۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
در خاورمیانه چه خبر است؟

نا آرامی های عراق، لبنان و در نهایت وضعیت فعلی خاورمیانه ریشه در چه دارد و به کجا خواهد رفت؟

به گزارش خبرآنلاین، اخیرا شاهد بودیم که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به عربستان سفر کرد که بعد از آن رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز به این کشور رفت که گفته شده فرد دیگری نیز همراه وی بوده است. این فرد ممکن است نتانیاهو و یا رئیس موساد بوده باشد. این مسائل را می توان با آماده باش در سرزمین های اشغالی، آشوب های لبنان و عراق، انتقال نیروهای آمریکا و تجهیزات نظامی از سوریه به عراق مرتبط دانست.

در خصوص توافق جنوب یمن نیز مواردی مطرح است. در این راستا اماراتی ها بخشی از تجهیزات و تسلیحات خود را با یک کشتی از بندر عدن تخلیه کردند و شهر را تحویل دولت منصور هادی دادند. شورای انتقالی جنوب نیز این اتفاق را تبریک می گوید و از آن به عنوان مرحله ای جدید در تحولات یاد می کند.منطقه در شرایط فعلی در حالت خیلی خاصی به سر می برد و اتفاقات را نمی توان قابل هضم دانست. باید پرسید که آیا طرح عنکبوت در حال اجرایی شدن است؟ از طرفی می بینیم که کنفرانس آزادی و امنیت دریانوردی در مجمع الجزایر بحرین برگزار می شود و رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور دارد.

نکته دیگر اینکه توافق استکلهم با اینکه ماه ها از آن می گذرد با استقرار نیروهای ناظر سازمان ملل در الحدیده اجرایی می شود.چند کشتی سوخت از 12 کشتی حامل گازوئیل و بنزین تعداد 5 یا 6 کشتی بارشان را در بندر الحدیده تخلیه می کنند که پیش تر خیلی از بیمارستان ها و مراکز خدماتی و حتی خودروهای حمل زباله نتوانسته بودند کار کنند که با ورود این محموله مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند.

در سفر چند ماه پیش هیات اماراتی به تهران یکی از خواسته های آنان از ایران این است که می گویند حاضرند هزینه کامل بازسازی یمن را به صورت کامل پرداخت کنند اما کنترل بنادر یمن در اختیار آنها باشد. البته به نظر نمی رسد که ایران در این خصوص مذاکره ای کرده باشد. چرا که نظر کلی ایران در قالب همان طرح 4 ماده ای است که سال 94 همزمان با حمله ائتلاف سعودی و اماراتی به این کشور پیشنهاد شد و رهبر انقلاب هم در دیدار با عمران خان بر طرح 4 ماده ای تاکید کردند که خروج نیروهای خارجی از یمن، وحدت اراضی، برداشتن تحریم ها و گفت و گوی یمنی یمنی جزئیات آن هستند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =