‌ رمان «سوگ مغان» یک تراژدی اجرا می‌کند که یک طرف، انسان ایرانی است که از دورترین ایام در سرزمین خشکسالی زندگی می‌کند و طرف دیگر، رابطه جمعی و طبیعت است و در بیان موضوع‌های این رمان، از نمادها و رموز موجود در متون اساطیری و کتاب‌های استعاری مانند مار (رمز خرد اهریمنی) و عقاب (رمز پرنده‌ی مقدس) بهره‌ی زیادی گرفته است.

جدیدترین رمان محمدعلی علومی با عنوان «سوگ مغان» منتشر شد. وی با اشاره به این‌که متون اساطیری و کتاب‌های استعاری گنجینه‌ ادبیات ما محسوب می‌شوند به ایسنا گفت: اغلب در ادبیات داستانی معاصر به این نوع آثار توجه نمی‌شود؛ با این حال، علاقه به متون و کلاسیک مرا به سمت نوشتن رمان «سوگ مغان» برد. این رمان نگاهی به متون کهن و اساطیری دارد؛ ولی زمان اجرای داستان، معاصر است.

این نویسنده درباره‌ موضوع رمان جدیدش گفت:‌ رمان «سوگ مغان» یک تراژدی اجرا می‌کند که یک طرف، انسان ایرانی است که از دورترین ایام در سرزمین خشکسالی زندگی می‌کند و طرف دیگر، رابطه جمعی و طبیعت است و در بیان موضوع‌های این رمان، از نمادها و رموز موجود در متون اساطیری و کتاب‌های استعاری مانند مار (رمز خرد اهریمنی) و عقاب (رمز پرنده مقدس) بهره‌ی زیادی گرفته است.

وی با اشاره به این گفته‌ باستانی پاریزی که اگر تاریخ کرمان را مطالعه کنیم، مانند این است که تاریخ ایران را خوانده‌ایم، عنوان کرد: بیش‌تر وقایع ناگوار تاریخ که نمونه‌ای از ستم در رابطه‌ اجتماعی است، از جمله حمله‌ آغامحمدخان و کور کردن کرمانی‌ها، در این رمان آورده شده است.

علومی ادامه داد: از میان رمزها و استعارات این رمان می‌توانیم چند بخش متعدد از جمله ماجرایی را که در دوران معاصر می‌گذرد و راوی داستان را که شخصیت‌های خوب و بد را در خود جای داده، پیدا کنیم. سرانجام در پایان داستان مشخص می‌شود راوی رمان در زلزله‌ بم فوت شده است و تمام گزارش‌ها را از آن سوی مرگ و سرزمین مردگان بیان می‌کند.

وی افزود:‌ نکته مورد توجه و جالب این رمان، حضور اشخاص معاصر مانند ایرج بسطامی است که به ضرورت داستان در رمان «سوگ مغان» بیان شده است.

علومی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند «سوگ مغان» چقدر مورد استقبال عامه‌ مردم قرار گیرد، گفت: رمان «سوگ مغان» یک کار معمولی نیست؛ چون در آن از رمزها و استعاره‌های متون کهن و اساطیری استفاده شده است؛ به همین دلیل هم نمی‌دانم با استقبال عام روبه‌رو شود یا نه.

این نویسنده در پایان بیان کرد: بعد از زلزله‌ بم، مدتی چیزی نمی‌نوشتم و این ننوشته‌ها روی هم جمع شد که همین امر سبب شد در سال گذشته چند رمان متفاوت‌ نوشته و جمع‌بندی شود که به نوعی همه‌ی این کتاب‌ها را تحت تأثیر زلزله بم نگارش کرده‌ام.

رمان «سوگ مغان» نوشته محمدعلی علومی 245 صفحه است و با قیمت 5000 تومان به وسیله‌ نشر آموت منتشر شده است. در معرفی ناشر از این رمان آمده است: «راوی ِ «سوگ مغان» که به نظر می‌آید دچار ناراحتی‌های شدید روانی شده است، به توصیه‌ی روانکاو به شهرش «بم» می‌رود تا شاید در آن‌جا به آرامش برسد. هم‌زمان با سفر، تعدادی از نشانه‌های رمزی ترسناک شروع می‌شوند. یک درویش بیابان‌گرد و مارگیر حضور پیدا می‌کنند که در کوزه‌ قدیمی خود دست ِ بریده‌ای را حمل می‌کند. راوی داستان در سفر خود به مکانی ماقبل تاریخ می‌رسد و در آن‌جا با موجودی اهریمنی آشنا می‌شود. در «بم» راوی سوگ مغان با دوستان خود از ستم‌های مکرر کسانی مثل اسکندر و آغامحمدخان و اربابان محلی صحبت می‌کند و هر بار در فاجعه‌های بزرگ، راوی، مُغان را می‌بیند که با آدابی خاص و اندوهی فراوان مشغول سوگواری هستند. سرانجام معلوم می‌شود که راوی داستان ...»

از محمدعلی علومی متولد 1340 در بردسیر کرمان، تاکنون کتاب‌های «آذرستان»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «طنز در آمریکا»، «وقایع‌نگاری بن ‌لادن» و ... منتشر شده است. از نویسنده‌ «سوگ مغان» به زودی در نشر آموت رمان‌های «خانه‌ کوچک» و «پریباد» نیز منتشر خواهد شد.

191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =