سال ۹۷ چقدر فرآورده لبنی و پروتئینی وارد شد؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پارسال در بخش فرآورده‌های لبنی و پروتئینی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار واردات در کشور انجام شده است، گفت: با راه اندازی طرح‌های جدید نه تنها در تولید برخی اقلام لبنی خودکفا می‌شویم، حتی امکان صادرات نیز فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در حاشیه بازدید از نخستین پالایشگاه شیر کشور در شهرستان شهریار افزود: با اجرای این طرح، کشور نه تنها در صنایع لبنی به خودکفایی می‌رسد بلکه ظرفیت‌های جدید صادراتی بالغ بر یک میلیارد دلاری نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این واحد در بخش صنایع غذایی و دارویی جزو بزرگترین طرح اجرا شده در سطح کشور به شمار می‌رود.

رحمانی خاطرنشان کرد: تاثیر اجرای این پروژه، اشتغالزایی برای جوانان منطقه است که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل این پالایشگاه در برخی اقلام مهم غذایی و لبنی مورد نیاز کشور مثل کره حیوانی، ما را به خودکفایی خواهد رساند.

وی با بیان اینکه در مقیاس صادرات نفتی کشور این میزان ظرفیت صادراتی، قابل ملاحظه است، افزود: حمایت از این واحد، نیازمند نگاه ویژه ای است زیرا قطع واردات و رونق صادرات در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان کشورمان تاثیر گذار است.

رحمانی ادامه داد: روند تولیدات این واحد بر پایه سلامت محوری است و از این منظر نیز در راستای تامین سلامت فرزندان و آینده آنها دارای اهمیت فراوانی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در بخش دامداری و دامپروری اضافه کرد: با تکمیل و راه‌اندازی این طرح پالایشگاه شیر، تولیدات دامی و شیر خام این بخش نیز مورد حمایت جدی قرار می‌گیرد به طوری که می‌توانند تولیدات خود را با قراردادهای طولانی مدت و با قیمت روز برای این واحد ارسال کنند.

وزیر صمت تصریح کرد: این واحد، زنجیره ای کامل از صنایع و تولیدات مختلف را ایجاد خواهد کرد که در عمل روی اقتصاد منطقه و استان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

لزوم تسریع در روند تامین نقدینگی 

وی گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و چالش های موجود به سبب تغییر نرخ ارز در مرحله تامین سرمایه اولیه و همچنین تامین برخی دیگر از خدمات لازم، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از ماشین آلات این واحد، با برترین و آخرین فناوری های‌ روز دنیا و همچنین بخشی دیگر با بهره‌گیری از توان داخلی تکمیل و در آستانه راه‌اندازی است.

وی تصریح کرد: امروز قابل قبول نیست که بخش زیادی از مصرف کره حیوانی کشور از محل واردات تامین شود، این واحد ما را در برخل کالاها خودکفا می‌کند و حتی امکان صادرات نیز فراهم می‌شود.

ایجاد زنجیره کامل تولید در صنایع استراتژیک کشور

وزیر صمت تاکید کرد: در همه رشته های مهم و استراتژیک صنعتی کشور از جمله مس، فولاد، آلومینیوم، صنایع غذایی و...، تمام تلاش ما بر این است که با ایجاد زنجیره کامل تولید شرایط خودکفایی حداکثری فراهم شده و وابستگی ما به خارج کشور، به حداقل ممکن برسد.

رحمانی تصریح کرد: واحدهای دامداری و دامپروری که شیر مورد نیاز این واحد را تامین خواهند کرد از سایر استان‌ها نیز هستند و حداقل ۱۵ تا ۲۰ استان در تامین شیر مورد نیاز این واحد سهیم خواهند بود که اهمیت بالای این طرح را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

۲۲۶۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =