شبکه‌های اجتماعی و باورپذیری دروغ؛ حمله‌ها علیه حداد عادل

این نخستین بار نیست که اظهار نظر یک فرد در رسانه، دستمایه شایعه و جنجال و تخریب مجازی شده که موضوعات حواشی آن حقیقت ندارد.

این گزارش بر اساس یادداشت های منتشر شده در گروه نخبگان خبرآنلاین به بررسی نمونه ای از یک جنجال مجازی می پردازد که از روز گذشته گسترش یافته و حاشیه های ساخته شده حول محور آن حقیقت نداشته و هدف از آن تنها سیاسی کاری و دروغ پردازی علیه یک شخصیت است.

جامعه ای شده ایم پر از جنجال؛ با حاشیه هایی مملو از شایعه و دروغ پردازی‌هایی که نتیجه اش تخریب و تخطئه و توهین است. البته روشن است که متولیان به اسم اطلاع رسانی و روشنگری، ناجوانمردانه اشخاص را هدف قرار می دهند. چه فرقی می کند این اشخاص، متعلق به کدام دسته و کدام گروه و جناح و جریان فکری یا سیاسی باشد؟ ( از جمله چهره ها و شخصیت های دولت کنونی باشد یا متعلق به رقیب سیاسی. اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.)

نتیجه این روندها، جامعه را به یک جامعه «آنومیک» تبدیل می کند. جامعه آنومیک، جامعه ای ست که در آن مردم، مدیران، روزنامه نگاران، رسانه هاو...، از تخریب شخصیت‌ها  لذت می برند و شهوت شایعه پراکنی و ترویج هر نوع ناسازگاری و مخالف‌خوانی، امری رایج و عادی به حساب می آید. یادداشت رضا دانشمندی، مترجم و فعال فرهنگی را در گروه نخبگان بخوانید: جامعه «آنومیک»؛ جماعت «بی‌ناموس»

جامعه ای که مهرزاد دانش، منتقد سینما ماه گذشته در یادداشتی درباره بررسی فیلم سینمایی «شک» اثر «جان پاتریک شانلی» دیدن این فیلم را به این دلیل توصیه می کند: « شاید در روزگاری که بهتان و شایعه و دروغ و تهمت، در کسری از زمان توسط چهره‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیره تکثیر می‌شود و آبروی افراد را سریع و فزاینده می‌برد و کمتر محمل و همتی نیز برای جبران این تکثیر در اعاده حیثیت افراد وجود دارد، دیدن این فیلم خالی از وجه نباشد»
احمد جعفری چمازکتی، روزنامه نگار و فعال فرهنگی در یادداشتی با معرفی کتاب « روانشناسی شایعه» اثر «گردن آلپورت» و «لئوپستمن»، به تعاریف، ماهیت و علل رواج شایعه در کشور پرداخته است.
این نخستین بار نیست که اظهار نظر یک فرد در رسانه، دستمایه شایعه و جنجالی مجازی شده که موضوعات حواشی آن حقیقت ندارد.

ماجرای یک جنجال و واکنش‌هایش
این نمونه روشنی از یک بی اخلاقی در فضای مجازی ست که قابل تحلیل و بررسی جامعه شناختی و روان شناختی است.
طیبه ماهروزاده، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در گفت وگویی تلویزیونی به نقد نظام آموزش و پرورش پرداخت. رسانه ها یک قسمتِ منقطع شده از سخنان او از یک مناظره مشروح را اینگونه بازتاب دادند: « مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت». سخن او این بود که وقتی در دوران تحصیل فرزندش به شناسایی این خلاء رسید، چند سال بعد مدرسه ای به نام «فرهنگ» را با تلاش دکتر حداد عادل تاسیس کردند.

قطع کردن سخنان او و منحرف کردن بحث به شکل نادرستی از سوی مجری برنامه تلویزیونی، اظهارات او را به جنجالِ مجازی بزرگی در فضای مجازی تبدیل کرد. این سخنان گزینشی البته به همین جا ختم نشد و ناگهان در چند ساعت، امواج دروغ ها و شایعه ها و تخریب ها بود که در فضای مجازی علیه دکتر حدادعادل و خانواده اش منتشر می شد.

علی معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور، نخستین کسی بود که در مقابل این دروغ ها، واکنش نشان داد و از « بداخلاقی‌ها و قضاوت درباره ۳۰ ثانیه از گفت‌وگوی همسر دکتر حدادعادل » نوشت: « می توانیم منتقد و مخالف جدی عقاید و مواضع سیاسی دکتر ‎حداد عادل باشیم، کما اینکه از منتقدان جدی ایشان هستم؛ اما دلیل نمی شود تنها ۳۰ ثانیه از یک گفتگوی مبسوط در خصوص وضعیت آموزشی و رشته ‎علوم انسانی در دو دهه‌ی پیش را گزینش کنیم و بگوییم صرفا برای تحصیل پسرشان مدرسه تاسیس کرده‌اند. »

این دروغ در فضای مجازی دست به دست می شد که حدادعادل برای تحصیل فرزندش، مدرسه تاسیس کرده است که علی معزی و حسام الدین آشنا در توئیت هایی جداگانه نوشتند که « اصلا فرزند او، «فریدالدین» در مدرسه دولتی درس خوانده و مدرسه «فرهنگ» بعد از پایان تحصیل دبیرستان او تاسیس شده است. »

حسام الدین آشنا، مشاور عالی رئیس‌جمهوری، دومین چهره ای بود که در مقابل شایعه هایی که ریشه در تخریب‌های سیاسی داشت، موضع گرفت و نوشت: « سیاسی‌کاری نکنید، حداد عادل برای فرزندش مدرسه نزده است ».

گرچه خانم ماهروزاده نیز در مقابل هجمه های رسانه ای، توضیحاتی را منتشر کرد: « توضیحات همسر حدادعادل درباره جنجال بر سر اظهاراتش در تلویزیون/ فریدالدین در دبیرستان فرهنگ تحصیل نکرده است »

تحلیل های کارشناسان در گروه نخبگان
پیش از این، کارشناسان و اعضاء گروه نخبگان خبرآنلاین، بر محور آگاه سازی مخاطبان درباره آسیب های اجتماعی ای همچون شایعه، دروغ سازی، تخریب شخصیت های اجتماعی و... مطالبی را منتشر کرده اند. حقیقت این است که شبکه‌های اجتماعی، باورپذیری دروغ و شایعه و تخریب را به شکل وسیعی فراهم کرده اند.

ناصر فکوهی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پیشتر در تحلیل وضعیت شبکه های اجتماعی و مساله گسترش دروغ پردازی یادداشتی را با عنوان « امکانات شبکه‌های اجتماعی برای باورپذیری دروغ» منتشر کرده است.
او راهکار اصلاح این وضعیت را آموزش سواد رسانه میداند: « پرهیز از دستکاری شدن به وسیله «جعل عمیق» نیاز به ابزارهای تحلیلی و  بالا بردن سواد رسانه‌ای و زبان شناختی خود داریم: شناخت روش‌های جستجو، تسلط دستکم به چند زبان و داشتن شناختی بین‌رشته‌ای که لازمه آن برنامه ریزی کاملا متفاوتی است در سازوکارهای تولید، توزیع و مصرف شناخت در سه قرن اخیر به ویژه در نظام‌های آموزشی پیش دانشگاهی و دانشگاهی. »

مجید ابهری، دکترای علوم رفتاری از دانشگاه انگلستان نیز امروز یادداشت خود در خبرآنلاین را با عنوان «شایعه‌سازی و تخریب در فضای مجازی» منتشر کرد که به مساله امنیت روانی و آموزش سواد مجازی اشاره کرده است.

احمد اسعدی، نویسنده و فعال فرهنگی نیز در یادداشتی با عنوان « مقابله با اسب‌ تروای شایعه» نوشت: «خشکاندن بستر شایعه‌سازی و گسترش آن نیاز به شناخت ماهیت از یک سو و از بین بردن زمینه‌ها از دیگر سو است» او در این یادداشت به عامل مهم اشاره کرده است.

بی تردید باید برای این درد فراگیر در میان رسانه ها و برخی روزنامه نگاران و متولیان فضای مجازی اندیشید و برای کاهش این آسیب جدی، درمانی جست و جو کرد. درمانی از جنس راهبردهای روانشناختی و جامعه شناختی و از جنس گسترش آموزش های عمومی برای استفاده از رسانه و فضای مجازی. به امید توسعه خردورزی و اخلاق در جامعه ایرانی.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهاجری IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    اگر پیش زمینه نداشت که یکروزه همه جا منتشر نمیشد . شما یک شایعه در مورد یک فرد خوشنام بسازید مردم هرگز باور نمیکنندولی برعکس .....
    • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      اگه رسانه ها به شایعه ها و دروغ های سیاسی دم ندن که همه جا منتشر نمیشه... شمایید که از این بازی های سیاسی لذت می برید
    • فریدون US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      140 2
      اتفاقا بسیار بودند از چهره های سیاسی تا علمی که شما رسانه ای ها با ساختن شایعه های و دروغ ها چهره اونها رو در جامعه خراب کردید... چرا اتفاقا مردم باور می کنند فقط برخی رو میگذرند برخی رو واکنش نشون میدن
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      74 4
      افرین بر نظرت ای فریدون که هم نامت ایرانی ست و هم سخنت حق
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      تیم حزب اللهی های تندروی صدا و سیما کلی تلاش کردن تا آقای حداد رو تخریب کنن و این چهره ها رو دم انتخابات از گردونه کنار بذاره بعد شما اومدی می پرسی چرا تخریب؟ خب برو از رئیس صدا و سیما بپرس چرا و چه کسانی دستور دادند به مجری تلویزیون که این فضا رو بسازه؟
    • مهاجری IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      104 1
      تیم اصولگران تندرو ؟ منظورتان آقای فروغی خواهرزاده آقای حداد عادل که نیست؟
    • از حسین به محمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      5 0
      مهاجری عزیز اصولگرایان تندرو گاهی آنقدر لغزهایشان زیاد است که حتی از تمیز خودی و غیرخودی هایشان هم عاجز می شوند. تندروی و تندخویی شاخ و دم که ندارد. این از آن موارد است که چاقو حتی دسته خودش را هم می برد. حضور این افراد بی ترمز و خام دست و بی فکر در جاهایی مثل صدا و سیما حکم تف سربالایی را دارد که مثل این مورد توی صورت خود زعمای اصولگرا افتاده است. ضمنا به رغم سنگ تمامی که خبرآنلاین برای دفع حملات به همسر حداد عادل و خودش گذاشت حرف این خانم بی برو برگرد گل به دروازه خودشان بود و عملکرد خودشان را در تمام این سالیانی که بر کرسی های سیاست گذاری فرهنگی تکیه زده اند زیر سئوال برد اگرچه پیش از این هم زیر سئوال بود و غیرقابل توجیه اما حالا خودشان بر کارشان بخیه انداختند
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      19 0
      وقتی بچه باجناقت به سلیقه مردم رحم نمیکنه توقع داری مردم به تو رحم کنند. ضمنا مدرسه غیرانتفاعی با اردو کانادا و سوید برای جامعه ضروری بوده؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    162 1
    به نظر نمیرسد بتوان با طرح این دعواهای صوری نقدها و اعتراض ها به مقامات و مسئولان رو نادیده گرفت بایستی ملت را مقداری راحت گذاشت
    • PL ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      11 0
      با این مطلب سخنان آن خانم را ماسمالی میکنند
  • شریف IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    چه عجب یک بار شما از یک اصول گرایی حمایت کردید؟ جل الخالق
    • شاهمرادی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      9 196
      دمشون گرم . درود بر حداد مرد علم و عمل
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      37 2
      این اصولگرا مخالف شفافیت آرا در مجلس است
  • س.ا.م IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    درسته آقای حداد خدمات زیادی داشته ولی حیف که با سیاسی شدن خودش رو خدماتش رو مخدوش کرد... سیاست ادم های خوب رو هم خراب می کنه
    • فریاد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      7 85
      اگه تو جبهه اصلاح طلبی هم بود این حرف رو می زدی که حیف سیاسیه!؟ هرکسی یه نظری داره... چون اصولگراست باید تخریبش کنن؟
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      51 1
      سیاست نه ،قدرت آدما رو خراب میکنه و خدا را بنده نیستند!
  • حسن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    191 4
    ببین برادر فرضا شما درست بگی وقتی مدرسه ی درست وجود نداشته ایا باید از خلا موجود به نفع پولدارا بهره بگیره و خدمات بده یا اینکه به عنوان یکی از چهره های تاثیر گذار حکومتی نسبت به رفع محرومیت اموزشی برای کل افراد جامعه همت کنه تا کشور دچار این بحران بی عدالتی و فاصله ی طبقاتی نشه
  • حسنی US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    6 102
    دست مریزاد به این صداقتتون . افرین به خبرآنلاین که سیاسی کاری رو با صداقت جواب داد
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    واقعا دوست دار از حسام آشنا بپرسم چرا نوشتی: غلامعلی حداد عادل از چهره‌های ماندگار و پرفروغ آموزش و پرورش دهه‌های اخیر در ایرانه
    • US ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      111 3
      پر فروغ!!! فروغش در کجاشه؟
    • سلیمی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      79 1
      افرین افرین صد افرین که به همدیگر نون قرض میدهید.
    • خلیلی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      6 160
      یک مشت ادم بی اخلاق منفی بافید شماها که قدرت فهم صداقت و راستی رو ندارید که بتونید جایگاه چهره هایی چون دکتر حداد رو بفهمید
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      17 1
      پر فروغ که نه ولی پر از فروغی!!!
  • سعید IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    129 9
    واقعا فارغ از مسائل سیاسی عملکرد حداد قابل دفاعه که شما این گزارش رو دربارش نوشتید؟
    • US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      39 2
      واقعا چرااااااااااااااااااااااا
    • م.ی IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      11 98
      نه فقط عملکرد شما اصلاح طلب ها قابل دفاعه با اقای نجفی تون که سال ها رئیس اموزش و پرورش بود
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    212 4
    آقای دکتر حداد فقط بفرمایید چند تا پست و مسئولیت در این کشور دارید؟ فقط یک بار در رسانه به این سوال پاسخ بدید؟ چند تا سازمان ونهاد هست که شما در اون مسئولیت دارید و رئیش هستید و چرا ؟
    • NL ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      114 0
      این سوالو نپرس. یه وقت به ولایتی بر میخوره
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      6 0
      من همش دکتر حداد رو با دکتراحمدی نژاد اشتباه میگیرم . شما هم هثل منید یا اونا مثل همند
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    125 0
    اما تحلیلی که من در فضای مجازی خوندم با این تحلیل هایی که شما نوشتین فرق داره. گفتنی است که طیبه ماهروزاده و همسرش، هردو، سال هاست عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند، که نظام آموزش و پرورش و کارکرد مدارس را برنامه ریزی و مدیریت می کند و غلامعلی حداد عادل، افزون بر داشتن پست های بالای گوناگون ، از ۴۰ سال پیش از مدیران و برنامه ریزان اصلی آموزش و پرورش کشور بوده است! دستاورد این زن و شوهر پس از ده ها سال در دست داشتن مدیریت آموزش و پرورش ایران، به اقرار طیبه ماهروزاده، این است که حتی یک مدرسه ی «سالم» برای آموزش فرزند خود در پایتخت ایران پیدا نکرده اند!
  • محفوظ IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    72 4
    با سلام ، تا به حال فکر کردیم این اخبار تقطیع شده و شایعات در چه بستری شکل می گیرد ؟ این محصول کسانی است که سال ها این جامعه را به همین شکل اداره کردن و حالا دامن خودشان را هم گرفته است .
  • راستگو RO ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    64 5
    مردم این روزها همه چی رو خودشون میفهمند. لازم نیست نه رسانه ها و نه سیاستمدارا اینقدر خودتون رو عاقل یا دلسوز و وکیل و مطلع تر از مردم جا بزنید.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    56 2
    اینجوریه. وقتی ضربه می زنی باید منتظر دریافت ضربه از طرف مقابل باشی. حالا بچش و ببین مزه ش رو دوست داری یا نه.
  • رها IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    4 39
    قضاوتی درباره اقای حداد ندارم اما حرف این گزارش حساب است و حق و حرف حق همیشه تلخه
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    64 2
    نتیجه مدیریت خودشون رو خودشون گفتند مدرسه پیدا نکردیم چه افتخاری
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    58 0
    این که پسرشون تو مدرسه خودشون درس خونده یا نه چیزی رو عوض میکنه؟ این که یکی تمام مدارس مرکز کشور رو فاقد صلاحیت بدونه یعنی قبل از تاسیس مدرسه توسط این خانواده تو این مملکت هیچ دانشمند و نخبه ای تو زمینه علوم انسانی وجود نداشته؟ آیا هر خانواده ای تو ایران این اختیارات و توانایی ها رو داره؟
  • سید.م IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    35 0
    بحث این که اظهارات افراد را تقطیع می کنند، در همین رسانه های رسمی مثل صداو سیما و بولتن ها می شود ولی بحث بر سر این است که همسر فردی صحبت از ناسالم بودن محیط آموزشی می کند که آقای حداد عادل در همین سامانه ی آموزشی، تصمیم گیرمهمی بوده و مسوولیت های سنگینی داشته که منجر به این وضعیت آموزشی شده!؟ در مجمع، معاون وزیر، تدوین کتب، نماینده مجلس و...!! وگرنه تخریب، شایعه، دروغ و... محکوم و مطرود است!
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    29 0
    مقصر اصلی خود همین جناح ها بودند اصولگراها - اصلاح طلبان -معتدلین اینها شروع به تخریب همدیگر کردند باضافه زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ایشان هم کم به همه با ادبیات نامناسب حمله نکرد و قبح همه چیز در جامعه کم کم از بین رفت.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    38 0
    مردم رو دست کم نگیرید. زمان انتخابات شده و سفره پهنه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    4 13
    در جایی که تمامی رسانه ها اخبار رو به صورت غیر واقعی و هدف مند انتقال می دن و جناح های سیاسی برای سرکوب همدیگه از اخبار سو استفاده می کنند و همینطور شبکه های اجتماعی رو فیلتر کردن و خودشون حرف خودشون رو قبول ندارن پس باید انتظار داشت که شابعه تبدیل بشه شایعه و ... تا زمانی که رسانه ها تو ایران آزاد نشن همین هست و حتی ممکن هست بدتر بشه
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    14 0
    بن لادن گفته بچه ام تفنگ میخواست واسش القاعده را تاسیس کردم
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    16 0
    کارنامه و عملکردتان بد است وگرنه کسی به شایعه گوش نمیکرد.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    12 4
    از نظرات منفی مشخصه مردم چقدر آگاه شدند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    7 0
    اینکه خبر آنلاین که اغلب صادقانه مطلب مینویسد به این نکته بی ارزش ماجرا که پسر ایشون در مدرسه فرهنگ درس خونده یا نخونده بپردازه اما به این مورد که ایشون با این همه سمت های مختلف خصوصا فرهنگی بعد 40 سال بجای حل مشکل اقدام به ایزوله کردن ی عده از دیگران بکنه نپردازه عجیب تره.!!!!!!!!!
  • مومیایی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    11 0
    کدوم شایعه ،کدوم دروغ؟ همسرش شفاف همه ی این کلمات رو عنوان نمود
  • ایمان IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    11 0
    بابا مدرسه نزدیک خونشون واسه بچه ش نبوده رفته خودش یه مدرسه زده دیگه چرا اینقد شلوغش کردید والا به خدا
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    4 2
    من یک روز در مدرسهای کارداشتم دانش اموزانی که می امدند ونمرهشان به هیچ رشته دیگری نمی رسید مشاورنامه می داد برای رشته ادب یا علوم انسانی واین مدرسه در سطح شهر به نام بود به بی ادبی وتنبلی بچها مدارس دخترانه وپرانه سطح شهر را خیلی زودتر تعطیل می کردند که به خانه برسند وبعد انهارا تعطیل می کردند البته در همین مدرسه هم تعدادی دانش اموز روی علاقه می رفتند واگر کسی با صداقت وضع چنین مدارسی را بیان کرده چه اشکالی دارد وهم اکنون این مدارس خیلی بهتر شده اگرچه که هنوز جا دارد که بهتر هم بشود
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    14 5
    چه خبره، خبرآنلاین؟ اینقدر پاچه خوار نباشید
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    5 1
    از هرچي رنگ تملق پذيرد بيزارم
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    2 1
    من اول معني برخي شعارها را نمي دانستم با واژه سازي اين بزرگوار اكنون فهميدم چه گلي بر سر خو ماليدم