۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
پیشنهاد جبران باسیل  به حریری چه بود؟

فارس نوشت: وزیر خارجه لبنان و رئیس «التیار الوطنی الحر» پیشنهاد این گروه در مورد ساختار کابینه آینده را به «سعد الحریری» ارائه کرده است.

 با ادامه ناآرامی‌ها در لبنان، طرف‌های سیاسی مختلف بر ضرورت حل بحران تشکیل دولت جدید اصرار دارند و برای این هدف با اعمال فشار بر «جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس «التیار الوطنی الحر» و «سعد الحریری» نخست‌وزیر، آنها را مجبور به دیدار کردند.


بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید»، علیرغم روابط متشنج الحریری و باسیل از زمان آغاز تظاهرات، این دیدار سه ساعته  دیروز (دوشنبه) انجام شد. نخست‌وزیر لبنان در این نشست خواست خود برای تشکیل دولت «تکنوکرات» بدون حضور هیچ چهره سیاسی را تکرار کرده است.

جبران باسیل هم پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل دولت «تکنوسیاسیه» را مطرح کرد، به این صورت که در دولت آینده علاوه بر چهره‌های غیرسیاسی و تکنوکرات، نمایندگان برخی احزاب سیاسی اصلی نیز حضور داشته باشند و سعد الحریری به عنوان نماینده جریان «المستقبل» نخست‌وزیر آن باشد.

در ادامه این گزارش آمده: «پیشنهاد هیچ کدام از طرفین مقبول دیگری نیفتاد اما منابع آگاه تأکید کردند طرح باسیل به موفقیت نزدیکتر است، خصوصا اینکه مورد تأیید دوگانه شیعه «حزب‌الله و امل» نیز هست. (انتظار می‌رود) ساعت‌های آینده ویژه توافق بر این طرح باشد و الحریری موافقت یا عدم موافقت خود را به باسیل اطلاع دهد.»

سعد الحریری به شدت با حضور جبران باسیل در دولت آینده مخالف است و به محافل نزدیک خود گفته ریاست دولتی را که باسیل حضور داشته باشد، بر عهده نمی‌گیرد.

اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت بر تنباکو و تماس‌های صوتی برنامه «واتساپ» مالیات وضع کرد.

الحریری در هفتم آبانماه و در واکنش به ادامه اعتراض‌های مردمی از به بن‌بست رسیدن خود سخن گفت و استعفایش را تقدیم «میشل عون» رئیس‌جمهور کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =