آخرین تیم‌های رقیب برای تصاحب جایزه ایکس پرایز سفر به ماه انتخاب شدند. این جایزه به روباتی تعلق می‌گیرد که بتواند بیش از 500 متر روی سطح ماه حرکت کند و تصاویر ویدیویی این کاوش را به زمین ارسال کند.

ابوالفضل کریمی: قرار است 29 تیم از 17 کشور جهان برای تصاحب جایزه X-Prize سفر روباتی به ماه که شرکت گوگل حامی مالی آن است رقابت کنند. شرکت‌های رقیب امیدوارند بتوانند با نوآوری‌های خود، مسیر ساخت روبات‌های کاوشگر فضایی با هزینه‌های کم‌تر را هموار کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این رقابت در سال 2007 آغاز شد و سازمان‌های شرکت کننده در آن معتقدند مشخص شدن برنده نهایی آن تا سال 2015 به طول می‌انجامد.

پیتر دیاماندیس، مدیر اجرایی بنیاد ایکس‌پرایز در این باره گفت:« رقابت رسمی بین شرکت‌های خصوصی برای رسیدن به سطح ماه با روند خوبی در حال جریان است. این تیم‌ها از شرایط بسیار متفاوتی می‌آیند و از کنسرسیوم‌های غیر انتقاعی و گروه‌های دانشگاهی گرفته تا شرکت‌های تجاری با بودجه کافی در آن‌ها دیده می‌شود.»

روبات‌های کاوشگر
برخی از این شرکت‌ها حتی پروازهای تعدادی از فضاپیماها را هم خریداری کرده‌اند تا بتوانند روبات‌های خود را به سطح ماه ببرند.

Astrobotic Technology از دانشگاه کارنگی-ملون قراردادی را با شرکت خصوصی SpaceX منعقد کرده تا از راکت‌های فالکون9 این شرکت برای ارسال روبات‌های خود به فضا استفاده کند. در همین حال نیز برخی آژانس‌های دولتی در حال ترتیب دادن برنامه‌هایی برای ارسال تعداد دیگری از روبات‌ها به سطح ماه هستند.

فضاپیماهای تیم مشترک روسی و ایتالیایی و یک فضاپیمای دیگر از کشور چین نیز قرار است تا سال 2013 زمین را به مقصد ماه ترک کنند.

اما حامیان X-Prize معتقدند آینده کاوش‌های فضایی به دست گروه‌های اداره شونده با بودجه‌های خصوصی خواهد بود.
50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نانا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    3 0
    دانشگاه آزاد قزوین هم شرکت کنه بد نیست.