۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
خواسته‌های مردم از گروه‌های سیاسی در انتخابات آینده

واقعیت این است که در کشور دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب داریم و یک گروه معتدل داریم که نه از این طرف و نه از آن طرف نیستند.

مردم باید از بین چنین چهره‌هایی که هم عالم باشند یعنی اهل دانش و علم باشند و هم روحیه مردمی بیشتری داشته باشند و به رای و نظر و رفاه مردم بیندیشند، شناسایی کنند و قاطعانه انتخاب کنند. نکته دیگر اینکه مردم واقعا الان لیستی رای می‌دهند و اگر یک لیستی بسته شود که واقعا دارای این شرایط باشند مردم با خیال راحت می‌توانند رای دهند و نظرشان را اعلام کنند. به نظر می‌رسد باید مردم را با چنین چهره‌هایی آشنا کرد تا بتوانند راحت انتخاب کنند و اسیر شعارها نشوند.

شعارها مردم را خسته کرده و آنچه مردم دنبال آن هستند، کارآمدی، قاطعیت و شفافیت است و افرادی انتخاب شوند که صریحا اصلاحات عاقلانه و عقلانیت اصلاح‌طلبانه را که باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شود و مصالح ملت را تامین می‌کند سرلوحه کارشان قرار دهد. اگر چنین شود، مردم شرکت می‌کنند و حضور حداکثری خود را به نمایش می‌گذارند. در حقیقت نباید صحنه را خالی کرد و باید قاطعانه در صحنه ایستاد و شفاف با مردم صحبت کرد و خالی کردن صحنه از سوی جناح اعتدال و اصلاح‌طلب باعث می‌شود که افراطیون دوباره به صحنه و بر سر کار آیند.

بنابراین مردم آمادگی دارند که جریان‌های اصلاح‌طلبی و اعتدالی در صحنه حضور داشته باشند و امور کشور را برعهده بگیرند. همچنین جوانگرایی باید در این انتخابات مدنظر باشد. چهره‌های جوان، فعال، پرکار و اهل علم و دانش روز باید به صحنه کشورداری و مدیریت و قانونگذاری وارد شوند. چون دنیا در حال تحول است و مجلس ما هم باید متحول شود. قانونگذاری ما باید به سمت مدرنیته حرکت کند. روشنفکران دینی در این زمینه خیلی می‌توانند کمک کنند. یعنی چهره‌هایی به مجلس راه یابند که به معنای واقعی کلمه هم روشنفکر باشند و هم اهل علم و دانش روز و در عین حال اصول و پایه‌های اخلاقی و دینی را هم به درستی بشناسند و به آن عمل کنند.

اگر چنین چهره‌هایی وارد صحنه شوند مردم صد درصد به آنها رای می‌دهند. درواقع اصلاح‌طلبی مفهوم وسیعی دارد و گرایش‌ها باید به سمت اصلاح باشد و در عین حال تفکر اصلاح‌طلبانه و آینده‌نگر و رو به پیشرفت باید در انتخاب نماینده‌ها ملاک باشد و لیست نهایی می‌تواند دربر گیرنده طیف‌های مختلفی باشد که در این باور اشتراک نظر دارند. یعنی پیشرفت کشور، مصالح کشور، نظر ملت و شور و شورا را قبول دارند، افکار عمومی را معیار می‌دانند، این افراد تحت عناوین گروه‌ها و احزاب مختلف اشکالی ندارد ولی نگاه و نگرش آنها به آینده کشور چنین باشد، اینها می‌تواند در یک لیست قرار بگیرند.

* استاد و عضو هئیت علمی موسسه آموزشی امام خمینی
* منتشرشده در روزنامه آرمان ملی 9 ابان 98

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =