آبادانی بیشتر یا زندگی در پایتخت؛ مردم شهرری درباره جدایی از تهران چه می‌گویند؟

نزدیک به ده سال است که هرچند وقت یک بار حرف جدایی شهرری از تهران مطرح می‌شود و کنار گذاشته می‌شود. نظر شهرداران، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و مسئولان در تمامی اخبار مربوط به این موضوع برجسته است اما نظر مردم این شهر در این رابطه چیست؟

الهه صالحی: در کوچه پس کوچه‌های شهرری، مردم از موضوع اطلاع چندانی ندارند. به درستی نمی‌دانند این موضوع به نفع شهرشان است یا نه؛ عده‌ای میگویند جدا شدن از پایتخت که بیشتر امکانات کشور در آن جمع شده است، چه سودی برای ساکنان شهرری دارد و عده دیگری معتقدند که با تبدیل شدن شهرری به یک شهر مستقل، بیشتر در آن هزینه خواهد شد که به بهتر شدن وضعیت این شهر کمک خواهد کرد.

شاید همه مردم شهرری اطلاع دقیقی از موضوع نداشته باشند اما پای حرف هایشان که بنشینی همگی حرف‌های کم و بیش یکسانی می‌زنند، یک گله؛ «شهرری پذیرای تمام مصائب تهران است.» تهرانی‌ها اموات‌شان را در بهشت زهرای شهرری به خاک می‌سپارند، سالمندانشان را به کهریزک شهرری می‌آورند، پالایشگاه تهران و تمام گازهای آلاینده‌اش را مردم شهرری نفس می‌کشند، زباله‌ها را در شهرری دفن می‌کنند و محل تجمع فاضلاب تهران هم همینجاست. مردم شهرری تمام این مصائب را به جان می‌خرند و در زندگی روزمره خود جا می‌دهند با این همه زندگی در این شهر برای مردم خالی از اشکال نیست.

قصه از کجا شروع شد؟

پیگیری  جدایی شهرری از تهران از دغدغه های حسین فدایی، رئیس نظارت بر انتخابات شورای شهر در مجلس هفتم بود.

به طور خلاصه گفته فدایی این بود که طبق دلایل قانونی و حقوقی، شهرری با این میزان جمعیت باید از تهران جدا باشد و شورای شهر و شهرداری مستقل داشته باشد که باعث شد در نزدیکی انتخابات جنجالی برپا شود که نتیجه آن نوشتن نامه‌هایی  به دفتر رهبری بود. دفتر رهبری با موضوع مخالفت کرد.

اصلا چرا جدایی؟

بهشت زهرا، دریافت عوارض برای دفن زباله‌ها از شهرداری تهران و از کارخانه‌ها و شرکت‌های نفتی ری برای ورود فاضلاب شهری تهران به شهرری، از مهم‌ترین منابع درآمدی است که موافقان جدایی شهرری از تهران به آن اشاره می‌کنند.

آنها معتقدند مردم شهرری در معرض تمام آسیب‌های زیست محیطی ناشی از این موضوعات  هستند. از جمله، بوی نامطبوعی که از پالایشگاه و دفن زباله ناشی می‌شود و شیرابه‌هایی که آب های زیر زمینی را الوده می‌کند. لازم است بدانید که آب مردم شهرری مثل کرج و تهران از سد کرج تامین نمی‌شود و همین آب‌های زیرزمینی منبع آب شهرری است؛ این موضوع فقط دامن‌گیر شهرری نیست. چرا که سبزی تهران و بعضی محصولات کشاورزی دیگر از شهرری تامین می‌شود که با همین آب‌های زیر زمینی آبیاری شده است.

به طور کلی موافقان جدایی شهرری از تهران معتقدند که درآمدی که از شهرری به دست می‌آید، درصد زیادی از آن در همین شهر هزینه نمی‌شود. در صورتی که اگر شهر جدا باشد می تواند مدیریت بهتری روی پول و بودجه ها داشته باشد و ابادانی بهتری خواهد داشت.

اوضاع قطعا با جدایی بهتر خواهد شد

حامد روزنامه‌نگار و از اهالی شهرری است و با جدایی این شهر از تهران موافق است. او به خبرآنلاین می‌گوید: «درحال حاضر شهرری به صورت مجزا درامدی ندارد و شهرداری تهران است که از تمامی این موارد درآمد دارد و به شهرری به‌عنوان یکی از بخش‌ها و مناطق تهران بودجه‌ای اختصاص می‌دهد؛ اما اگر شهرری از تهران جدا شود، بخش عمده این درآمدها به خود شهرری می‌رسد. اما در حال حاضر وسع مدیریت شهری به تمام مشکلات شهرری نمی‌رسد و بودجه‌ی کلانی برای رسیدگی ندارد.»

او توضیح می‌دهد: «اگر همین مدیران فعلی هم باشند و بودجه بیشتر به آنها برسد اوضاع قطعا بهتر خواهد شد. خود مردم شهرری باید مشارکت کرده و ادم‌های دلسوزتری را برای شهرشان انتخاب کنند اما در حال حاضر مردم شهرری نقشی در انتخاب مدیران‌شان ندارند و مدیران مرکزی و تهران مدیران شهرری را انتخاب می‌کنند.»

شهرری، یکی از قطب‌های ورزشی ایران

میلاد از ورزشکاران شهر ری است و موضوع جدایی شهرری از تهران را از همین منظر می‌بیند. میلاد به خبرآنلاین می‌گوید: «ما از نظر ورزشی از قطبهای ورزشی کشوریم و نمونه‌های بسیاری از ورزشکاران شهرری اکنون جهانی شده اند. اگر در همین شهر به آنها رسیدگی نشود یا زیر نظر  تهران رفته یا از ایران می‌روند. هزینه باشگاه‌های خصوصی سنگین است و عده زیادی توانایی مالی آن را ندارند و باشگاه‌های دولتی هم که امکانات ضعیفی دارد چون بودجه به آنها نمیرسد. در حالیکه در شهرری منابع مالی برای تامین تمام مخارج ری برای رسیدگی به آن وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «زمستان که می‌شود بچه‌ها در تمرین اذیت اند و اصلا سالن‌های جالبی نداریم. من فکر می‌کنم اگر شهر خودش هزینه داشته باشد خیلی راحت‌تر می‌توانند به آن رسیدگی کنند. آیا به اندازه درامدی که از شهرری به دست می‌آید برای آن خرج می‌شود؟ چرا شهرری یک تصفیه خانه آب ندارد و از آبهای زیر زمینی استفاده می‌کنند؟ این جدایی می‌تواند باعث شود که در کارخانه‌ها و پالایشگاه از نیروهای بومی شهرری استفاده شود. ما جوانان شایسته و تحصیلکرده ای داریم که از نظر علمی بسیار بالا هستند ولی مشخص نیست که سیستم استخدامی این کارخانه‌ها و ارگان‌ها به چه صورت است؛ اگر اینها زیر نظر خود شهرری باشند شاید عده‌ای از جوانان این شهر بتوانند اینجا کار کنند.»

جدایی شهرری از تهران، مزیتی ندارد!

علیرضا اما نظر متفاوتی دارد؛ او مسئولان را اولین مدعیان جدایی شهرری از تهران‌ می‌داند و معتقد است اگر شهرری یک شهر مستقل شود سمت‌ها ارتقا پیدا می‌کند و از فرماندار و بخش‌دار، شهردار یک شهر می‌شوند. اولین کسانی که به دنبال جدایی تهران از شهر ری هستند، مسئولان شهر ری اند و مثلا اگر شهرری جدا شود، شهردار یک شهر می شوند و دیگر فرماندار یا بخش دار نیستند.

او می‌گوید: «عده‌ای از مردم هم از این جدایی بدشان نمی‌آید و فکر می‌کنند قرار است اتفاق خاصی بیفتد در حالی که مزیتی ندارد. کسانی که مخالفند می‌گویند اگر جدا بشویم نهایتا مثل ورامین یا بقیه شهرهایی که جدا شده اند می‌شویم در حالی‌که رسیدگی به یک منطقه از تهران بیشتر از یک شهر جدا شده است و حداقل می‌توان از مزایای جزو تهران بودن استفاده کرد. به طور مثال زمانی که تب آن خیلی داغ بود و مردم می‌گفتند کمترین اتفاقی که می‌افتد، این است که کد تلفن هم از ۰۲۱ تغییر می‌کند و برای تماس تلفنی هم باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم. اما خب الان کل استان تهران همان ۰۲۱ است.»

علیرضا توضیح می‌دهد: «تبلیغ هایی که در شهرری برای این موضوع می‌شود، بیشتر جلسات دورهمی است و افراد مختلف از طیف‌های مختلف سیاسی و ورزشی و ... صحبت می‌کنند و سعی می‌کند بقیه را متقاعد کنند که این جدایی به نفع شهرری است. توجیه کسانی که موافق جدایی هستند، این است که ما در شهر ری کارخانه و منابع درآمد داریم و اگر جدا شویم، این هزینه‌ها می‌تواند خرج شهرری شود ولی تجربه شهرهای دیگر به ما می‌گوید که جدا بودن از پایتخت منفعتی نخواهد داشت و آن عوایدی نصیب مردم نمی‌شود.»

به گفته او این موضوع چیزی نیست که مردم درباره آن صحبت کنند؛ «اگر عده‌ای هم اطلاع دارند، بیشتر تحت همان تبلیغات است. بعضی دوست دارند اما اکثر این افراد کسانی هستند که کارشان و زندگی شان بیشتر در شهرری خلاصه شده است و کسانی که اکثریت را تشکیل می دهند و در تهران هم دارند کار می کنند و ادمهایی که هر روز مرکز  شهر کار می کنند و برمیگردند خیلی علاقه ای ندارند و میگویند جدا شدن از پایتخت چه سودی دارد؟ خصوصا در ایران که همه امکانات در پایتخت جمع شده است و تمرکز گرایی داریم چه عوایدی داشته است؟»

با این همه، طرح جدایی شهرری از تهران بار دیگر توسط شورای شهر رد شد تا این بار هم پرونده این موضوع به طور موقت بسته شود. اما مشخص نیست بار دیگر چه زمانی دوباره صحبت از این جدایی پرماجرا و طولانی به میان خواهد آمد.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =