غار دربند، یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران در مهدی شهر

4.6
از 36 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران آشنا شوید! +تصاویر
30 مهر 1398 08:00
1

یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران که در ۲ کیلومتری شمال دربند واقع در شهر مهدی شهر در استان سمنان قرار گرفته‌، غار دربند است. این غار متعلق به دوران سوم زمین شناسی و‌ جزء غارهای آهکی با توده‎‎ای سفید - خاکستری چرکدار و با شکل عمومی بیضی است. این غار در گذشته محل سکونت انسان بوده است و با 140 میلیون سال قدمت، دومین غار آهكی بزرگ در ایران است. در این بخش از ایرانگردی، سفری خواهیم داشت به این غار عجیب، قدیمی و زیبا!

غار دربند مهدی شهر

غار دربند از یك تالار بزرگ 100 متری با عرض 40 متر و با ارتفاع 30 متر تشكیل شده است. با طی کردن یك دالان باریك به محوطه بزرگ و وسیع بیضی شكلی که به طور تقریبی 90 متر است خواهید رسید. ستون آهكی که با نظمی خاص با دیواره‌‌ای مواج، خود بسان شمع‌های خاموشی می‌ماند که آب شده‌اند و این در تمام گوشه و كنار غار پراكنده است.

غار دربند سمنان

باستان شناسان در سال 90، تعدادی سکه تاریخی در این غار پیدا کردند. با کشف این سکه ها، غار دربند در پروسه ثبت در آثار ملی ایران قرار گرفت. بر طبق کاوش‌‌هایی که در این غار صورت گرفت، مشخص شد که آثار بدست آمده متعلق به سده پنجم هجری قمری بوده و همچنین سکه‌‌های کشف شده که خط کوفی روی آن‌ها بود مربوط به دوره‌ی سلجوقی است.

غار دربند مهدی شهر

غار دربند سمنان

غار دربند مهدی شهر

بهترین مسیر برای رسیدن به این غار، طی کردن جاده خاکی است که به سمت شمال در دامنه کوه وجود دارد. بهتر است این جاده را به سمت بالا بروید و بعد توسط پله ها به دهانه ورودی غار برسید. در ابتدا دالان ورودی است که 14 متر طول دارد و سپس به در ورودی خواهید رسید. فاصله انتهای غار از در، حدود 100 متر و عرض آن هفت تا 30 متر و ارتفاع آن از 2 تا 25 متر متغیر است. امیدواریم برنامه بازدید از این غار را داشته باشید و از تماشای اعجازش لذت ببرید.