بالابودن نرخ تورم و بیکاری زمینه‌ساز تشدید آسیب‌های اجتماعی در کردستان است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: با توجه به مرزی بودن استان، کمبود زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، بالابودن تورم، بیکاری به ویژه در قشر جوان تحصیلکرده، فقر و ضعف اقتصادی از جمله مواردی است که زمینه تشدید آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرانک قدسی در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی، سلامت و زنان استان کردستان که با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد، گزارش کاملی از اهم وضعیت آماری استان، آسیب‌های احصاء شده در حوزه‌های مختلف، عملکرد دفاتر تسهیلگری و مطالبات حوزه اجتماعی و فرهنگی استان ارائه داد.

وی ایجاد ۹ دفتر تسهیلگری در ۱۵ محله شهرستان سنندج و مریوان در راستای توانمندسازی و توسعه محلات حاشیه، تجهیز و کمک به هوشمندسازی ۱۱۸ مدرسه حاشیه‌ شهرهای استان، تجهیز ۳۸ پارک سنندج و چهار شهرستان به وسایل بازی و ورزشی در حاشیه، توسعه و تجهیز تالار فرهنگی پارک شهدا با توجه به نیاز افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، خرید سه باب خانه در حاشیه شهر از جمله کانی کوزله، نایسر و حسن‌آباد، ایجاد ۲ پایگاه مشاوره سلامت رفتاری زنان در سقز و سنندج، حمایت مالی در تجهیز مشاوره روانشناختی بهزیستی در حاشیه، حمایت در خرید تجهیزات فنی و حرفه‌ای در راستای تقویت آموزش، تجهیز ۱۰ سرای محله در ۱۰ شهرستان به وسایل اداری و خانگی، اجرای ۱۵ طرح کاهش آسیب با همکاری دستگاه‌های دولتی و حمایت از طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد در شهرستان‌های استان را ازجمله اقدامات حوزه اجتماعی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان در ادامه به اقدامات موفقیت‌آمیز دفاتر تسهیلگری گریزی زد و گفت: حمایت از خانواده‌های آسیب دیده و در معرض آسیب، اشتغالزایی برای ۳۷۶ نفر از زنان سرپرست خانوار، بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس، آسفالت و کف‌سازی تعدادی از معابر محلات حاشیه، ایجاد و بهسازی شبکه‌های آب و فاضلاب و تامین زمین برای ایجاد فضای ورزشی از جمله عمده‌ترین اقدامات دفاتر تسهیلگری در استان بوده است.

قدسی مطالبات دفاتر تسهیلگری را، ساماندهی صنوف مزاحم در سطح شهر سنندج، اشتغالزایی و رفع بیکاری با توجه به ظرفیت و  پتانسیل محلی، تغییر کاربری موقوفات موجود در محلات به کاربری‌های موردنیاز محلی در راستای افزایش سرانه فضای سبز و ورزشی، ایجاد پارک و فضاهای سبز عمومی در سطح محلات، ساخت، بازسازی و نوسازی مدارس و احداث کاربری‌های فرهنگی و هنری در سطح محلات اعلام کرد.

وی بیان کرد: با توجه به مرزی بودن استان، کمبود زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، بالابودن تورم، بیکاری به ویژه در قشر جوان تحصیلکرده، فقر و ضعف اقتصادی از جمله مواردی است که زمینه تشدید آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌نماید.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان تصریح کرد: علاوه بر آسیب طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، بیکاری و حاشیه‌نشینی دو آسیب خودکشی و خشونت در حال رشد و نیازمند توجه ویژه است.

قدسی مهمترین آسیب‌های احصاء شده در استان را، خودکشی، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی، بیکاری، عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این میان بیکاری ریشه عمده آسیب‌ها است که  استان محروم کردستان نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

گفتنی است؛ در ادامه این کارگروه نیازمندی دستگاه‌ها و  پیشنهادات مرتبط  توسط مدیران اجرایی استان کردستان  در حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی اعلام و به طرح و تبیین مسائل اولویت دار فرهنگی و اجتماعی توسط دستگاه‌های عضو کارگروه اجتماعی و فرهنگی اشاره شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =