۲۳ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
منطقه زلزله زده شمال میانه: کانون زمین‌لرزه‌های شدید

زمین‌لرزه با بزرگای 5.9 ساعت 2:17 بامداد جمعه 17-8-98 محدوده روستای ترک در 25 کیلومتری شمال میانه را به لرزه درآورد.

آیا ممکن است بگوییم که زمین‌لرزه رخ داده آخرین رخداد زلزله در منطقه بوده و با پس‌لرزه های در حال وقوع زلزله ای دیگر نخواهد آمد؟ زلزله با بزرگای بیش از 6 در آذربایجان فراوان رخ داده است. امیدوار باید باشیم که مرکزیت زلزله شدید و اصلی  در منطقه شهری رخ ندهد.
ما نمی‌توانیم با آرزوهای خوش خودمان را سرگرم کنیم. این پسلرزه ها در کمترین حالت می‌توانند هشداردهنده باشند. با این حال   آنچه  در شمال میانه از بامداد جمعه 17-8-98 به صورت رخداد لرزه ای به ثبت و احساس شده غیر طبیعی و  غیرقابل فهم از نظر علمی نبوده است.
ولی اینکه آیا پسلرزه های با بزرگای 4 تا 6 اخیر از وقوع زلزله‌هایی با توان بالا جلوگیری می‌کند لزوما چنین نیست، شاید این زلزله‌های کوچک  مانند کبریت دم در انبار باروت باشد و محرک رخدادهای بزرگ‌تر هم  باشد. چنین اظهارنظرهای غیر علمی  را نمی‌توان تفسیر علمی کرد و نتیجه غلط ارائه داد. با اطلاعات کمی که ما در مورد لایه‌های زیر زمین داریم نمی‌توان چنین نتیجه گرفت.

شرح وضعیت زلزله
گسل شاخص در این منطقه گسلی فعال با راستای شمالشرق- جنوب غرب است که به عنوان گسل بزقوش - گرمرود شناخته می شود. سازوکار این زلزله امتداد لغز و گسل مسبب با شیبی به سوی شمالغرب و ژرفای آن حدود 18 کیلومتر برآورد شد.
سازوکار گسله امتداد لغز چپگرد و با مولفه فشاری است و به احتمال وقوع زمین‌لرزه در محدوده ای روستایی و ژرفای نسبتا زیاد آن موجب شده تا خسارت ها و تلفات این زمینلرزه که بزرگای آن در حد یک زمینلرزه شدید بوده است، نسبتا محدود باشد.  
این روند گسله در انتهای خود به سامانه گسلی تبریز – زنجان می رسد. ساز و کار غالب گسل های با روند شمال شرق – جنوب غرب در منطقه مزبور امتداد لغز چپگرد و سازو کار غالب گسلش در پهنه تبریز- زنجان، و به ویژه گسل شمال تبریز  امتدادد لغر راستگرد است. 
زلزله های تاریخی در این پهنه زلزله های 1844 و 1879 در قرن نوزدهم در زمان قاجاریه و مهمترین اتفاق قبلی زلزله 10 اسفند 1375 (28فوریه 1997) زلزله گلستان اردبیل با بزرگای 6.0 است که در شمال پهنه کانونی همین زلزله 17-8-98 با بزرگای 5.9 رخ داده است.  
زلزله شمال میانه تا ساعت 11:20 صبح جمعه  7 پسلرزه با بزرگای بیش از 3.5 داشته است که بزرگترین آنها با بزرگای 4.3 در ساعت 3:02 بامداد روی داد. تَرْک مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه در میان جاده نیر به میانه  در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه (مرکز شهرستان)  و در رقوم ارتفاعی   ۵۲۵، ۱  واقع است .

* استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    3 0
    نامه‌ای خطاب به زلزله عیسی پیله‌ور >>> ای زلزله خشمگین! می‌دانیم که سال‌هاست به‌شدت خودت را کنترل می‌کنی و تهران و تبریز را شدید نمی‌لرزانی که تلفات زیادی نباشد می‌دانیم که سال‌هاست منتظر مانده‌ای که مقامات مسئول ما حداقل آمادگی لازم را برای وقوع زلزله کسب کنند می‌دانیم که بارها سعی کرده‌ای با زلزله‌های کوچک مقامات مسئول و مردم عادی را از مخاطرات خودت مطلع کنی. >>> ای زلزله قوی! لطفا خودت را چند دهه دیگر کنترل کن. چون این مقامات ما کارهای خیلی مهم‌تری دارند و جلوگیری از کشته شدن دهها هزار نفر (احتمالا صدها هزار نفر) در شهرهای بزرگی مثل تهران و تبریز در شأن آنها نیست. زخمی شدن صدها هزار و آوارگی میلیون‌ها نفر هم در شأن آنها نیست. اگر خودت را چند دهه دیگر کنترل کنی، احتمال دارد که نسل‌های بعدی این مقامات ما بتوانند لزوم آمادگی و شیوه آمادگی برای زلزله را درک کنند و اقداماتی انجام دهند. ادامه دارد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    2 0
    نامه‌ای خطاب به زلزله نویسنده: عیسی پیله‌ور ادامه: اگر خودت را چند دهه دیگر کنترل کنی، مقامات ما وقت خواهند داشت که همه راه‌های اشتباه و همه راه‌های بی‌فایده را آزمایش کنند (البته هر کدام را دو سه بار جهت اطمینان خاطر) و چند دهه بعد انشالله تعالی به راه‌های خوب و مفید هم خواهند رسید. انشالله. >>> ای زلزله خشمگین و قوی! برای تخلیه عصبانیت و انرژی‌ات به‌طرف بیابان‌های برهوت یا به عمق زمین برو. لطفا نزدیک شهرها و روستاها نیا که همه مردم هزار تا مشکل دیگر دارند. (اگر آنجاها گسلی چیزی نیست، خودت یک کاریش بکن و یک راهی به بیابان‌ها یا عمق زمین پیدا کن) >>> ای زلزله قوی و خشمگین! برو تا آخر قرن 21 در اعماق زمین و در بیابان‌ها بگرد تا ما وقت داشته باشیم استانداردهای قرن 20 را اجرا کنیم. برو که تو را به بیابان‌های برهوت و به اعماق زمین سپردیمت. برو.