عربستان پاسخ مثبتی به تلاش های ایران نداده است

ایسنا نوشت: عراقچی با بیان اینکه تمام کشورهای منطقه درحال بررسی طرح ابتکار صلح هرمز هستند افزود که ایران و عربستان دو بازیگر مهم در تمام مسائل هستند و باید از طریق گفت‌وگو مشکلات‌شان را حل کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اسپوتنیک در رابطه با طرح "ابتکار صلح هرمز" گفت: این ابتکار در حال بررسی گسترده از سوی کشورهای منطقه و دیگر طرف های مربوطه بین‌المللی است و پیامی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تمام حکام و پادشاهان کشورهای خلیج فارس ارسال شده است.

وی افزود: به تماس‌ها و مشورت های خود با کشورهای همسایه و تمام طرف‌های مربوط ادامه خواهیم داد تا تمام پایه‌های این طرح را به آن‌ها توضیح دهیم و بتوانیم این ابتکار عمل را اجرایی و در منطقه خلیج فارس صلح و ثبات و امنیت ایجاد کنیم.

معاون ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: ما بر این باوریم که ایران و عربستان دو بازیگر مهم و برجسته در تمام مسائل هستند و این دو کشور باید بتوانند با آرامش تمام اختلافات‌شان را حل کنند.

عراقچی افزود: بی شک میان دو کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد  و بی شک راه حل این اختلافات گفت‌وگوی سازنده و مثبت است؛ گفت‌وگویی که ما از آن استقبال می‌کنیم و از هر کشوری که دست یاری به سوی ما دراز کند استقبال می کنیم اما متاسفانه عربستان تا به این لحظه دیدگاه و نظری همانند دیدگاه ما نشان نداده و پاسخ مثبتی به این تلاش‌ها نداشته است.

عراقچی اظهار داشت: پیشنهاد سازوکار  مالی اینستکی بسیار دیر مطرح شد و اکنون هم در سطحی پایین اجرا می‌شود. این سیستم تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که اصلی‌ترین صادرات ایران به اروپا نفت است، در صورتی‌که اروپایی‌ها از ایران نفت بخرند اینستکس موفقیت‌آمیز خواهد بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =