کواکبیان: تکلیف رجل سیاسی باید در قانون مشخص شود /پارسایی: قانونی برای برخورد با پول‌های کثیف در انتخابات نداریم

ایسنا نوشت: کواکبیان گفت: شورای نگهبان هیچ گاه نامزدی زنان برای انتخابات ریاست جمهوری را منع نکرده است.

مصطفی کواکبیان، در حاشیه مراسم تشییع اعظم طالقانی درباره رجل سیاسی اظهار داشت: ۴۰ سال است که تعریف مصداقی و دقیقی از رجل سیاسی نداریم. شورای نگهبان هیچ وقت ثبت نام زنان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منع نکرده است. در آخرین تحقیقاتم به این نتیجه رسیده‌ام که واژه رجال در قرآن الزاما به مردان اطلاق نمی‌شود و زن سیاسی را نیز در بر می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس باید در قانون جامع انتخابات ابعاد واژه رجل سیاسی را بطور دقیق مشخص کند. من معتقدم که نه تنها زن یا مرد بودن بلکه معیارهای دقیقی در مورد سن و مدرک تحصیلی هم وجود ندارد.

کواکبیان با اشاره به آخرین دیدار خود با دختر سید محمود طالقانی گفت: اعظم طالقانی همیشه در نامزدی انتخابات پیشتاز بوده و برای انتخابات شرکت می‌کردند. ایشان تاکید داشتند که مجلس باید ابعاد و مشخصات اصلی رجل سیاسی را مشخص کند. ایشان فقط یادگار حضرت آیت الله طالقانی نبودند بلکه خود یک فعال سیاسی و دبیر کل حزب بود. او طرفدار تحزب در کشور بود. اعظم طالقانی روحیه تشیکلاتی داشت.

افرادی هستند که هدفشان از ورود به انتخابات غیر از خدمت است 

بهرام پارسایی نیز درباره سیاست‌های کلی انتخابات، لایحه جامعی که در این خصوص از سوی دولت مطرح شد و در مجلس هم مورد بررسی قرار گرفت و این که قانون برگزاری انتخابات در کشور ما آیا نیاز به بررسی و تصحیح مجدد دارد یا خیر به ایلنا، گفت: بدون شک قانون انتخابات ما  نیاز به یکسری اصلاحات جدی  دارد که باید هرچه سریعتر صورت گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای با اشاره به بررسی قانون استانی شدن انتخابات در خانه ملت بیان کرد: بهارستان‌نشینان با توجه به ایراداتی که در قانون انتخابات وجود داشت و دارد  به این فکر افتادند که در جهت تصحیح آن گام بردارند؛ چه بسا اگر صورت می‌گرفت بسیاری از خلاءها و موانع بر طرف می‌شد.

به گفته وی اگر استانی شدن انتخابات پذیرفته می‌شد، تغییرات بسیاری  در جهت بهبود شرایط برگزاری انتخابات مشاهده می‌شد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مهم ترین ایرادتی که در انتخابات ما وجود دارد این است که مانند سایر کشورهای پیشرفته از راه احزاب نمی‌گذرد و نقش حزب در آن گنگ و نا مفهوم است.

وی خاطر نشان کرد: این که انتخابات ما یک انتخابات بر مبنای فعالیت‌های حزبی نیست خود بزرگترین ایراد است؛ اگر ما در کشورمان به احزاب بهای حضور می‌دادیم قطعا می‌توانستیم موانع را برطرف کنیم. معتقدم اگر طرح و پیشنهادی که در خانه ملت رأی آورد اما شورای نگهبان آن را رد کرد  پذیرفته می‌شد نواقص برطرف و ما به سمت حزبی شدن انتخابات سوق داده می‌شدیماستانی شدن انتخابات راهی را تقویت و روشن می‌کرد که ما بتوانیم بر اساس آن و با تکیه به احزاب انتخاباتی را برگزار کنیم که از هر نظر قابل قبول باشد که نتوانستیم در آن مسیر موفق باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که به هنگام انتخابات ما شاهد فعالیت افرادی هستیم که در قالب نامزد در آن شرکت می‌کنند و بعضا ریخت و پاش‌هایی را انجام می‌دهند که شایعه حضور پول‌های کثیف را در انتخابات تقویب می‌کند، آیا قانون مشخصی وجود دارد که تخلفات را نشان دهد، گفت: قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد که بتوان بر اساس آن با این قضیه ( حضور پول‌های کثیف) برخورد کرد، اما به هر حال راه‌هایی وجود دارد که نشان دهد افرادی که هزینه‌های سنگین و غیر متعارف را از کجا به دست آورده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ هستند افرادی که وارد انتخابات می‌شوند و هدف‌شان غیر از خدمت است و مسائل دیگر را دنبال می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهترین راه این است که اگر مستنداتی به دست آمد بر اساس آن برخورد شود، به طور مثال اگر محرز شد فردی از پول‌های غیر متعارف استفاده کرده است  در تائید صلاحیت و اعتبار نامه‌اش تاثیر بگذارد. 

وی با بیان این که اگر استانی شدن انتخابات اجرایی می‌شد از بسیاری از موارد جلوگیری می‌شد، گفت: قطعا اگر انتخابات ما حزبی می‌شد و افراد از طریق احزاب معرفی می‌شدند علاوه بر این که انتخابات توسعه یافته‌ای داشتیم انگیزه های مالی افراد هم شفاف‌تر می‌شد.

نماینده مردم شیراز تاکید کرد: هزینه برای انتخابات و تبلیغات یک امر بدیهی است و هیچ کاندیدایی نمی‌تواند بدون این کار وارد انتخابات شود،‌ اما ما باید مراقب سلامت مالی کاندیدا باشیم.

وی ادامه داد: هستند افرادی که هزینه‌های غیر متعارف و کلان را صرف حضور  انتخابات می‌کنند؛ زمانی که برای انتخابات مجلس نامزد شدم شاهد بودم که اشخاصی هزینه های میلیاردی صرف کردند اما رأی نیاوردند، قطعا مشخص است این افراد چه در سر دارند.

پارسایی در خاتمه تاکید کرد: قطعا اگر انتخابات استانی برگزار می‌شد ما می‌توانستیم مقابل بسیاری از هزینه‌ها را بگیریم و نظارت‌ها بیشتر کنیم که در اینصورت هر کسی نمی‌توانست به مجلس راه پیدا کند.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316333

برچسب‌ها