دیپلمات های آمریکا بولیوی را ترک می کنند

فارس نوشت: با تشدید اعتراضات در بولیوی به دنبال اعلام ریاست‌جمهوری موقت «ژیناین آنز» بعد از استعفای «اوو مورالس»، وزارت خارجه آمریکا به اعضای خانواده کارکنان دولت آمریکا دستور داد از بولیوی خارج شوند و از کارکنان دیپلماتیک غیرضروری خود خواست تا از این کشور خارج شوند.

بر اساس گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت آمریکا توانایی ارائه خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی را محدود کرده است».

وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود در خصوص «تکرار تظاهرات‌ها، حملات، مسدود شدن جاده‌ها و راهپیمایی‌ها در شهرهای بزرگ بولیوی» هشدار داد.

طبق گزارش راشاتودی، علی‌رغم بیاینه ناگهانی وزارت خارجه آمریکا در خصوص خروج از بولیوی و عدم سفر به این کشور که نمایانگر آن است که واشنگتن وخامت اوضاع در بولیوی را به رسمیت شناخته است، آمریکا، استعفای مورالس را پیروزی «دموکراسی و اراده مردم» توتحوصیف کرد.

«آنز»، معاون دوم مجلس سنای بولیوی و از مخالفان دولت مورالس بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که کنترل این کشور را به دست گرفته است.

مورالس که به اعلام کمیسیون انتخابات بولیوی، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتبر اعلام شده بود، به دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان و اتهامات آنها به وی، روز یکشنبه ترجیح داد برای جلوگیری از خشونت بیشتر از منصب خود کناره‌گیری کند.

دولت‌های کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره‌گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین المللی از رئیس جمهور منتخب بولیوی شدند.

بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات بولیوی و رای دادگاه عالی این کشور پس از شمارش دستی آرا در انتخابات اخیر، اوو مورالس موفق شده بود با کسب ۴۷ درصد آرا بر رقیبش کارلوس مسا با ۳۶ رصد آرا پیروز شود.

وزیر خارجه مکزیک روز گذشته (سه‌شنبه) گفت که کشورش به «اِوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی پناهندگی اعطا کرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =