رئیس کل گمرک : در سوریه هزینه زیادی کردیم نباید از بازارهایش غافل شویم

تسنیم نوشت: رئیس کل گمرک کشور گفت که در هفت ماهه نخست امسال ۱۰۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادر شد.

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک کشور امشب در ‏سی‌وچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان به مصوبه کمیسیون اقتصاد دولت در مورد ارائه 100 قلم کالا به گمرکات اشاره کرد و اظهار داشت: در کمیسیون اقتصاد دولت این موضوع مصوب شده و ابلاغ آن باید توسط دولت انجام شود که این کار به ایجاد تحرک در بازارچه‌های مرزی استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت ابلاغ این اقلام کالا به گمرکات دیگر نیازی به ثبت سفارش ندارد، افزود: مشکلات مربوط به مدیریت واحدهای مرزی مربوط به گمرک بوده که نتوانسته وظیفهای را که قانون به آنها محول کرده، به درستی انجام دهد و خواستار اجرای صحیح مدیریت واحد مرزها هستیم.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه عدم اجرای مدیریت صحیح واحدهای مرزی آثار نامطلوب خود را به دنبال دارد، گفت: این مشکل و ناهماهنگی در مرز باشماق وجود دارد در حالی‌که کشور عراق با وجود نوپا بودن مدیریت واحد مرزی را انجام می‌دهند.

وی اذعان کرد: ایران در حال آموزش روش‌های کنوانسیون بین المللی بوده اما در اجرای آن‌ با مشکل مواجه است و باید اجرای مدیریت واحد مرزی جهت کاهش هزینه‌های خروج و ورود کالا از مرز بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

 میراشرفی به موضوع انبارهای موجود در مرز باشماق و دعواهای حقوقی آن اشاره و تصریح کرد: انتظار می‌رود این انبارها به بخشهای خصوصی واگذار شود.

وی اظهار کرد: شاید بخش خصوصی نتواند تضامین قانونی که گمرک تعیین کرده را تامین کند اما باید برای ساماندهی مرز باشماق، مرجع تحویل‌گیرنده در وارادت و صادرات مرزها به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه طرح ساماندهی پایانه باشماق کلید خورده و آمادگی واگذاری به بخش خصوصی را داریم، خاطرنشان کرد: قبل از سال‌جاری تاحدودی گمرکات را تجهیزسازی کرده و آمادگی واگذاری تجهیز گمرکات به بخش خصوصی را داشته و درآمد اسکن هر وسیله نقلیه به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

وی از انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی در اصفهان به مدت ده سال خبر داد و افزود: تجهیز گمرکات به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس کل گمرک کشور با تاکید بر اینکه باید کشور عراق مرز سیران‌بند را به رسمیت بشناسد، اذعان کرد: تا زمانیکه این امر اتفاق نیفتد، توفیقی حاصل نشده و مبادله کالا در این مرز قاچاق محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: کردستان و همه استان‌های مرزی زیبنده محرومیت نبوده ومرزها نباید تهدیدی برای کشور باشد بلکه باید فرصتی برای کشور و مرزنشینان باشد.

میراشرفی مدعی شد: در این شرایط کنونی تحریم‌ها، مرزهای هوایی و دریایی تحریم‌پذیری راحت‌تری داشته اما مرزهای زمینی یک راه تنفس برای کشور است.

وی آمار تجارت خارجی و مبادله کالا از مرزهای زمینی در هفت ماهه نخست امسال را  100 میلیون تن به ارزش 50 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: کشور عراق با بازاری پر رونق یکی از پر پتانسیل‌ترین کشورهای اطراف بوده که به‌دلیل داشتن مشترکات فروان با کشور ایران نباید تحویل سایر رقبا داده شود.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه بازار کشور عراق شباهت بیشتری با کالاهای ایرانی دارد، خاطرنشان کرد: مرزنشینی و کوله‌بری دور از شان کشور و استان است و کردستانی‌ها زیبنده بهترینها هستند.

 وی گفت: ایران در سوریه هزینه‌های فروانی کرده و در حال حاضر که این کشور در حال بازسازی است، نباید از این بازار غافل بمانیم چراکه یکی از نقاطی که از نظر فاصله می‌تواند به کشور سوریه کالا صادر کند، مرز باشماق است.

رئیس کل گمرک کشور با تاکید بر اینکه دو بازار عراق و سوریه بازارهای پر رونق و بکری هستند، یادآورشد: با تحول در سوریه خدمات، حمل و نقل و صادرات رونق پیدا کرده و باید ایران از بازار این دو کشور، بهره لازم را ببرد.

به گفته وی، زمانیکه در اقتصاد دنیا پول ملی در مقابل ارزهای خارجی گاها تضعیف شود، صادرات افزایش پیدا کرده و اگر یک کشور بضاعت تولید و زیر ساخت لازم را نداشته باشد، جهش صادراتی درآنجا رخ نمی‌دهد.

میراشرفی تصریح کرد: باید با ایجاد بستر مناسب از بازارهای سوریه و عراق استفاده و ما نیز کمک کرده تا تجار استان حضور پررنگ‌تری در این بازارها داشته باشند.

23231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =