استقبال رسانه‌های ترکیه‌ای از حرکت تماشاگران تراکتور در بازی مقابل استقلال

تسنیم نوشت: در دیدار تیم‌های فوتبال تراکتور و استقلال تخلفاتی روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز (ره) رقم خورد که باید منتظر واکنش فدراسیون فوتبال باشیم.

تراکتور و استقلال در هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال یکی از زیباترین دیدارهای لیگ را تا به اینجای فصل رقم زدند. این زیبایی البته فقط مختص مستطیل سبز بود، چرا که در دقایقی از بازی روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز (ره) اتفاقات ناخوشایندی رخ داد. اتفاقاتی که پیش‌زمینه آن از برخی کانال‌های هواداری تراکتور نشات گرفته بود.

فدراسیون فوتبال پیش از آغاز لیگ نوزدهم و با توجه به اتفاقات تلخی که در فصول گذشته به خصوص لیگ هجدهم رقم خورده بود، از برخورد جدی و قاطع با هرگونه تخلف و بی‌اخلاقی خبر داد. رئیس فدراسیون فوتبال هم از برخورد قاطع با باشگاه‌ها و تماشاگران متخلف صحبت کرد. حتی صحبت از این به میان آمد که کانال‌های هواداری باید بسته شوند و کانال‌های هواداری زیر نظر باشگاه‌ها اداره شوند که چنین مسئله‌ای هم عملاً رخ نداده تا هر هفته شاهد اتفاقات تلخ‌تری باشیم.

در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، کمیته انضباطی برخوردهای خود را ابتدا با نفت مسجدسلیمان، استقلال و پرسپولیس آغاز کرد. محرومیت یک جلسه‌ای این تیم‌ها از همراهی هواداران‌شان در دیدارهای خانگی که مورد نقد نیز قرار گرفت، اما به هر ترتیب نفت مسجدسلیمان در دیدار مقابل سپاهان، استقلال مقابل گل‌گهر سیرجان و پرسپولیس هم مقابل پیکان از همراهی تماشاگران خود محروم شدند.

کمیته انضباطی البته در خصوص تخلفات هواداران تیم تراکتور در دیدار مقابل پرسپولیس هم رأی به محرومیت یک جلسه‌ای آنها داد که این رأی را نیز با توجه به تخلفات فصل گذشته آنها، قطعی اعلام کرده بود. محرومیتی که به مرحله اجرا نرسید و اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی با توجیهاتی که منطقی نبود، اعلام کرد هواداران تراکتور محروم نیستند! 

با این حال اتفاقات تلخ هفته نهم به شکلی رقم خورد که انتظار برخورد قاطع از سوی رکن قضایی فدراسیون فوتبال وجود دارد. در دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی در ورزشگاه آزادی، از روی سکوها فحاشی‌هایی به رسول خطیبی، سرمربی تیم میهمان انجام شد. اتفاقی که ریشه در دیدار جام حذفی دو تیم داشت که رفتارهای خطیبی در کنار زمین باعث شد پیش از شروع مسابقه هواداران پرسپولیس در اقدامی ناپسند شعار علیه او را آغاز کنند. پس از اعلام پنالتی پرسپولیس در دقیقه 89 و بار دیگر واکنش تحریک آمیز سرمربی ماشین‌سازی رو به هواداران تیم میزبان، شدت شعارها و فحاشی‌ها از روی سکوها را بیشتر کرد تا پایان این دیدار تلخ باشد.

فدراسیون فوتبال پس از اتفاقات دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی، در اقدامی نادر اطلاعیه‌ای صادر و شعارها علیه رسول خطیبی را محکوم کرد. از آن دست اقدامات که تا به حال از سمت فدراسیون دیده نشده بود. وزارت ورزش و جوانان هم نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و در نهایت باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای فحاشی به خطیبی را محکوم کرد.

این البته پایان ماجرا و اتفاقات تلخ هفته نهم نبود. در دیدار شب گذشته تراکتور و استقلال اتفاقاتی که روی سکوها رقم خورد، همانطور که گفته شد عکس زیبایی اتفاقات مستطیل سبز بود. با وجود محکومیت حمله اخیر ترکیه به خاک سوریه و کشتار کردهای این کشور، اقداماتی که روی سکوهای یادگار امام (ره) رخ داد بسیار تلخ بود. از فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن در مراسم آغازین بازی؛ اقدامی که در رسانه‌های امروز ترکیه نیز بازتاب داشته است و آنها از این موضوع استقبال کرده‌اند. همچنین سر دادن شعارهایی که رنگ و بوی نژادپرستی می‌داد.

انواع تخلفات در دیدار تراکتور و استقلال رقم خورده که باید دید آیا فدراسیون فوتبال واکنشی به این اتفاقات نشان خواهد داد یا نه. همانطور که فدراسیون اقدام به صدور اطلاعیه در خصوص اتفاقات دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی کرد، باید منتظر واکنش فدراسیون فوتبال نسبت به این اتفاقات داشت که به مراتب تلخ‌تر بود. اتفاقاتی که بر اساس بندهای صریح قانون در آیین نامه کمیته انضباطی نیاز به برخورد جدی دارد.

بند یک و دو ماده 67 آیین نامه انضباطی آمده است:

1- هر شخص مشمول این مقررات که ارزش‌های انسانی یک شخص یا گروه را از طریق الفاظ تحقیر آمیز یا به دلیل رنگ پوست، نژاد، زبان یا قومیت، مذهب و مواردی از این قبیل مورد خدشه و تعرض قرار دهد چنانچه بازیکن، یکی از مقامات رسمی یا یکی از مقامات رسمی مسابقه باشد متحمل محرومیتی به میزان حداقل پنج مسابقه و حداقل سیصد میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.

2- اگر تماشاگران منتسب به یک باشگاه، به هر تعداد که باشند مرتکب اعمال فوق گردند، باشگاه مذکور به برگزاری حداقل دو مسابقه: بدون حضور تماشاگران یا محرومیت از برگزاری مسابقه در ورزشگاه خاص یا برگزاری مسابقه در ورزشگاه بی‌طرف به علاوه حداقل سیصد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

البته که شعارها و اقدامات هواداران تراکتور در دیدار با استقلال، تازه نیست و فدراسیون فوتبال پیش از این هم بارها از اقدامات آنها چشم‌پوشی کرده است. چشم‌پوشی کردن از اقداماتی که باعث شد در دیدار شب گذشته شعارها و اقدامات آنها شدت بگیرد. باید دید فدراسیون فوتبال این بار چه اقدامی انجام خواهد داد و آیا بیانیه می‌دهد یا واکنشی دیگر نشان خواهد داد.

نکته پایانی اینکه پیش از شروع لیگ برتر فوتبال بارها از لزوم تجهیز ورزشگاه‌ها صحبت شده بود. اگر دوربین‌های چهره‌زن وجود داشت، خیلی راحت می‌شد با متخلفان در مسابقات مختلف برخورد کرد اما نواقص موجود نشان می‌دهد خیلی از این حرف‌ها در حد شعار باقی مانده است. این اتفاقات همه را یاد این شعر می‌اندازد: «دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست.»

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =