۱۲ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
گام چهارم و تداوم تعلل اروپا

به دنبال تعلل و کوتاهی کشورهای اروپائی و بطور مشخص کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در انجام تعهدات برجامی، جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام قانونی و عادلانه، گام چهارم کاهش محدودیت های هسته ای را برداشت .

روند گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از پانزدهم آبان آغاز شد. حضور بازرسان آژانس در این مراسم نشانگر این است که گام چهارم ایران نیز با نظارت ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود و در صورتی که کشورهای اروپائی به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهدات کامل خود برخواهد گشت.

مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، جمهوری اسلامی ایران را مٌحق می سازد تا در صورت پایبند نبودن طرف های مقابل به تعهدات، بخشی از تعهدات خود را معلق نماید و اقدام صحیح و قاطعانه ایران در برداشتن گام چهارم و تزریق گاز به سانتریفیوژهای موجود در سایت هسته ای فردو، بر اساس این مفاد انجام شده و امری قانونی است.

 اقدام جمهوری اسلامی ایران یک پیام روشن و یک فرصت تازه به سه کشور اروپائی است که در صورت علاقمندی به حفظ توافق هسته ای باید پاسخگوی تعلل و کوتاهی خود بوده و تعهدات برجامی را اجرائی نمایند. سران کشورهای انگلیس،آلمان و فرانسه باید به این باور برسند که است که مردم ایران نمی توانند هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرند و هم تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی را تحمل کنند.

بعد از مخالفت ترامپ با پیشنهادات فرانسه و ناکام ماندن امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در اجرای طرح خود، باید کشورهای اروپائی به این حقیقت پی برده باشند که باید با اتخاذ تصمیمات مستقلانه و معقول، راه خود را از آمریکا جدا کرده و در مقابل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، بایستند. طبعا اروپا در صورت عدم اتخاذ یک رویکرد مستقل از آمریکا، قادر خواهد بود ایران را متقاعد نماید تا از تصمیم منطقی خود برای برداشتن گام های پنجم و ششم صرف نظر کند.

در عین حال اروپا باید واسطه گری بین ایران و آمریکا و آمریکا را فراموش کند و به این باور برسد که به دلیل خصومت های مستمر و ظالمانه دولت های آمریکا علیه ملت ایران، آینده روشنی برای مناسبات دو کشور متصور نیست.امروز حتی دیوار اعتماد میان آمریکا و اروپا نیز در حال فروریختن است و آمریکا از بسیاری از تعهدات خود در قبال متحدین اروپائی را نیز نقض کرده است. خروج از پیمان پاریس و عدم پایبندی واشنگتن تعهدات آب و هوایی، خروج از یونسکو، اعمال تعرفه های تجاری علیه اروپا، چین و روسیه و موارد مشابه دیگر باعث شده تا آمریکا اعتماد خود در سطح جهانی را از دست بدهد. اروپا باید شرایط کنونی را درک کرده و اجرای تعهدات برجامی خود را به تصمیمات آمریکا گره نزند.

نکته آخر اینکه اروپا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران با مقاوم سازی اقتصاد، تحریم های ناجوانمردانه و غیرقانونی آمریکا را مدیریت کرده و پشت سرگذاشته و در اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب «منتظر خارجی‌ها " نخواهد ماند و بدون دلبستن به وعده های بی پشتوانه کشورهای اروپائی، با اتکا به منابع داخلی و توانمندی های علمی کشور ، مسیر پیشرفت اقتصادی را هموار خواهد نمود.

* سفیر سابق ایران در آذربایجان
* منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان، 18 ابان 98

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =