۳ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
یک «برگ برنده» تا پیروزی

روند استیضاح ترامپ در حال حاضر مراحل مقدماتی خود را طی می کند و در همین راستا کمیته های چهارگانه فعال هستند.

کمیته مجلس نمایندگان نیز افرادی را برای شهادت احضار کرده است. باید در نظر داشت که روند تحقیقات در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای خود یعنی زلسنکی زمان بر است . پس از رسیدن به جمع بندی این موضوع در صحن مجلس نمایندگان آمریکا رای گیری می شود که در صورت توافق برای استیضاح مرحله بعدی مجلس سنا که همانند دادگاه فدرال به این پرونده رسیدگی می کند. با توجه به این که اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان است استیضاح ترامپ و همچنین برکناری او تا حدودی غیرممکن به نظر می رسد. نکته دیگر اینکه نامزد اصلی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 دونالد ترامپ است و خواستار این نیستند تا او برکنار شود.

اما این مساله بُعد دیگری هم دارد و آن تأثیرگذاری این تحقیقات و روند در افکار عمومی آمریکا است. دروغ های ترامپ و اقداماتش باعث ناراحتی مردم و افکار عمومی آمریکا شده است چرا که وی با سواستفاده از قدرت درصدد تأمین منافع شخصی خود بوده است. علیرغم این اقدامات هنوز بخش هایی هستند که از رئیس جمهوری آمریکا حمایت کنند. حتی از ماجرای استیضاح در صورت عدم رای سنا ترامپ می تواند بهره برداری سیاسی کند.

از طرفی هم تلاش های دموکرات ها سبب شده که وضعیت مانند چوب دو سر طلا برای هر دو حزب به نظر برسد. با تداوم روند تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا باید در نظر داشت که علیرغم ناکامی های ترامپ در سیاست خارجی او در زمینه سیاست داخلی و در مسائلی چون کاهش تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و غیره کارنامه خوبی دارد و به وعده های خود عمل کرده است و باعث  شده توجه طبقه متوسط به پایین در آمریکا به ترامپ نگاه ویژه ای داشته باشند.

ترامپ همچنین طرفدارانی در بین مسیحیان اوانجلیست دارد و کماکان نیز از او و سیاست هایش حمایت می کنند. نکته ای که برای ترامپ و جمهوری خواهان می تواند نگران کننده باشد کاهش طرفداران رئیس جمهور آمریکا در ایالت هایی است که در دوره قبلی بیشترین میزان رأی را از آن داشته اند و در حال حاضر درصدی از مردم آن ایالت ها از دموکرات ها حمایت می کنند.

فضای انتخاباتی آمریکا در فاصله یکسال تا برگزاری آن به نوعی است که نمی توان با قاطعیت از آن سخن گفت و برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر باید دو یا سه ماه قبل از آغاز انتخابات نظرسنجی ها و افکار عمومی آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

اما در بحث استیضاح بعید به نظر می رسد که کار به جاهای باریک کشیده شود و ممکن است در همین مراحل ابتدایی تحقیقات متوقف شود.

البته سناریوهایی هم می تواند اتفاق بیفتد؛ برای مثال باید دید دست دموکرات ها در ادامه می توانند برگ های برنده قوی تری را رو کنند یا خیر. یا اینکه ترامپ جایگاهش را در بین حزب جمهوری خواه از دست بدهد و مخالفان او بیشتر شوند. آنچه که دموکرات ها بدان امیدوار هستند بدست آوردن اسناد جدید علیه ترامپ در ادامه تحقیقات است تا با قدرت بیشتری علیه او اقدام کنند.

حتی اگر اقداماتشان ثمربخش نباشد آنها به هر نحوی تلاش خواهند کرد که افکار عمومی آمریکا را در جریان جزئیات اقدامات ترامپ بگذارند تا در نتیجه از این راه بتوانند موثر عمل کنند و زمینه های ریزش آرای ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراهم سازند. دموکرات ها بر این باورند که هر چه افکار عمومی آمریکا نسبت به اقدامات اخیر ترامپ آگاه تر شود، به مراتب شانس او نیز برای پیروزی در انتخابات کمتر می شود.

علیرغم موفقیت ها در سیاست داخلی ترامپ ناکامی های زیادی در سیاست خارجی داشته است. مسائلی چون ایران، کره شمالی، سیاست خاورمیانه ای، افغانستان، مذاکره با طالبان، «معامله قرن» و غیره حاکی از عدم موفقیت ترامپ در سیاست خارجی است که افکار عمومی نیز بدان توجه دارند.

از منظر استراتژیک اینکه جمهوری خواه و یا دموکرات ها سر کار باشند برای ایران تفاوتی ندارد و رویکرد ایالات متحده آمریکا مشخص است. اما این موضوع به لحاظ تاکتیکی کمی متفاوت است. مواضعی که ترامپ و جمهوری خواهان درباره ایران دارند با دموکرات ها متفاوت نیست. ترامپ مایل بود تا با خروج از برجام به اهدافی برسد، این در حالی بود که دموکرات ها برجام را برای رسیدن به اهداف مناسب تر می دیدند. بنابراین تنها روش متفاوت است و از لحاظ استراتژیکی فرقی وجود ندارد. رفتارهای عجیب ترامپ نیز را در این باره باید بررسی کرد چرا که اگر جمهوری خواه دیگری جای او برنده می شد متفاوت تر از او عمل می کرد. ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا از حزب جمهوری خواه به نوعی فراجمهوری خواهانه عمل کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =