هشدار پلیس فتا: از رمز یکبار مصرف استفاده کنید

میزان نوشت: رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به اینکه کلاهبرداری‌های مالی در حال افزایش است، به شهروندان هشدار داد مراقب کلاهبرداری‌های اینترنتی باشند.

سرهنگ حسین صادقی، رئیس پلیس فتا استان سمنان  گفت: کلاهبرداری یک جرم سنتی است که از دیرباز در نظام حقوقی کشورها وجود داشته است. در جریان این جرم، بزهکار از طریق مانورهای متقلبانه همچون معرفی کردن خود به عنوان یک فرد صاحب نفوذ، رئیس یک شرکت تجاری بزرگ و غیره، اقدام به بردن مال دیگری می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با پدیده‌ای به نام کلاهبرداری رایانه‌ای یا همان کلاهبرداری سایبری مواجه هستیم. در جریان این جرم، بزهکار با ایجاد اختلال در سامانه‌های رایانه‌ای اشخاص و کشف رمز عبور و نام کاربری آنها، فریب شهروندان نسبت به اموری مانند شرکت در قرعه‌کشی، ثبت نام کارت سوخت، دریافت یارانه و ... با طراحی صفحات جعلی یا همان فیشینگ اقدام به سرقت اطلاعات حساب کاربران می‌نمایند.

سرهنگ صادقی افزود: با توجه به تأکیدات و هشدارهای پلیس و سایر نهادهای مربوطه متأسفانه ما روزانه شاهد وقوع جرایم در فضای سایبری به خصوص کلاهبرداری‌های مالی و برداشت غیرمجاز از حساب کاربران هستیم که در آن شهروندان دچار خسارت مالی بعضاً سنگینی می‌شوند چرا که جرایم در فضای سایبری قشر و جامع هدف مشخصی ندارد و عموم مردم از هر رده سنی مورد تهدیدات جرایم در این فضا هستند.

این مقام مسئول درباره استفاده مجرمان از شبکه‌های اجتماعی برای کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز افزود: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران یکی از بهترین راه‌های ورود به حریم خصوصی و کلاهبرداری سایبری به دام انداختن کاربران در این شبکه‌هاست، زیرا با دسترسی به اطلاعات حساب کاربران در شبکه‌های اجتماعی نه تنها می‌توان به اطلاعات حساب آن‌ها دست پیدا کرد بلکه به راحتی می‌توان خصوصی‌ترین اطلاعات افراد را نیز در اختیار داشت.

وی در خصوص چگونگی قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران سایبری بیان داشت: کاربران به سادگی فریب وعده‌های پوچ و تبلیغات اغوا کننده کلاهبرداران را نخورده و در موقع خرید و فروش‌های اینترنتی قبل از هرگونه جابجایی وجهی و پرداخت اینترنتی با رعایت نکات امنیتی همچون آدرس سایت، پروتکل امنیتی وغیره، همچنین بررسی‌های لازم در خصوص صحت هویت فرد مقابل اقدام کنند.

سرهنگ صادقی فعال کردن رمز یکبار مصرف (otp) را بهترین راه مقابله با فیشینگ کاران دانست و بیان داشت: رمزهای یکبارمصرف برای هر تراکنش مالی اینترنتی به صورت پیامک برای کاربر ارسال می‌شود و دارای زمان مشخصی بوده و بعد از آن زمان آن رمز منقضی خواهد شد، بنابراین رمز شما پویاست و احتمال افشاء آن نیست و از طرفی رمز فقط برای همان تراکنش است. کاربران می‌توانند با مراجعه به بانک این فرآیند را برای حساب خود فعال نمایند، حالا اگر فردی از طریق فیشینگ بخواهد اطلاعات مالی شما را سرقت کند باید به رمزهایی که توسط بانک برای شما ارسال می‌گردد دسترسی پیداکند که این امر تقریباً غیرممکن است.

این مقام سایبری درباره کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی هشدار داد؛ گفت: افراد سودجو و کلاهبردار با ساخت و راه اندازی فروشگاه‌ها و درگاه‌های جعلی، با سرقت اطلاعات مالی و حساب کاربران از آنان کلاهبرداری می‌نمایند که می‌طلبد کاربران برای گرفتار نشدن در دام افراد کلاهبردار همواره نکات مربوط به خریدهای اینترنتی، درگاه‌های جعلی، پرداخت‌های آنلاین را مدنظر قرار دهند؛ و آگاه باشند شکارچیان آنلاین به دنبال کاربرانی می‌باشند که از سطح علم و دانش سایبری پایین‌تری برخوردار می‌باشند.

۲۳۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1315756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =