ظهور و اعتقاد به منجی از نگاه فلسفه، تاریخ، دیپلماسی و سینما

مهدویت، موعودباوری به معنای اعتقاد به یک نجات‌بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد.

اعتقاد به منجی، در ادیان و ملل و اقوام مختلف و با آیین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت وجود دارد و در آنها منجی موعود و نجات‌بخش به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است. در میان این گروه‌ها، شیعه به ظهور حضرت مهدی(ع) معتقد است.

همزمان با آغاز روز آغاز امامت خاتم، موضوع مهدویت را از نگاه چهار مقاله منتشر شده گروه نخبگان خبرآنلاین مورد تحلیل قرار داده ایم.

رسول جعفریان، استاد تمام دانشکده تاریخ دانشگاه تهران، تحلیل تاریخی از حیات فکری و سیاسی دوران امام زمان(عج) ارائه داده است. مقاله این استاد تاریخ را با عنوان « شرایط فکری و سیاسی مسلمانان از ولادت تا غیبت امام‌زمان‌(عج) » بخوانید.

غلامرضا اعوانی، استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران، یادداشتی با عنوان «مهدویت و ظهور در اندیشه زرتشتی » در گروه نخبگان منتشر کرده است.

محسن پاک آیین، دیپلمات و سفیراسبق ایران در آذربایجان، در مقاله ای از منظر دیپلماسی به نقد و بررسی تفکرات افراطی در غرب نسبت به موضوع مهدویت پرداخته است: مهدویت، تفکرات افراطی غرب و رسالت ما

مهرزاد دانش، منتقد و تحلیلگر سینما، نیز در مقاله ای در گروه نخبگان به این پرسش پرداخته است: سینمای ایران چه نسبتی با بحث مهدویت و مفهوم اصلی منبعث از آن یعنی انتظار دارد؟ و مقاله ای منتشر کرده است با عنوان: « انتظار مضاعف: درباره نسبت سینمای ایران با مهدویت ».

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =