اصولگرایان هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف خواهند کرد؟/ باهنر: پیوند پایداری‌ها و احمدی‌نژاد بعید است/۵

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه مجلس با نظارت استصوبی بر عملکرد دولت در اجرای تعهدات خود در ادامه سیاست افزایش قیمت بنزین نظارت کند گفت: اگر این کار انجام شود موج نگرانی ها تا زمان انتخابات باقی نخواهند ماند. 

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر در بخش پایانی نشست خبری خود در محل خبرگزاری خبرآنلاین، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وضعیت رورهای اخیر چه اندازه در روند مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس و میان دوره خبرگان تاثیر گذار خواهد بود؟ گفت: این اتفاقی است که اگر از بیرون گود بخواهیم آن را تحلیل کنیم به این نتیجه برسیم پک سیاستی که آقایان می خواستند اجرا کنند شاید بتوان گفت می توانستند بهتر اجرا کنند یا حتی از نظر زمانی مثلا بهتر بود در هفته وحدت اتفاق نمی افتاد. این انتقادات و اعترضات مردمی وجود دارد اما فکر می کنم اگر دولت با رصد مجلس بتواند به تعهداتی که اعلام کرده عمل کند که احساس می کنم دولت مصمم است این کار انجام شود ولی باز هم توصیه می کنم حتما نمایندگان مجلس رصد و مواظبت کنند یعنی به عبارتی نظارت استصوابی بر عملکرد دولت داشته باشند، اگر این کار انجام شود این موج موجی نیست که فکر کنیم تا زمان انتخابات باقی خواهند ماند. اگر مردم آثار مثبت آن را زودتر ببینید این مسائل هیجانی به سرعت کاهش پیدا می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظارت ها بر لیست شهرستان ها با توجه به اینکه قرار است در بستن لیست از تهران دخالتی صورت نگیرد چگونه است گفت: یک مشکلی  که دوستان ما در استان ها دارند انتخاب کاندیدای نهایی است، ممکن است برای یک حوزه انتخابیه که یک نماینده باید معرفی شود  ۱۰ نفر ثبت نام و همه اعلام کنند که اصولگرا هستند. در مرحله اول اصولگرایی آنها بررسی می شود اما بعد که می خواهیم از بین آنها یک نفر را انتخاب کنیم  باید فرآیندی طی شود که هم برای این ۱۰ نفر و هم عقلایی که می شنوند بگویند این فرآیند جامع و مانع بوده است. به عنوان نمونه ما یک نظر سنجی بین خواص داریم یعنی افراد که به ستاد می آیند یقه پاره می کنند و  می دوند و پول خرج می کنند و پرتلاش هستند، ما فکر می کنیم در آن گروه بتوانیم از ۱۰ نفر به سه نفر برسیم و ۷ نفر قانع شوند که باید کنار بروند البته همیشه داریم کسانی که اگر به آنها بگوییم شما در لیست نیستید زیر اصولگرا بودن خود هم می زند.

باهنر ادامه داد: اما اینکه تهران چه می کند باید بگویم تهران این هدایت ها را انجام میدهد، و کمک می کند. مثلا مواردی داریم که گفته شده سه نفر داریم اما نمی دانیم کدامیک محبوب است. ما کمک می کنیم و یک نظر سنجی علمی انجام می دهیم البته مشروط به اینکه از قبل آقایان بنویسند که ما به نتیجه نظر سنجی تمکین می کنیم و بعد ما کار را جلو می بریم.

وی تاکید کرد: برخی فرآیند های دیگر هم هست از جمله اینکه مدتی قبل فردی به من مراجعه کرده بود که ما در منطقه ۵ نامزد داریم و همه معتقدند نفر اول هستند، برای اینکه بتوانیم ارزیابی داشته باشیم گفتیم هر نفر ۱۰۰ نفر از طرفداران خود را معرفی کنند و یک جلسه ۵۰۰ نفره برگزار می کنیم و هر کدام از نامزدهای ۵ نفر بیایند ۱۰ دقیقه صحبت کنند بعد از آن یک رای گیری مخفی انجام می دهیم البته ممکن است هر کدام از طرفداران به نامزد خود رای دهند اما ما با یک پیچشی برای حل مشکل از افراد درخواست می کنیم هر نفر به دو نامزد رای دهد، در این شرایط می شود تشخیص داد کدامیک از نامزدها محبوب هستند، آن وقت از این ۵ نفر ۳ نفر را نگه می داریم و بعد به سراغ نظرسنجی میدانی می رویم. یا در فضای مجازی شعار محوری با ادبیات خوب داریم که می توانیم به آنها کمک کنیم.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، در پاسخ به این سوال که اصولگرایان برای شفاف شدن هزینه های انتخاباتی چه اقدامی انجام خواهند داد؟، گفت: متاسفانه هزینه های انتخاباتی شفاف و قانونمند نیستند. این دوره نمایندگان مجلس تلاش هایی کردند ولی چون بقیه اصلاحیه هایشان به قانون انتخابات با ایراداتی روبرو شد، این بحث هزینه ها هم به سرانجام نرسید. همین الان ما از کاندیداها بپرسیم چقدر برای انتخابات هزینه می کنند، فردی ممکن است بگوید عده ای دیگر برای من هزینه کرده اند و من در جریان نبوده ام. یا حتی ممکن است بگوید نفوذی بودند و از ستاد رقیب آمدند و برای من هزینه کردند تا من را مساله دار کنند. منظورم این است که تا ضابطه روشن نشود نمی تواند کار خاصی انجام داد.

وی افزود: در مسابقات المپیک نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار رقابت در ورزش های مختلف انجام می شود اما آنقدر مقررات المپیک و فدراسیون های جهانی انقدر شفاف و روشن است که در این تعداد رقابت ممکن است دو تا سه کشور روی چندتا قضاوت اعتراض کنند ولی بقیه قضاوت ها را قبول دارند چون قانون آنقدر شفاف است که کسی نمی تواند دورش بزند. 

باهنر ادامه داد: متاسفانه برخی قوانین در ایران این شفافیت را ندارند، قانون گرد نوشته می شود و بعد می گویند نماینده باید کار خوب انجام دهد.یکی ممکن است بگوید کار خوب این فعل است، یکی دیگر بگوید کار خوب آن فعل است. باید قانون را تنظیم کرد والا شفافیت هزینه های انتخاباتی کاندیداها بسیار سخت است.

باهنر همچنین درباره احتمال پیوند بین پایداری ها و احمدی نژاد، گفت: بعید می دانم این اتفاق بیفتد. پایداری ها الان وضعیتی ندارند که مسئولیت کار مشترک با احمدی نژاد را بپذیرند. علاقه ای ندارند و تا جایی که مطلع هستیم ارتباط قوی نیست.
 

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =