ماهیانه بیش از ۱۰۰ نوزاد در بیمارستان الزهرا(س) تبریز بستری می‌شود

ایسنا نوشت: رئیس مرکز خدمات درمانی الزهرا(س) با اشاره به این‌که ماهانه حدود ۱۳۰۰ نفر در این بیمارستان بستری می‌شوند، افزود: از این تعداد بیش از ۱۰۰ مورد نوزاد هستند.

دکتر مریم واعظی در مراسم گرامیداشت روز جهانی کودکان نارس در بیمارستان الزهرا(س) تبریز با اشاره به قدمت ۴۷ ساله مرکز آموزش درمانی الزهرا (س) تبریز، گفت: این مرکز با ۲۱۴ تخت فعال و ۳۵۷ تخت مصور در راستای ارائه خدمات تشخیص، پیشگیری و درمان فعالیت می‌کند که این خدمات در سطوح بالا و مختص حوزه زنان، نوزادان و کودکان زیر شش سال ارائه می‌شود.

وی در خصوص موفقیت‌های بخش زنان بیمارستان الزهرا تبریز، افزود: این مرکز در حوزه تخصصی و فوق تخصصی آنکولوژی، ناباروری، اورگانیلوژی و پریناتولوژی حرفی برای گفتن دارد که با ارائه خدمات در سطح بین المللی و شمالغرب کشور موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده و باعث تغییر شاخص مورتالیتی و مورتیویتی مادران شده است، در سال‌های اخیر نیز به عنوان رتبه یک از نظر کنترل مورتیویتی مادران در کشور دست یافته است.

وی در خصوص بخش نوزادان، بیان کرد: بالاترین سطح خدمات و مراقبت‌های تکاملی که مانع از آسیب‌های مغزی می‌شود، در بخش نوزادان ارائه می‌شود.

واعظی با بیان این‌که ۶۴ درصد از تخت‌های بیمارستان الزهرا به زنان و ۳۶ درصد نیز به نوزادان تعلق دارد، اظهار کرد: متوسط بستری روزانه حدود ۳۰ الی ۳۶ بستری بوده و در هر شیفت هشت ساعته، ۲۳۰ نفر از اعضای پرسنل شامل پزشک، کارشناس و پرستار در بخش‌های مختلف خدمت می‌کنند.

وی در خصوص بخش مامایی متذکر شد: بخشNICU  می‌تواند زنانی را که در سنین پایین باردار شده‌اند و دارای حاملگی پرخطر هستند را پوشش داده و نوزادان سالمی را تحویل خانواده بدهد.

وی افزود: بخش نوزادان در این بیمارستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا ممکن است به دلیل سن پایین حاملگی زنان باردار مجبور به زایمان پیش از موعد شوند که موجب می‌شود نوزادان نارس به دنیا بیایند اما بخش NICU  این مرکز با امکانات ارزشمند، می‌تواند حیات دوباره برای نوزادان نارس را امکان پذیر کند.

رئیس مرکز خدمات درمانی آموزشی الزهرا(س) بیان کرد: روزانه حدود ۲۶۰ نفر و ماهانه حدود هفت هزار تا هشت هزار نفر در کلینیک‌ تخصصی و فوق تخصصی ویزیت می‌شوند، در پاراکلینیک نیز ۵۰ هزار خدمت آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

وی در خصوص بخش حاملگی پرخطر بیمارستان الزهرا خاطرنشان کرد: این بخش از سال ۸۵ در این مرکز فعالیت کرده و بهترین خدمات را به زنان ارائه می‌دهد، بخشHDU  که شامل مراقبت‌های بهتر و بیشتر پس از زایمان زنان دارای حاملگی پرخطر است یکی از بخش‌های نمونه کشوری است که مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است و باعث شده تا سایر دانشگاه‌های کشور از این بخش دیدن کرده و الگوبرداری کنند.

وی با اشاره به این‌که در سال ۹۵ اولین بانک شیر مادر کشور در مرکز خدمات درمانی و آموزشی الزهرا تاسیس شده است، افزود: تا به حال حدود ۲۸ هزار لیتر شیر از این طریق تهیه و پاستوریزه شده و در اختیار نوزادان نارس قرار گرفته است، ۲۱۰ مادر، اهداکننده دائم شیر در این مرکز هستند.

واعظی با اشاره به این‌که بیش از یک هزار جراحی در این مرکز انجام می‌شود، افزود: ساختمان جدید بیمارستان الزهرا با هشت هزار متر مربع مساحت در ماه‌های آتی با تکمیل تجهیزات به بهره برداری رسیده و آماده ارائه تمامی خدمات مربوط به حوزه زنان و مامایی خواهد بود.

در ادامه محمدباقر حسینی، رئیس بخش نوزادان مرکز خدمات درمانی الزهرا هدف از گرامیداشت این روز را حسایت مسئولان به این حوزه خواند و افزود: این مرکز با کادر درمانی خوب و سطح علمی بالا همراه با اساتید مجرب سعی دارد تا از کودکان مواظب کرده و فرزندان سالم با مغز تکامل یافته تحویل جامعه دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =