واکنش تروئیکای اروپا به اقدام تازه پیونگ یانگ

ایسنا نوشت: آلمان، فرانسه و انگلیس پرتاب‌های موشک بالستیک کره شمالی از ماه مه تاکنون را شدیدا محکوم کرده و از پیونگ‌یانگ خواستند تا وارد مذاکرات هدفمند و سودمند با آمریکا حول محور برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این آزمایش‌ها که ظاهرا شامل پرتاب یک موشک میان برد از زیر آب نیز می‌شود، امنیت منطقه‌ای را متزلزل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند.

انتشار این بیانیه مشترک پس از آن صورت گرفت که کریستوف هویسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل در جریان یک نشست غیرعلنی، شورای امنیت را از اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی مطلع کرد.

این سه کشور اروپایی از کره شمالی خواستند تا اقدامات ملموس و قاطعانه‌ای در مذاکرات جدید با آمریکا انجام دهد با این دید که از تمامی تسلیحات کشتار جمعی و برنامه‌های موشک بالستیک خود به شیوه‌ای کامل، قابل تایید و برگشت ناپذیر دست بردارد.

کره شمالی در ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و کارشناسان معتقدند که این پرتاب‌ها به عنوان راهی برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن به منظور قبول درخواست پیونگ یانگ برای احیای دیپلماسی اتمی تا پایان دسامبر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

تلاش‌های دیپلماتیک از زمان نشست نافرجام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در فوریه سال گذشته میلادی به بن بست خورده است.

آلمان، فرانسه و انگلیس در این بیانیه همچنین از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا با جدیت تحریم‌ها علیه کره شمالی را اجرا کنند.

این کشورهای اروپایی تاکید کردند که این تحریم‌ها باید شامل بازگرداندن تمامی کارگران کره شمالی در خارج از کشور تا قبل از ۲۲ دسامبر سال جاری میلادی باشد درست همانطور که قطعنامه شورای امنیت مورخ ۲۲ دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی آن را الزامی دانسته است.

در این بیانیه مشترک آمده است: وضعیت انسانی در کره شمالی نتیجه سوءاستفاده از منابع و محدودیت‌هایی است که دولت پیونگ‌یانگ بر مقامات و کارمندان بخش بشردوستانه اعمال کرده است.

این بیانیه از دولت کیم جونگ اون خواست تا با اولویت قرار دادن رفاه مردم خود به جای ساخت تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک  به کمبود مواد غذایی در کشورش رسیدگی کند.

کارن پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل که رئیس کنونی شورای امنیت نیز محسوب می‌شود به خبرنگاران گفت: هیچ بیانیه‌ای از جانب کل ۱۵ عضو شورای امنیت صادر نشده چرا که این رایزنی‌ها غیررسمی بودند.

وی این گفت‌وگو را گفت‌وگویی خوب توصیف کرده و گفت: اعضای شورای امنیت با جدیت این مساله بسیار مهم را پیگیری خواهند کرد.

پیرس افزود: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای نشست رسمی شورای امنیت یا اقدام رسمی این شورا در خصوص پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی وجود ندارد اما همانطور که می‌دانید اوضاع ممکن است، تغییر کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1321072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =