا و اهل بیت
  • یا رضا IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    10 87
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از علی ابن موسی الرضاست
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    18 29
    بله نوبت شماست ما اصلا توی این نوبت ها وای نمی ایستیم خیالتون راحت
  • مشهدی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    17 16
    حاج اقا بنظرم مقایسه درستی نیست. سالهای قبل که ایرانی ها اصولا از پیاده روی اربعین خبر نداشتند هم همین پذیرایی ها در عراق از زوار امام حسین ع میشد. الان نهایتا 20 درصد زائران اربعین ایرانی هستند که بیشتر هم سراغ موکبهای ایرانی میرن. یعنی ما خودمون فکر می کنیم اونا خیلی به ما لطف دارن ولی ما یک جمعیت کوچکی هستیم در جمعیت عظیم عراقیها. هرکسی زائر پیاده باشه پذیرایی میشه. در شهادت امام رضا هم مسافران پیاده اکثریت قریب به اتفاقشون اهل شهرو روستاهای خراسان هستند که از قدیم سنت پیاده روی آخر صفر رو داشته اند تا امروز. از اونها هم الحمدلله استقبال میشه و بهشون خدمت میشه و اگر هر عراقیی هم پیاده بیاد قدمش سر چشم ما.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      1 2
      اینایی که منفی دادن ایرادشون به کجای این نظره؟
  • عراقی اهل البیت US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    ایران مکان بسیار عالی برای زیارت می باشد. الیته مشحد بیشتر جاذبه دارد برای زیارت و سیاحت بسیار خوب است. بادوستان خود در مشحد خاطره خوبی داریم. چرا بعصی ایرانیان از اینکه نوریست وارد کشور می شود و پول خرج می کنند ناراحت هستند. امسال با پسرخاله ام می خواهیم بیاییم و بیشتتز بمانیم.
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    2 0
    به این سوال فقط کسانی میتونند پاسخ بدن که اربعین در کشور عراق بودن،بقیه از همه جا بی خبر فقط قضاوت های بیجا دارن
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 0
    همان موکبهای ایرانی بیان دوباره اینجا هرچی موکب و امکانات و خدمات بیشتر استقبال بیشتر