گیلان میزبان مسافران سیبری می‌شود، پرندگانی بی مثال!

پرندگان مختلف معمولاً دو نوع مهاجرت فصلی و روزانه انجام می‌دهند. در مهاجرت فصلی پرندگان در فصل پاییز به سمت جنوب می‌آیند و هنگام بهار به شمال بازمی‌گردند. دلیلی این مهاجرت این است که پرندگان از مناطقی که منابع آن کم یا رو به کاهش است به مناطقی که منابعشان زیاد یا در حال افزایش است مهاجرت کنند و طبیعتاً در فصل سرما، هرچه رو به جنوب حرکت کنیم میزان منابع غذایی افزایش می‌یابد.

معمولاً پرندگانی که فصل جوجه آوری خود را در سیبری سپری می‌کنند نیمه پائیز هرسال با آغاز فصل سرما و یخبندان در سیبری و اروپای شمالی به آبگیرها و تالاب‌های جنوبی‌تر کوچ می‌کنند و یکی از خط‌های مسیر مهاجرتشان به سمت جنوب دریای خزر و به‌خصوص تالاب‌های استان گیلان است، پاییز امسال نیز مطابق روند سالانه این مهاجرت شروع‌ شده است، البته هنوز زمان سرشماری آن‌ها برای بررسی تغییرات تعداد و گونه‌های مهاجر آغاز نشده است. سرشماری این پرندگان مهاجر معمولاً از اواسط دی‌ماه شروع می‌شود و اواسط بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

 طبق این سرشماری‌ها سالانه معمولاً بین 60 تا 70 گونه پرنده مهاجر (شامل گونه‌های حمایت‌شده و پرندگان لیست قرمز) به 37 زیستگاه و تالاب و 270 کیلومتر ساحل این استان سرسبز مهاجرت می‌کنند که از مهم‌ترینِ این مناطقِ میزبان پرندگان می‌توان به مناطقی مانند؛ تالاب بین‌المللی انزلی، پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر، تالاب امیرکلایه و بارکوسرای لاهیجان، تالاب استیل عباس‌آباد آستارا، تالاب آق و جوکندان نام برد. این مهاجران اهل سیبری فصل زمستان را در این مناطق می‌گذرانند و بهار به وطن خود بازمی‌گردند.

باتوجه به گونه‌های زیاد پرندگان مهاجر، ازجمله پرندگانی که برای زمستان گذرانی به گیلان مهاجرت می‌کنند می‌توان به؛ خوتکای پر سفید، کاکایی، مرغابی، باکلان، لک‌لک، غاز خاکستری، عروس غاز، چوب‌پا، حواصیل، اردک سرسبز، اردک ارده‌ای، غاز پیشانی‌سفید و پلیکان اشاره کرد که معمولاً بیشترین تعداد پرندگان مهاجر را مرغابی سانان تشکیل می‌دهند. تقریباً هرساله تعداد پرندگان مهاجر به 200 تا 300 هزار پرنده آبزی و کنار آبی می‌رسد. هر چه دمای هوای سیبری سردتر باشد و تالاب‌های میزبان پرندگان مهاجر از حجم آب بیشتری برخوردار باشند، تعداد پرندگان مهاجر به اوج خود نزدیک‌تر می‌شود. این زمان، بهترین وقت برای دوستداران پرنده‌نگری‌ست، پس اگر شما هم به این تفریح سالم علاقمند هستید، فرصت را از دست ندهید.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    0 0
    متاسفانه خیلی هاشون شکار میشن