محتوای مکتوب کتاب درسی کاهش می‌یابد

وزیر آموزش و پرورش گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید با کاستن از محتوای مکتوب و انتقال آن به محتوای تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود آورد.

 محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد بابیان اینکه این جشنواره درآستانه نیم‌قرن سابقه است، اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره در آستانه پنجاه‌سالگی‌اش به کمال و بلوغ لازم رسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت خلق موقعیت‌های مفید یادگیری است، اظهار کرد: انگیزه همه برنامه‌های که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود؛ خلق موقعیت‌های جدید یادگیری است لذا وضعیت نظام آموزشی در کیفیت ایجاد موقعیت‌های یادگیری ارزیابی می‌شود و با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می‌شویم و امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انسان در شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ‌چیز نمی‌داند و با ابزارهایی که به‌عنوان یک انسان داریم به شناخت دنیا می‌پردازیم، گفت: همه تمایز بین افراد، جوامع، تمدن‌ها و... محصول تنوع یادگیری‌ها است و کیفیت یادگیری و نحوه شناخت انسان از دنیا مرتبه انسان را به تعالی می‌رساند یا آن مرتبه را پایین‌تر از حیوان تنزل می‌دهد که محصول کیفیت یادگیری است.

وی بابیان اینکه دیدن و شنیدن، ۸۸درصد در یادگیری انسان مؤثر است لذا فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزارهای مختلف عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری دانش آموزان ایجاد می‌کند و ظرفیت بالاتری را برای تحول در جامعه به وجود آورد، اظهار کرد: این ابزارها روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و دسترسی به آن‌ها زیاد می‌شود اما مهم‌تر عمق تأثیرگذاری و ایجاد ظرفیت زیادی است که در یادگیری دارند و اگر این ابزارها زمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود؛ امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد قادر است مسئولیت خود را بهتر انجام دهد.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه همه عرصه‌ها، حوزه یادگیری است و آموزش‌وپرورش ساعت‌های محدودی دانش آموزان در اختیار دارد و بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگری به‌غیراز آموزش‌وپرورش سپری می‌شود، اظهار کرد: تعمیق یادگیری در گروی هماهنگی و همبستگی عرصه‌هایی است که در یادگیری نسل جدید مؤثر است.

وی افزود: اینکه یک جامعه چه چیز را و چگونه یاد می‌گیرد، آینده مورد انتظار جامعه را نشان می‌دهد و اگر به دنبال آینده بهتر هستیم باید به آنچه یاد می‌دهیم و محتوایی که برای یادگیری استفاده می‌کنیم، تمرکز و بر آن بیشتر اندیشه کنیم تا یادگیری باکیفیت و عمیق را به نسل جدید منتقل کنیم.

وی رسالت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را خلق موقعیت‌های عمیق و پر مفهوم یادگیری دانست و اظهارکرد: در آستانه پنجاهمین سالگرد جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید در مورد اثرگذاری این جشنواره بر نظام تعلیم و تربیت بررسی بیشتری کنیم. در نهادهای فرهنگی جامعه، جستجو برای فهم اثربخشی تولیدات فرهنگی بسیار نادر است، هرچند دستگاه‌ها گزارش اقدام‌های خود را می‌دهند اما گزارشی از اثربخشی فعالیت‌ها نداریم و باید به این نکته توجه شود.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه به اجرای سند تحول بنیادین متعهد هستیم و سند تحول بر تربیت متمرکز است و در تربیت باید به ساحت‌های متنوع توجه کرد، افزود: جشنواره فیلم رشد به‌عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند.

وی مقوله فیلم را به‌عنوان جز به‌هم‌پیوسته فرایند آموزشی مطرح کرد و گفت: ۶۰ درصد محتوای آموزشی در مدارس ابتدایی و ۹۰درصد محتوی آموزشی در دوره متوسطه و دانشگاه متکی بر شنیدن است و می‌دانیم دانستن برای دانستن لزوماً منجر به دانستن برای کار بستن، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود و امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد لذا باید از ابزارهای دیگری برای تنوع‌بخشی به یادگیری استفاده کنیم و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید با کاستن از محتوای مکتوب و انتقال آن به محتوی تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود بیاورد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند و ناب‌ترین مفاهیم تربیتی در اقدام معلم رقم می‌خورد، اظهار کرد: این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمان و مدیران را از سراسر کشور شناسایی، مستند و به اشتراک بگذارد.

وی تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای را مهم دانست گفت: با ابزارهایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد می‌توان محیط‌های یادگیری متنوع را ایجاد کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۵هزار میلیارد تومان در اقتصاد آموزش‌وپرورش به سمت کنکور سوق می‌یابد، اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان تربیت را در مدرسه و یادگیری عمیق‌تر و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن را شکل دهیم باید این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری سوق دهیم.

وی در پایان گفت: شبکه ملی رشد باید با توجه به شرایط جدید حضور هدفمندتری در جریان تعلیم و تربیت داشته باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1323753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =