رمزگشایی از ادعای بی‌سند درباره تعیین قائم مقام اجرایی برای رهبری

بهروز نعمتی درباره علت طرح ادعای تلاش برای تعیین قائم‌مقامی رهبری گفت: «عده‌ای به دنبال این هستند که همواره در صدر اخبار باشند اما به اعتقاد من این موضوع مسئله‌ای صد در صد انحرافی است و تا کنون در مجلس دهم و در هیات رئیسه چنین بحثی مطرح نشده است.»

فائزه عباسی: «برخی از دوستان ما(هیات رئیسه مجلس) معتقد بودند حالا که کار کشور به مشکل خورده، حضرت آقا قائم‌مقام اجرایی منصوب کنند و مسوولیت‌ها را به قائم‌مقام اجرایی بدهیم» همین یک جمله امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری از تریبون رسانه ملی، کفایت می‌کرد تا جنجالی تازه به راه بیفتند. ادعایی بزرگ و بدون سند از سوی عضو جبهه پایداری.

او حتی وقتی با سوال مجری درباره هویت ارائه دهندگان این طرح روبرو می شود تنها به این جمله بسنده می کند که «دوستان طرفدار دولت بودند! کار دولت قفل کرده بود و نمی‌توانستند کار خود را درست انجام دهند.»

استفاده از کلید واژه «طرفدار دولت» بی شک عمد این عضو هیات رئیسه برای منفک کردن هم طیفان فراکسیونی اش از این ادعای بدون سند و نشانه رفتن انگشتش به سمت دیگر اعضای هیات رئیسه مجلس که منتسب به فراکسیون مستقلین و امید هستند، بوده است. 

یک ادعا که فقط تکذیب می شود و بس...

اما آخرین‌باری که برای سمت رهبری قائم‌مقام تعیین شد، به 40 سال پیش باز می گردد و «آیت‌الله منتظری» اولین و البته آخرین فردی بود که این سمت را به عهده داشت. حال این سوال مطرح می‌شود چرا بعد از چهار دهه بار دیگر چنین بحثی مطرح می‌شود و آیا اساسا در هیات رئیسه مجلس موضوع انتخاب قائم‌مقامی رهبری مطرح شده است؟

اکبر رنجبرزاده از اعضای هیات رئیسه مجلس درباره صحت سقم این موضوع به خبرآنلاین گفت: «من اطلاعی در این رابطه ندارم و شاید این موضوع وقتی مطرح شده است که من نبوده‌ام البته وقتی از بغل‌دستی‌ام (علی‌اصغر یوسف‌نژاد) هم پرسیدم او نیز خبر نداشت. حتی در محافل غیر رسمی هم چنین موضوعی را نشنیدم و بعید هم می‌دانم در چنین شرایطی رهبر انقلاب این موضوع را بپذیرد و اصلا چنین موضوعی مطرح نیست.»

او در پاسخ به این سوال که آیا کسی در مجلس به دنبال این موضوع بوده یا خیر گفت: «من تا کنون چنین چیزی نشنیده‌ام قطعا در جلسه فردا هیات رئیسه این بحث مطرح خواهد شد که چنین موضوعی از کجا نشات گرفته است.»

احمد امیرآبادی از دیگر اعضای هیات رئیسه نیز درباره طرح قائم‌مقامی برای رهبری در هیات رئیسه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: من خبری ندارم درباره این موضوع و حداقل من خبرندارم چنین بحثی مطرح شده باشد.

بهروز نعمتی از دیگر اعضای هیات رئیسه مجلس بود که این موضوع را تکذیب کرد و به خبرآنلاین گفت: «چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و به هیچ عنوان چنین موضوعی در هیات رئیسه مطرح نشده است و در مجلس هم مطرح نشده است شاید این موضوع در فراکسیون اصولگرایی مورد بحث بوده و آنجا در این رابطه پیشنهاداتی مطرح شده است.»

البته نعمتی هم مانند رنجبرزاده اعلام‌ می‌کند که این موضوع در جلسه هیات رئیسه مورد بحث قرار می‌گیرد. او گفت: «ما تا کنون در این رابطه با قاضی‌زاده هاشمی صحبت نکرده‌این اما در جلسه هیات رئیسه که فردا برگزار می‌شود قطعا این موضوع را مطرح می‌کنیم.»

می‌خواهند در صدر اخبار باشند

بهروز نعمتی درباره علت طرح چنین ادعاهایی به خبرآنلاین می‌گوید: «عده‌ای به دنبال این هستند که همواره در صدر اخبار باشند اما به اعتقاد من این موضوع مسئله‌ای صد در صد انحرافی است و تا کنون در مجلس دهم و در هیات رئیسه چنین بحثی مطرح نشده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این ادعا می‌تواند با انگیزه‌های انتخاباتی باشد گفت: «قطعا و صد در صد این ادعاها انتخاباتی است.»

ادعایی که در فراکسیون ولایی هم خریدار نداشت

بهروز نعمتی می‌گوید شاید آنچه قاضی‌زاده‌هاشمی به زبان آورده است در فراکسیون ولایی مطرح شده باشد موضوعی که وقتی آن را با سخنگوی آن در میان گذاشتیم آن هم این موضوع را تکذیب کرد.

سید حسین نقوی حسینی به خبرآنلاین می‌گوید: «باید از خودشان پرسید که این موضوع چطور مطرح شده است چون تا جایی که من اطلاع دارم چنین بحثی در مجلس مطرح نیست و از آنجا که سخنگوی  فراکسیون ولایی هستم به قطعیت می‌گویم هیچ بحثی در این رابطه در فراکسیون اصولگرایان ولایی مطرح نبوده و نیست »

سوار بر موج انتخابات

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون انتخاب قائم‌مقامی اجرایی برای رهبری با بیان اینکه من نشنیدم چنین موضوعی در مجلس مطرح باشد به خبرآنلاین گفت: «کسانی که بحث قائم‌مقامی اجرایی رهبری را مطرح می‌کنند درک درستی از قانون اساسی جمهوری اسلامی به ویژه اصل 110 نداشتند. حوزه اختیارات رهبری چه حوزه فقهی و چه حوزه نظارتی حوزه اختیار ایشان است که در برخی موارد می‌تواند مسئولیت‌های تفویضی را تعریف کند ولی تنها ایشان هستند که می‌توانند این مسئولیت را مشخص کنند و کسی نمی‌تواند نهاد رهبری را تجزیه کند. این موضوع مشمول مجلس هم می‌شود چراکه مجلس اختیار تصمیم‌گیری درباره قوانین عادی را دارد و این موضوع مشمول قانون اساسی نمی‌شود. به عبارت دیگر تغییر در قانون اساسی یک روند تاسیسی است که محل آن به هیچ‌وجه مجلس نیست. بنابراین افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند یا درک درستی از قانون اساسی ندارند و یا به دنبال یکسری اهداف سیاسی هستند که به اعتقاد من در شرایط کنونی نقش عامل دوم بیشتر است. »

او گفت: «کسی در مجلس به دنبال تعرض به حوزه نهادی قانون اساسی نیست.»

 او درپاسخ به این سوال که طرح چنین ادعاهایی با اهداف سیاسی چه دورنمایی را می‌تواند برای این افراد ترسیم کند گفت: «من معتقدم در حالی که کشور در تحریم به سر می‌برد مسلم است که برخی امور اجرایی کشور به پیش نمی‌رود و از آنجا که انتخابات مجلس را در پیش‌رو داریم برخی افراد برای آنکه بتوانند رای بیاورند بر یک موج تخریبی سوار می‌شوند درحالی که خود آقایان خبردارند که کشور در چه شرایطی در حال اداره شدن است.»

فلاحت پیشه تاکید کرد:«من می‌پذیرم ضعف‌های مدیریتی و در مواردی فساد وجود دارد اما  به هر حال کشور به سختی اداره می‌شود و برای اولین بار وارد سالی می‌شویم که اقتصاد کشور در حال کوچک شدن نخواهد بود و می‌تواند روند توسعه‌ای خود را از سر بگیرد لذا تنها عاملی که می‌تواند منجر به تعدیل مواضع کشورهایی مانند آمریکا شود ثبات اقتصادی در داخل است. وقتی کشور می‌خواهد وارد چنین فضایی شود مواضع انتخاباتی می‌تواند یک تهدید برای آن محسوب شود.»

1727216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =