۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
نمایندگانی که باید زبان گویای مردم باشند اما...

انتخابات مجلس از دو زاویه قابل بررسی است، اول شهرهای بزرگ و مراکز استان ها که لیست های حزبی و جناحی دارند یا چهره های سرشناس از این شهرها کاندیدا می شوند.

این لیست ها و چهره ها خودشان رای دهندگانی را طبیعتا داشته و دارند. طیف دوم اما کاندیداهایی هستند که از شهرستان های کوچک و متوسط در انتخابات شرکت می کنند. ارزیابی این کاندیداها از سوی رای دهندگان با نگاه قومیتی و زبانی صورت می گیرد و چیزی متفاوت از آنچه در شهرهای بزرگ می گذرد در این حوزه ها جریان دارد. در واقع گرایشات سیاسی و حزبی چندان مساله مردم این حوزه های انتخابییه کوچک نیست.

برهمین اساس معتقدم درحال حاضر پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات کمی سخت است و تا چند هفته مانده به انتخابات که خط و ربط ها روشن شود و فضا آشکارتر شود نمی‌توان به وضوح اظهارنظر کرد.خصوصا اینکه مردم منتظرند ببینند چقدر بارمشکلات اقتصادی طی چندماه آینده از روی دوش‌شان برداشته می شود.

قاعدتا برای مردم نماینده ای باارزش است که مطالبات آنها را در خانه ملت پیگیری کند و توانمندی حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود را داشته باشند. فردی که به عنوان نماینده راهی مجلس می شود هم باید توجه داشته باشد که قرار است زبان مردمش باشد و مشکلات و مسائل آنها را پیگیری کند و مهمتر از همه آنکه آزادگی خود را حفظ کند و در جهت منافع نظام و مردم حوزه انتخابییه اش گام بردارد. اگر کاندیداها اثبات کنند می توانند زبان گویای مردم باشند، مردم نیز تشویق می شوند که مانند گذشته در انتخابات شرکت کنند. 

بسیار مهم است که جایگاه مجلس در ساختار سیاسی کشور کمرنگ نشود، متاسفانه گاها مشاهده می شود که جایگاه مجلس در تصمیمات جدی گرفته نمی شود، این موضوع از یک سو گلایه نمایندگان را سبب می شود و از سوی دیگر مردم را نسبت به انتخاب نماینده شان در دوره های بعدی بی میل و رغبت می کند.  اگر در تصمیمات بزرگ و مسائل کشور مجلس به حاشیه رانده شود تاثیر آن به کشور و مشارکت مردم در انتخابات به طور واضح دیده خواهد شد. 

در حال حاضر چندماه تا برگزاری انتخابات باقیمانده است. مسئولین مدنظر داشته باشند که روند کاری مجلس باید مانند گذشته باشد و طبق قانون اساسی تنها نهادی که می تواند تصمیمات قانونی بگیرد، مجلس است. اگر مجلس مانند گذشته جایگاه تصمیم گیری درستی پیدا کند مشارکت در انتخابات نیز تحت تاثیر جایگاه و اهمیت مجلس قرار خواهد گرفت.

*نماینده کاشمر در مجلس دهم

2727
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =