پیشرفت‌های ایران در درمان پارکینسون با سلول درمانی

ایرنا نوشت: برگزیده سومین جایزه مصطفی (ص) و استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت: با توجه به نتایج تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده، در نظر داریم فاز کارآزمایی بالینی درمان پارکینسون و بیماری تخریب پیش‌رونده ماکولای چشم (AMD) با سلول درمانی در سال ۲۰۲۰ را انجام دهیم.

پروفسور حسین بهاروند روز دوشنبه درحاشیه مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی (ص) در جمع خبرنگاران درخصوص دستاوردهای تحقیقاتی خود افزود: تحقیقاتی که در زمینه کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در برخی بیماری‌ها داشتیم باعث شد که منتخب این دوره جایزه مصطفی (ص) شوم.

وی بیان کرد: با سلول‌های بنیادی جنینی انسانی سلول‌های مولدی را درست کردیم و آنها را در حیوانات مدل از قبیل موش و میمون پیوند زدیم؛ در نتیجه این تحقیقات پس از دو سال جواب‌های خوبی گرفته شد.

وی ادامه داد: الان این کار در سطح انسانی دنبال می‌شود، در حال تهیه مستندات لازمی هستیم که تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۰) سلول‌های مولد را برای درمان بیماری پارکینسون و AMD چشم به انسان پیوند بزنیم و مطالعات بالینی آن را آغاز کنیم.

بهاروند با اشاره به انجام این تحقیقات در برخی کشورهای پیشرفته دنیا افزود: به پژوهش‌هایی که وارد فاز انسان می‌شود، در اصلاح کارآزمایی بالینی می‌گویند، اکنون این کار در کشورهای آمریکا، سوئد و ژاپن شروع شده و اگر ما این کار را تا دو سال آینده انجام دهیم، جزء معدود کشورهایی خواهیم بود که به این فناوری دست یافته‌ایم.

برگزیده جایزه مصطفی گفت: فاز بالینی این کار در سال ۲۰۲۰ در ایران انشالله آغاز می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه برخی از این کارآزمایی‌ها از یک تا سه سال زمان می‌برد در صورت موفقیت این کار وارد مرحله درمان استاندارد خواهد شد.

پروفسور حسین بهاروند امروز همراه با پروفسور عمران اینان (Umran Inan)  رئیس دانشگاه کوک ترکیه و عضو انجمن فیزیک آمریکا از کشور ترکیه و پروفسور محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به عنوان برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۹ از کشورهای اسلامی، در بخش برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی برای اثر درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی معرفی و تجلیل شد.

پروفسور علی خادم حسینی، عضو انجمن شیمی آمریکا و استاد رادیولوژی و مهندسی شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا و پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه، استاد پزشکی دانشگاه ماینز آلمان نیز در بخش زیست پزشکی سومین جایزه مصطفی به عنوان برگزیده، معرفی شدند.

۲۳۲۳۵۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =