بازخوانی روایت آمریکایی از مرگ البغدادی و توئیت ترامپ

ایرنا نوشت: در حالی که بر اساس ادعای رسانه های آمریکایی «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در یک عملیات مخفی کشته شده و گمانه زنی ها در رسانه های غربی در این زمینه ادامه دارد، تایید رسمی این خبر به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا موکول شده است.

 مجله نیوزویک روز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نوشت که در عملیات روز شنبه بالگردهای ارتش آمریکا در شمال غربی شهر ادلب سوریه سرکرده داعش کشته شد.

 براساس این گزارش، بغدادی در چند سال اخیر مورد هدف عملیات مخفی آمریکا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. 
با انتشار گزارش مجله نیوزویک، یک مقام ارشد ارتش آمریکا کشته شدن سرکرده داعش در عملیات روز شنبه را تایید کرد.

این خبر گمانه زنی های رسانه های غربی را برانگیخت و در بیشتر این رسانه ها به آنچه که منابع غربی برای تایید این خبر توسط شخص ترامپ اعلام کرده اند، استناد شد.

شبکه خبری سی ان بی سی مانند دیگر رسانه های آمریکایی به نقل  از کاخ سفید گزارش داد که  ترامپ صبح یکشنبه ساعت ۹ به وقت محلی «بیانیه مهمی» را منتشر خواهد کرد.

ترامپ خود در توئیتی نوشت: «اتفاق بسیار بزرگی رخ داده است» اما از ارائه اطلاعات بیشتری خودداری کرد.

این توئیت ترامپ بلافاصله واکنش کاربران را برانگیخت و بر اساس آماری که خبرگزاری اسپوتنیک ارائه داده است این توئیت مرموز و عجیب ترامپ فقط در ۱۰ دقیقه  اول انتشار آن ۶ هزار و ۶۰۰ حدس گمان را از سوی کاربران توئیتر مطرح کرد که برخی حدس زده بودند که شاید «هیلاری کلینتون» بازداشت شده است!

رسانه های خبری مختلفی از جمله ان بی سی نیوز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی عملیاتی را در سوریه برای هدف قرار دادن البغدادی انجام دادند. مقام ها معتقدند که در این عملیات سرکرده داعش کشته شده است اما دستکم تا اوایل صبح یکشنبه این خبر به طور رسمی تایید نشده است.

این خبر و توئیت رمزآلود ترامپ در حالی مطرح شده که رئیس جمهور آمریکا با افزایش جنجال ها بر سر استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات هاست، مواجه است.

بعلاوه جنجال ها بر سر تصمیم ترامپ برای خارج کردن سربازانش از شمال سوریه همچنان ادامه دارد.

روزنامه  آمریکایی یو اس ای تودی نوشت: در آوریل(فروردین) گذشته، داعش ویدئویی را منتشر کرد که برای نخستین بار در ۵ سال گذشته البغدادی را به تصویر می کشید. البغدادی از جمله معدود سرکردگان داعش بود که هنوز متواری بود هر چند که بارها ادعا  شد که او کشته  شده است و با زندانی شدن هوادارانش حکومت به اصطلاح خلیفه گری او رو به کاهش و نابودی نهاد.

حمله روز یکشنبه در بحبوحه نگرانی ها درباره احتمال قوت گرفتن داعش  به دنبال خروج نیروهای آمریکایی  از شمال سوریه مطرح شده است.

شبکه خبری انگلیسی بی بی سی گزارش داد که یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است  عملیات نیروهای آمریکایی انجام شده اما او نمی تواند تایید کند که آیا البغدادی واقعا کشته شده یا نه.

به نوشته  این رسانه انگلیسی، ادعای مرگ سرکرده  داعش تاکنون بارها به اشتباه مطرح شده است و کاخ سفید نه این عملیات و نه نتیجه ادعایی آن را تایید نکرده است.

یک گروه مدافع  حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس نیز گفته است که شلیک از بالگرد ۹ نفر را در روستایی در استان ادلب سوریه کشته  که محل حضور «گروهی از افراد مرتبط با داعش» بوده است.

گاردین دیگر روزنامه انگلیسی هم گزارش داد در حالی که «هوگان گیدلی» سخنگوی کاخ سفید گفته که قصد دارد سخنان مهمی را بیان کند اما جزییات بیشتری ارائه نداده و هنوز معلوم نیست که آیا این مساله در میان موضوع های سخنان ترامپ خواهد بود یا نه.

این روزنامه نوشت که برخی از تحلیلگران درباره این که البغدادی در ادلب مخفی شده باشد، ابرازتردید کرده اند. این منطقه تحت کنترل گروه هیات تحریر شام است که مخالف داعش است.

گاردین نوشت: ترامپ با تردیدهای جمهوریخواهان و  دمکرات ها بر سر سیاست خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه و در عین حال اجازه به ترکیه برای حمله به متحدان کرد آمریکا روبه رو است.

بسیاری از منتقدان خروج ترامپ از سوریه درباره امکان دوباره قوت گرفتن داعش در سوریه و تهدید علیه منافع آمریکا ابراز نگرانی کرده اند. اعلام مرگ البغدادی می تواند این نگرانی ها را برطرف کند.

البغدادی که برای سر او پاداش ۲۵میلیون دلاری تعیین شده است گمان می رفت که در منطقه ای در مرز عراق وسوریه مخفی شده باشد.

روزنامه سان انگلیس درباره البغدادی نوشت: او به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد و دربازداشتگاه بدنام ابوغریب مدتی را سپری کرد. او که به نظر می رسد ۴۷ یا ۴۸ ساله است سپس در سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را برعهده گرفت، و در سال ۲۰۱۴ در موصل اعلام خلافت کرد.

با وجودی اقدا های بیرحمانه او هواداران البغدادی حملات تروریستی را در بریتانیا، آلمان، فرانسه  آغاز کردند.

شبکه تلویزیونی عراقی  الحره وابسته به آمریکا به نقل ازیک مقام بلندپایه پنتاگون- که خواست نامش ذکر نشود نیز گزارش داد که جسد البغدادی در اختیارنیروهای  آمریکایی است. آزمایش دی ان ای ثابت کرده که این جسد متعلق به البغدادی است.

پنتاگون درباره سرنوشت این جسد گزارشی را  منتشر نکرده است. این حمله در داخل استان ادلب انجام شد و سازمان سیا با همکاری واحد امنیتی منطقه ای  آمریکا محل حضورالبغدادی را شناسایی کرده و رفت و آمد او را زیر نظر گرفته بود.

 اکنون باید دید که آمریکا که زعم تحلیلگران خود در پیدایش داعش نقش داشته است این  بار با ادعای کشته  شدن البغدادی به دنبال چه سناریوی جدیدی برای خلاص کردن ترامپ از فشار انتقادها از او بر سیاستش در قبال سوریه و مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =