۵۸۹ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
روانشناسی که راه‌های محسوس خوشبختی را معرفی کرد

برای پاسداشت مکتوب دکتر محمود گلزاری، استاد و روانشناس پیشکسوت در گروه نخبگان خبرآنلاین

بیش از سه دهه است که با نام و سخنان و آثار استاد دکترمحمود گلزاری به عنوان یک انسان وارسته و شریف، یک استاد پرتلاش و شاگردپرور دانشگاه، یک محقق برجسته و یک شخصیت اجتماعی و فرهنگی موسس، موثر و خوشنام آشنا شده ایم.
اینجانب متخصص روانشناسی نیستم اما به عنوان نسلی که مخاطب ایشان بو ده ایم و با توجه به آن دسته از آثار ایشان که مطالعه کرده ام، می توانم بگویم وجه تمایز بسیار مهمی که در رویکرد ایشان یافته ام، عبور از ظاهر و اهتمام به عمق در تربیت است؛ به ویژه که ما در دورانی به سر برده ایم که بمبارانی از تربیت های سطحی و موهوم و عارضه های گسترده و خطرناک آن را شاهد بوده و هستیم.

ایشان به جدیت با سطحی نگری در حوزه تربیت، فرهنگ و مذهب مخالفت داشته و با آشنایی بایسته ای که از علوم تخصصی دانشگاهی، نظریات فلسفی و متون مذهبی دارند،  تلاش مومنانه و پرتکاپویی برای بهره گیری از یافته های جدید علمی، تجربه های تاریخی و آموزه های دینی به کار بسته اند تا بتوانند بهترین مفهوم از «سعادت» و شیوه های محسوس سعادتمندی و احساس رضایت را به نسل جوان ایرانی معرفی کنند.
همچنین تلاش کردند تا بین مفاهیم فلسفی، نظری، عقلانی و بلند «سعادت»، با زندگی محسوس پیوند بزنند و راه‌های «خوشبختی» و «شادکامی پایدار» و اصیل را به نسل جوان ایرانی آموزش داده و ترویج کنند.
همین نگرش چند بعدی است که شنیدن «حدیث زندگی» از زبان و کلام ایشان را در طول سال‌ها شنیدنی و آموختنی ساخته است.

نگاهی به کارنامه غنی و درخشان ایشان، هر انسان نکته‌سنج و اهل مطالعه و تحقیق را به تحسین و تکریم وا می دارد. ایشان به تنهایی در قامت چندین استاد و محقق قد برافراشته اند و خود نمونه ای از انسان های گرانمایه ای هستند که زمان را فشرده کرده و نه فقط در طول، بلکه در عمق، معنا و کیفیت بخشیده اند.
این یعنی عمر با برکت، این یعنی چهره ی ماندگار.  
 ده سال، بیست سال، سی و چهل سال برای همه ما یکسان است و آنچه آن را متفاوت می سازد، کیفیت بهره گیری از زمانی است که خداوند در اختیار ما نهاده است و مهم عمقی است که به آن زمان می دهیم. خوشا آنان که بتوانند یک روزشان را به هزار روز و یک شبشان را به هزار ماه عمق بخشند.
برای استاد دکتر محمود گلزاری از خداوند متعال آرزوی عافیت شامل و کامل و عزت روزافزون دارم.

* دکترای ارتباطات از دانشگاه آکسفورد انگلستان

پاسداشت مکتوب دکتر محمود گلزاری در گروه نخبگان خبرآنلاین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =