۲۱ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
این نامه یک اتمام حجت است

کارشناس مسائل منطقه به بررسی نامه اخیر رئیس جمهوری کشورمان به برخی کشورهای عربی و همچنین روابط ایران و عربستان می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، سید هادی سید افقهی کارشناس مسال منطقه درباره انگیزه سعودی ها برای ترمیم روابط با ایران می گوید: ما حرف مان این است که اگر نقشه راه تنش زدایی در دست سعودی ها بود، خیلی زودتر می توانستیم مسائل را با یکدیگر حل کنیم. اما آنها تا اراده به گفت و گو کنند یا دنبال راه حلی برای مسائل فعلی باشند، یک مسئول آمریکایی به ریاض سفر می کند تا نظر آنها را تغییر دهد. به نظر من ته دل بن سلمان می خواهد که رابطه با ایران را ترمیم کند اما نگاه آنها کماکان به سمت آمریکاست. اگر منافع آمریکا در آشتی بین دو کشور باشد مطمئنا همین فردا بن سلمان به تهران سفر می کند. اما ایالات متحده عرب ها را می دوشد و از ایران می ترساند تا بتواند سلاح بیشتری بفروشد و از ترس آنها پول در بیاورد. سیاست آمریکا التزام به هیچ است. شعار این کشور، اول آمریکاست و زیر هر چیزی که با منافع آنها در تضاد باشد، می زند. کاری که با کردها و ترکیه کردند رویکرد آنها را نشان می دهد. ترامپ اول پشت متحدانش را خالی می کند و بعد کاری می کند که کشورها با هزینه بالاتری به اغوش واشنگتن بازگردند.

وی در پایان درباره نامه حسن روحانی به کشورهای عربی گفت: ما خیلی امیدوار نبودیم که نامه ای که فرستاده شد گره روابط با عربستان را باز کند، اما این نامه یک اتمام حجت است. سعودی ها، بحرینی ها و اماراتی ها مدام می گویند که ایران به دنبال ناامنی و آشوب و دخالت در امور این کشورهاست. فایده نامه ای که فرستاده شد این است که ما به همه نشان دادیم که ما می خواهیم که با سعودی ها و بقیه کشورهای عربی رابطه داشته باشیم. اما آنها به این تلاش و دعوت تهران جواب نخواهند داد. آنها مدام با ایران مثلا در اوپک سرشاخ می شوند. تضادها میان دو کشور یکی دوتا نیست. ما با سعودی ها تضادهای سیاسی، ایدئولوژیک منطقه ای و حتی مالی و اقتصادی داریم. ما می گوئیم آمریکا نتوانست بعد از زدن پهپادش از خودش دفاع کند. انگلیس هم بعد از ماجرای نفت کش انگلیسی کاری از پیش نبرد. پس چطور کشورهایی که نمی توانند از خودشان حمایت کنند، می توانند حامی سعودی باشند؟

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1321896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    0 0
    بدی تمام اتمام حجت باعث قطعی دوطرفه ارتباطات میشود ... و اثراتش بصورت تاریخی ماندگار خواهد بود ... چه در خانه چه در شهر چه در کشور چه در منطقه چه در جهان ...