آیا آمدن مقتدی صدر به ایران بغداد را آرام کرد؟/عبدالمهدی مسیر سیاسی و میدانی پیش گرفت/تغییر قانون انتخابات

یک هفته از التهاب تظاهرات در مرکز پایتخت عراق می گذرد؛ که با اجرای برخی از اقدامات امنیتی بغداد در سه روز اخیر در آرامش نسبی به سر برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات عراق امروز نجف ناارام بود اما در عوض آن بغداد در ارامش نسبی به سر برد. همچنین روز گذشته نیز در بغداد و استانهای مرکزی و جنوبی این کشور ادامه دارد اما در میدان التحریر و سایر میدان‌های تحصن در استانهای معترض عراقی، آرامش حکمفرماست.

دستگیری عامل حمله به کنسولگری ایران در کربلا، صدور حکم بازداشت برای 23 عضو شورای استانداری دیوانیه در سایه تداوم نافرمانی مدنی در این استان، ممانعت از به آتش کشیده شدن استانداری‌های بصره و کربلا، تعطیلی یک شرکت نفتی در ذی‌قار، تعطیلی دو بانک مهم در پایتخت عراق و ...از جدیدترین تحولات روز چهارشنبه عراق بود که در ادامه تحولات امروز زا از نظر می گذرانید:

 سه روزی است که همزمان با اجرای تدابیر جدید امنیتی و به رغم تلاش برخی گروه‌های فشار برای به تنش کشاندن و گسترش دامنه تظاهرات در پایتخت عراق، آرامش محسوسی بر آسمان اعتراضات در بغداد خیمه زده‌است به دنبال تلاش عده ای از گروه های فشار داخل تظاهرات میدان تحریر برای کشاندن اعتراضات به منطقه امنیتی سبز از طریق پل «الاحرار» (تنها پل تاکنون مسدود نشده قابل عبور و مرر در نزدیکی میدان تحریر) و ایجاد درگیری با نیروهای امنیتی اما فضای عمومی تظاهرات شاهد آرامش بوده است.

جمعیت تظاهرکنندگان از سه شنبه شب گذشته (۵ نوامبر) به شدت در میدان تحریر کاهش یافته و جمعیت حاضر در ساختمان بلندمرتبه موسوم به «رستوران ترکی» مشرف به این میدان و پل الجمهوری نیز کاهش محسوسی داشته است.

بیشتر بخوانید:عراق، شایعه بازداشت «الصرخی» را تکذیب کرد

ایرنا به نقل از برخی رسانه ها از جمله روزنامه «الاخبار» لبنان و رسانه های عراقی روز گذشته در گزارش هایی یکی از علل آرامش عمومی در فضای تظاهرات بغداد را ناشی از انصراف طرفداران مقتدا صدر از آن عنوان کرده اند.

به دنبال بازگشت مقتدا صدر رهبر جریان صدر به جمهوری اسلامی ایران در سوم نوامبر (۱۲ آبان)، فعالیت و نشاط طرفداران صدر در داخل تظاهرات به حداقل رسید و بسیاری، این رفتار صدر را به مثابه پیامی برای انصراف از تظاهرات دانستند.

همچنین مظاهر کارنوال ها و کاروان های جشن و شادی در روزهای اخیر در سطح بغداد به شدت کاهش یافته و در سه شب گذشته کمتر دیده شده است که دسته های جوانان با نوار موسیقی های حماسی در سطح خیابان های بغداد دست به جشن و پایکوبی بزنند.

برخی از ناظران از جمله علل دیگر کاهش محسوس جمعیت تظاهرکنندگان و آرامش عمومی در بغداد را خستگی و بازگشت بسیاری از تظاهرکنندگان به سرکار و خانه خود و در عین حال نارضایتی عمومی از روند تظاهرات و اخلالی که در نظم و زندگی عادی مردم بویژه در اثر تلاش برخی برای اعمال اعتصاب اجباری در پایتخت طی دو روز گذشته، ایجاد کرده، دانسته اند.

در همین چارچوب به رغم پاره ای رویارویی هایی که بخشی از گروه های فشار تظاهرات با نیروهای امنیتی در پل الاحرار داشتند و منجر به تعداد کشته و زخمی شده اما فرماندهی عملیات امنیت بغداد در همراهی با این فضای آرامش عمومی در پایتخت، با انتشار بیانیه ای (سه شنبه گذشته) برداشته شدن مقررات منع آمد و شد را اعلام کرد.

این فرماندهی در شش آبان ماه برای حمایت و حفاظت از جان تظاهرکنندگان، مقررات منع تردد جزیی را از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح (روز بعد) تا اطلاع ثانوی اعلام کرد بود.

بغداد از بامداد دیروز چهارشنبه و امروز پنجشنبه به رغم تلاش گروه های فشار در سه روز گذشته برای اعمال اجباری نافرمانی مدنی در پایتخت و ممانعت از رفتن کارکنان به سرکارهایشان، شاهد این رفتار اعتراضی نبود.

این اعتقاد وجود دارد که عدم پایبندی مردم به طرح اجباری اعتصاب عمومی و ابراز نارضایتی و انتقادات شدید از عوامل فشار باعث شکست این اقدام اعتراضی در سه روز گذشته شد و در نتیجه باعث شده است تا این عوامل فشار از اجرای آن در دو روز گذشته صرف نظر کنند.

 طبق شنیده ها که در گزارش روزنامه الاخبار لبنان نیز به آن اشاره شده، در حال حاضر دولت عراق به دنبال پایان دادن به تظاهرات مسالمت آمیز نیست بلکه احساس می کند، تظاهرات فعلی می تواند مهمترین تضمین برای پیشبرد بسته های اصلاحی اش در کشور باشد.

گفته می شود که در این مرحله، دولت عراق به دنبال جدا کردن تظاهرکنندگان مسالمت آمیز از تخریب گران و گروه های فشار است و قطع اینترنت در سراسر کشور به استثنای منطقه کردستان عراق در دو روز گذشته، در همین چارچوب صورت گرفته است.

«نعیم الربیعی» وزیر ارتباطات عراق در توئیتی امروز گفته است که قطع اینترنت در سراسر کشور – به استثنای منطقه کردستان عراق – به دستور مقامات عالی کشور و برای حفظ نظم عمومی قطع شده است.

اینترنت سراسری عراق روز پنجشنبه دوباره وصل شد. 

در حالی که آرامش بر تظاهرات میدان تحریر خیمه زده و مظاهر درگیری با نیروهای امنیتی در این مکان دیده نمی شود اما گروه های فشار همچنان می کوشند تا تظاهرکنندگان مسالمت جو را با اقدامات خشن خود همراه کنند.

اقدام گروه های فشار در سه روز گذشته در بستن بیش از ۴۰ خیابان و پل در بغداد و ایجاد کانون های متفرقه اعتراضات در مناطق مختلف بغداد نتوانست نیروهای امنیتی را به درگیری بیشتر با این گروه های فشار تحریک کند.

مهمترین درگیری بین نیروهای امنیتی و گروه های فشار در میدان تحریر در سه روز گذشته به ادعای برخی رسانه های غربی مانند «رویترز» ۱۳ کشته و دهها زخمی داشته است اما فرماندهی نیروهای مسلح عراق از آمار زیاد کشته ها ابراز تعجب کرده و تاکید کرده است که نیروهای امنیتی عراق فاقد سلاح جنگی هستند.

«عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق تلویحا گزارش خبرگزاری رویترز که مدعی شده است در متفرق کردن تظاهرکنندگان در پل الاحرار نیروهای امنیتی عراق از گلوله های جنگی استفاده کرده اند را تکذیب کرده و خاطر نشان ساخته است که نیروهای امنیتی هیچ سلاح جنگی ندارد.

طبق گزارش ها هیچ نیروی امنیتی در عراق را مشاهده نشده که سلاح جنگی در اختیار داشته باشد، بلکه تنها سلاح در اختیار این نیروها، گاز اشک آور و باتوم های عادی و سپرهای شفاف بوده است. 

با وجود این آرامش محسوس حاکم بر فضای میدان تحریر اما هنوز به درستی کسی نمی داند که این آرامش تا چه زمانی پایدار خواهد ماند چرا که همچنان گروه های فشار می کوشند با دست زدن به تاکتیک های مختلف، آتش  این تنش  را زنده نگه دارند. 

برخی از گروه های فشار دیروز چهارشنبه با حمله به بانک مرکزی و همچنین بستن پل «باب معظم» (از پل های موجود بر رودخانه دجله) تلاش کردند، جبهه های درگیری تازه ای در بغداد ایجاد کنند اما با مداخله سریع نیروهای امنیتی، این تلاش ناکام ماند.

برحسب گزارش رسانه های عراق، نیروهای امنیتی این کشور در سه روز گذشته موفق شده اند بیش از ۲۰۰ نفر از این عوامل تخریب و فشار در تظاهرات و اعتراضات بغداد را به جرم مشهود دستگیر کنند.

بیشتر بخوانید: ۶ میلیارد دلار ،خسارت‌ ناشی از تظاهرات اخیر عراق

بغداد آرام است یا ناآرام؟

این گزارشها در حالی است که خبرگزاری های دیگر از ناآرامی در بغداد خبر می دهند در همین باره منابع عراقی، امروز پنجشنبه از تظاهراتی نسبتاً بزرگ در خیابان «الرشید» در مرکز بغداد خبر دادند. ساختمان بانک مرکزی عراق در این خیابان قرار دارد. 

گفته می شود خیابانی که بانک مرکزی عراق در آن قرار دارد، امروز شاهد حضور معترضان بود و نیروهای امنیتی موفق شدند معترضان را پراکنده و از ورود به ساختمان منع کنند.

فارس به نقل از خبرنگار وبسایت «موازین» عراق گزارش کرد، نیروهای امنیتی امروز  معترضان در خیابان الرشید در مرکز بغداد را متفرق کردند. همزمان با این خبر، رسانه‌های ضد عراق مدعی شلیک گلوله به معترضان در این خیابان شدند. 

تلویزیون الرشید عراق نیز گزارش کرد که «فرمانده عملیات بغداد دستور داده کسانی که به تظاهرات‌کنندگان در خیابان الرشید، گلوله جنگی شلیک کرده‌اند، بازداشت شوند».  این منبع خبری مدعی شد که امروز در تظاهرات خیابان الرشید که ساختمان بانک مرکزی در آن قرار دارد، دو نفر جان باخته و پانزده نفر مجروح شده‌اند. 

نیروهای امنیتی عراق پیشتر اعلام کرده‌اند که تاکنون به معترضان شلیک نکرده‌اند. تاکنون تصویر چندین فرد نفوذی مسلح در میان جمعیت معترضان در فضای مجازی منتشر شده که در حال شلیک به مردم بوده‌اند. 

در یکی از این تصاویر، فردی از پشت و فاصله بسیار نزدیک (حدود دو متر)، به یکی از معترضان در حال فرار و دوری کردن از گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی است، یک گلوله گاز اشک‌آور شلیک می‌کند و بلافاصله سلاحش را در کیف کمری خود پنهان می‌کند.  در تصویری دیگر فرد مسلحی دیده می‌شود که پشت دیواری ایستاده و با کلت کمری در حال شلیک به نیروهای امنیتی و معترضان است. 

بیشتر بخوانید:ناآرامی‌های عراق؛ نجف ملتهب شد

راه‌های مسدود پایتخت عراق به دلیل اعتراضات خیابانی، بازگشایی شد

در همین حال سرلشکر ستاد «قیس المحمداوی» فرمانده ارتش عراق در بغداد، امروز پنجشنبه از بازگشایی همه راه‌های مسدود شده به دست معترضان در پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، المحمداوی که خودش هفته گذشته به میان معترضان رفت و ضمن حمایت از خواسته‌های مردم بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراضات تأکید کرده بود، گفت، همه مسیرهای بغداد باز است و «پایتخت امروز شاهد قطع مسیر نبود که تردد هم‌وطنان را مختل کند».

المحمداوی همچنین اعلام کرد که «پل شهداء که دیشب بازگشایی شد شاهد ترافیک بالایی است».

صبح امروز عبدالکریم خلف سخنگوی نظامی «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از صدور دستور برای مقابله با «خرابکاران» در اعتراضات خیابانی مردم خبر داده و گفته بود «به نیروهای امنیتی (ارتش و پلیس) دستور داده شده که فوراً قانون اجرا شود... این دستور شامل بازداشت خرابکارانی است که راه‌ها را مسدود می‌کنند. این افراد به دستگاه قضایی تحویل خواهند شد». 

طبق گزارش‌های خبری ظاهرا هنوز سه پل اصلی الجمهوریه، السنک و الاحرار در بغداد که ما بین تظاهرات‌کنندگان و منطقه سبز بغداد است، مسدود است. منطقه سبز محل استقرار بسیاری از نهادهای دولتی و همچنین سفارتخانه‌هاست.

میدان التحریر در بغداد یکی از محل‌های اصلی تجمع معترضان در پایتخت است. شمار معترضان هر روز عصر در آن بیشتر می‌شود.

معترضان دهها مسیر ارتباطی در بغداد و استان‌های دیگر در میانه و جنوب عراق را بسته‌اند و تلاش می‌کنند با قطع مسیرها دولت را به استعفا وادار کنند. عبدالمهدی پیشتر اعلام کرده که آماده استفعاست مشروط به آنکه احزاب سیاسی برای فرد جایگزین، به توافق برسند.

بیشتر بخوانید:ائتلاف العبادی از نتیجه تصمیم فراکسیون ها درباره دولت عبدالهمدی خبر داد

اجماع طیف‌های سیاسی عراق بر اصلاح قانون انتخابات

به گزارش پایگاه خبری «المعلومه» هم‌زمان با اعتراضات خیابانی در عراق، «عامر الفایز» از رهبران ائتلاف «الفتح» در پارلمان از توافق بر سر اصلاح قانون انتخابات خبر داد.

الفایز به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «فراکسیون‌های سیاسی به این یقین رسیده‌اند که باید قانون انتخابات، اصلاح و کمیساریای انتخابات، به صورت کامل تغییر کند».

وی تصریح کرد که این مسئله در راستای «اجابت مطالبات مردمی و درخواست تظاهرات‌کنندگان توسط این فراکسیون‌هاست».

این نماینده عراقی خبر داد که در جلسات آینده پارلمان عراق، مسئله اصلاح قانون انتخابات و جایگزینی بررسی خواهد شد.

الفایز پیش‌بینی کرد که اگر اصلاحاتی صورت گیرد و کمیساریای جدیدی برای انتخابات، تعیین شود، احتمالا انتخابات پارلمانی زود هنگام برگزار خواهد شد.

پیش از این، مقتدی الصدر رهبر جریان صدر و رهبر معنوی فراکسیون «سائرون» -بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق-، به دنبال اعتراضات خیابانی در چند استان مرکزی و جنوبی عراق، از عبدالمهدی خواسته بود که برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان را اعلام کند.

فارس به نقل از پایگاه خبری المعلومه در ادامه گزارش داد: «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در واکنش به این درخواست گفت که «طبق قانون اساسی کشور، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بدون انحلال پارلمان ممکن نیست».

الحدیثی تصریح کرد که «مقتدی الصدر درخواست اصلاح قانون انتخابات عراق و تغییر هیات مدیره کمیسیون برای نظارت بر انتخابات کرد و آقای عبدالمهدی هم آن را تایید و امضا کرده است، اما مساله انتخابات زودهنگام از اختیارات پارلمان است نه اختیارات نخست‌وزیر».

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق تاکید کرد که «پارلمان اکنون وجود دارد و انتخابات زودهنگام هم مربوط به آن می‌شود و بر اساس قانون اساسی انتخابات زودهنگام تنها در صورت انحلال پارلمان برگزار می‌شود».

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «النصر» به زعم حل بحران این کشور، طرحی ارائه داده است که به بر اساس آن، ‌باید دولت موقت تشکیل و انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

این طرح رئیس ائتلاف النصر شامل برکناری نخست‌وزیر کنونی عراق و تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

در همین ارتباط، روز گذشته روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش کرد که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، برای برون‌رفت از بحران کنونی این کشور مسیر سیاسی و میدانی را در پیش گرفته است.

به گزارش این روزنامه، مسیر سیاسی، شامل اصلاحاتی است که دولت اجرای آن را آغاز کرده و قصد دارد با آرام شدن وضعیت، آن را اجرایی کند. این مسیر، تغییر برخی وزرا پس از توافق با طیف‌های سیاسی خواهد بود که بیش از نیمی از کابینه را در برخواهد گرفت؛ مشروط بر اینکه دست نخست وزیر برای هر اقدامی باز باشد و به دور از محاسبات طیفهای و احزاب سیاسی صورت گیرد.

گام دوم در اقدامات سیاسی که عبدالمهدی اهمیت زیادی برای آن قائل است، اصلاح قانون انتخابات کنونی است تا نامزدهای مستقل بیشتری بتوانند حضور داشته باشند و به دور از ائتلاف‌های گسترده حزبی باشد.

از نظر میدانی نیز دولت عراق قصد دارد این وضعیت را کنترل کند. در حال حاضر با محدود کردن اینترنت دست به این اقدام زده، ولی دولت قصد ندارد «مردم را سرکوب کند یا تظاهرات‌کنندگان را [از دایره اعتراضات] خارج کند، بلکه بین [معترض] مسالمت‌آمیز و فرد خرابکار تفکیک قائل شود».

این روزنامه چندی پیش نیز خبر داد که عبدالمهدی، مقتدی صدر و العامری با هم تماس داشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند که این ائتلاف دولتی را تقویت کنند و گزینه برکناری نخست وزیر نیز کنار گذاشته شده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    0 2
    مقتدی الان ایرانه؟؟ این همین عاشورایی اومده بود تهران. چه خبره؟ بهش بگید ای مقتدی «ابوهریره رضی الله عنه هر روز به خدمت مصطفی صلی الله علیه آمدی. گفت یا اباهریره زُرنی غِبّاً تَزْدَد حُباً هر روز میا تا محبت زیادت شود» خخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • AE ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      0 0
      این چی بود؟ لطیفه بود؟ معما بود؟ درس عبرت بود؟ روایت از ابوهریره؟!