شمشیر تالایوت راز یک تمدن باستانی گمشده را فاش کرد!

شمشیر تالایوت، شمشیری باستانی تصادفاً کشف‌ شده است که باعث گشوده شدن فصل جدیدی از یک تمدن باستانی مرموز گشته است. جزیره سیاحتی مایورکا در اسپانیا مکانی مشهور برای اسکی سواری روی آب، گردشگری و میهمانی در کنار ساحل با آفتابی گرم است. هرچند به‌زودی تبدیل به مکانی جذاب به دلیلی متفاوت‌تر خواهد شد: باستان شناسان یکی از قدیمی‌ترین و نادرترین یافته‌های این جزیره یعنی یک شمشیر ۳۲۰۰ ساله را کشف کرده‌اند.

این شمشیر در منطقه‌ای بنام تالایوت کشف شد که شامل صخره سنگ‌های بزرگ است که قدمت آن‌ها به ۱۰۰۰-۶۰۰۰سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. این شمشیر در نزدیکی یکی از صخره سنگ‌های بزرگ پیدا شد که محلی‌ها آن را تالایوت می‌نامیدند که توسط تمدن مرموز تایلوتیک ساخته‌ شده که هزاران سال پیش در جزایر مایورکا و منورکا زندگی می‌کردند. بنابراین نام مستعار این شمشیر که تالایوت می‌باشد بنام اکسکالیبور اسپانیایی نیز لقب گرفته است.

حالا اکتشافات از سال ۱۹۵۰ به‌صورت زیرزمینی در این محوطه در حال انجام است. در اواسط سپتامبر وقتی محققان در حال آماده‌سازی بازگشایی موزه برای بازدید عموم بودند، کشف این شمشیر موجب حیرت آن‌ها شد.

رسوبات صخره‌های سنگی بزرگ متعلق به دوره آهن در گالیسیا، اسپانیا

به گفته باستان شناسان، قدمت این شمشیر به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و به لحاظ ماندگاری در وضعیت خوبی قرار دارد، فقط از وسط دونیم شده است. وجود شمشیر در چنین مکانی دانشمندان را به این نتیجه رسانده که شمشیر در حین یک مراسم تشریفاتی در این مکان خاک شده است. برای تمدنی مانند تالایوتیک ها، شمشیر یک سلاح دفاعی محسوب می‌شده است. اما با پیدا شدن در چنین مکانی می‌توان نتیجه گرفت که شمشیر را به‌عنوان بخشی از مراسم روحانی دفن کرده بودند.

شمشیر قوم تالایوتیک که در مایورکای اسپانیا پیدا شده است.

این شمشیر یکی از ۱۰ شمشیری است که عموماً توسط کشاورزانی که روی زمین کار می‌کرده‌اند پیدا می‌شده‌اند. بنابراین محققان نمی‌توانند برای شمشیرهای دیگر زمینه‌های تاریخی قائل شوند، زیرا آن‌ها به‌صورت شانسی پیدا شده بودند. بنابراین نمی‌توان استفاده تاریخی و بودن آن‌ها در آن مکان خاص را مورد مطالعه قرارداد.

این شمشیر گرچه شکسته اما به‌خوبی حفظ‌ شده است.

این شمشیر بینش جدیدی از تمدن تالایوتیک را در اختیار باستان شناسان گذاشته است، تمدنی که ۶۰۰ سال قبل از میلاد ناپدید شد. این کشف می‌تواند متعلق به همان تمدن باشد که طی یک مراسم مذهبی در خاک دفن شده است.

یافته‌های این منطقه باستانی به‌زودی در موزه مایورکا در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت. تصور می‌شود که صخره سنگ‌های بزرگ در این محل برای اهداف دفاعی بوده و به‌گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که برای فراری دادن دشمن استفاده شوند.

دولمن گادالپرال یا استونهنچ اسپانیایی

این منطقه از سال ۱۹۵۰ کاملاً مورد اکتشاف باستان شناسان قرار گرفته بود، لذا یافتن چنین شمشیری باعث حیرت همه دانشمندان شد. تاکنون هیچ شیء دیگری که از نظر تاریخی چشمگیر باشد در این مکان یافت نشده است. از نظر باستان شناسان، شمشیر حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد ساخته‌ شده و بلافاصله در خاک دفن شده است.

چنین یافته ارزشمند و نادری که نشان‌ دهنده یک تمدن گمشده است واقعاً موجب امید باستان شناسان برای کشف موارد دیگر شده است. فکر یافتن چنین شمشیر ۳۲۰۰ ساله‌ای در چنین مکانی، باستان شناسان را بر آن داشته که با حفر بیشتر محوطه یک معمای پیچیده را حل کنند.

 منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =