جزییاتی جدید از یک طرح قدیمی وزارت آموزش و پرورش

شیوه‌نامه جدید رتبه‌بندی که به تازگی مصوب شده است هنوز منتشر نشده اما از لابه‌لای سخنان مسئولان مرتبط با موضوع می‌توان اطلاعاتی را درباره این طرح پیدا کرد. علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، امروز ۴ آذر در وب‌سایت این وزارت‌خانه خبر داد معلمان در این طرح در ۵ رتبه حرفه‌ای تعریف شده طبقه‌بندی می‌شوند. اگرچه او از این ۵ رتبه نامی نبرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شش سال بعد از تصویب اولیه طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت دهم، بالاخره از هفته آینده قرار است طرحی با همین نام از هفته آینده اجرا شود. پس از سال‌ها تغییرات بنیادین و کشمکش‌های فراوان، دست به دست شدن بین کمیسیون‌های تخصصی دولت و هیات وزیران، بین مجلس و دولت و بحث‌های فراوان بر سر تامین مالی طرح، آن‌چه فعلا اجرا می‌شود بخش کوچکی از یک طرح بزرگ است که بنا بود هم به معیشت معلمان سامان بدهد و هم کیفیت کار معلمی را بالا ببرد.

طرح اولیه که خرداد سال ۹۲ در دولت تصویب و به مجلس فرستاده شد با تصوری ایده‌آل از مدرسه آغاز شد. طرحی که اگر می‌توانست موانع را کنار بزند و به اجرا برسد معلمان در چهار حوزه فرهنگی، تربیتی، آموزشی وعلمی تعیین صلاحیت می‌شدند و پرداخت‌هایشان بنا بود کمتر از ۸۰ درصد استادان دانشگاه نباشد. ویژگی ایده‌ال‌نگر طرح اولیه  این بود که معلم در هر حوزه باید ۸۰ درصد امتیازات مشخص شده را کسب می‌کرد. مهم‌ترین ویژگی این طرح ناکام قیاس معلم - استاد و مدرسه - دانشگاه در شرایطی بود که برخی مدارس هنوز درگیر فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکانات لازم بودند.

در طول شش سال گذشته، بارها و بارها درباره اجرای طرح رتبه‌بندی تصمیم‌های مختلفی گرفته شده است اما همواره بار مالی فوق‌العاده زیاد طرح آن را به طرحی دور از دسترس برای آموزش و پرورش تبدیل کرد. وزارت‌خانه‌ای که با ابلاغ دولت حتی یک بار در سال ۹۴ بخشی از طرح را هم اجرا کرد اما در سال‌های بعدی در انتظار تامین مالی طرح ماند. طرح رتبه‌بندی که در چند روز آینده اجرا می‌شود تفاوت‌های اساسی با ایده اولیه دارد و شیوه رتبه‌بندی معلمان را تغییر داده است اما در یک چیز با همه تصمیم‌های قبلی دولت مشترک است: آن‌چه اجرا می‌شود یک طرح با بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی است، تقریبا یک‌ششم حداقل اعتباری که کارشناسان برای اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان ضروری می‌دانستند.

این اعتبار دو هزار میلیارد تومانی می‌تواند برخلاف آن‌چه در سال ۹۴ اجرا شد، گام اول برای یک جهش بزرگ باشد و ممکن است مثل آن شعله‌ای کوتاه و مسکنی موقتی برای وضع از قدیم نابسامان معلمان باشد.

دایره رتبه‌بندی معلمان

شیوه‌نامه جدید رتبه‌بندی که به تازگی مصوب شده است هنوز منتشر نشده اما از لابه‌لای سخنان مسئولان مرتبط با موضوع می‌توان اطلاعاتی را درباره این طرح پیدا کرد. علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، امروز ۴ آذر در وب‌سایت این وزارت‌خانه خبر داد معلمان در این طرح در ۵ رتبه حرفه‌ای تعریف شده طبقه‌بندی می‌شوند. اگرچه او از این ۵ رتبه نامی نبرده اما احتمالا آن‌ها همان طبقاتی هستند که پیش‌تر در مصوبه دولت مبنی بر لزوم طبقه‌بندی معلمان مشخص شده‌اند: مقدماتی، پایه، ارشد، عالی و خبره. ۴ عنوان از این ۵ عنوان ( به جز مقدماتی)‌، همان‌هایی هستند که در طرح رتبه‌بندی سال ۹۴ هم در شیوه‌نامه حضور داشتند. معلم‌ها این بار براساس سه گونه صلاحیت تعریف شده حرفه‌ای، عمومی و تخصصی که به گفته ترکمن در آیین‌نامه به دقت تعریف شده‌اند در این ۵ طبقه جای خواهند گرفت. «سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، دوره‌های آموزشی گذرانده شده، نمره‌های ارزشیابی و امتیازات حرفه‌ای» تنها عوامل جزئی است که ترکمن به آن‌ها اشاره کرده و درباره چگونگی تعیین صلاحیت‌های عمومی و تخصصصی هنوز اطلاعات جدیدی وجود ندارد. کار ارزیابی هم پیش از صدور حکم‌ها در سه سطح منطقه، استاد و ستاد کشوری انجام خواهد شد.

رتبه‌بندی جدید دایره معلمانی را که در طرح قرار می‌گیرند، گسترش داده است. در طرح پیشین معلمان دارای ۶ سال سابقه در طرح قرار می‌گرفتند اما حالا هر معلم با بیشتر از دو سال سابقه مشمول طرح می‌شود. رتبه‌بندی‌ها هم‌چنین بنا بر نص قانون فقط شامل نیروهای آموزشی است و نیروهای اداری نمی‌توانند از مزیت‌های طرح استفاده کنند.

مزیت مالی طرح برای معلمان چه قدر است؟

آورده مالی طرح رتبه‌بندی براساس رتبه‌ای که در آن قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دیروز به ایسنا گفته بود: «معلمان متناسب با حقوق و رتبه‌های مشخص شده از مزایای مالی برخوردار می‌شوند که از ۲۰۰ تا حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.» او هم‌چنین امروز جزئیات بیشتری از مزایای مالی طرح و شیوه بهره‌مند شدن معلمان از آن‌ها اعلام کرد. او در برنامه‌ای تلویزیونی خبر داد معلمان، دبیران، مربیان پیش‌دبستانی، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس در این طرح از مزایای مالی بهره‌مند می‌شوند و کسانی که در طبقه اول قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت. میانگین دریافتی معلمان در این طرح هم به گفته او ۴۲۰ هزار تومان در ماه خواهد بود. به این ترتیب بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی بین ۷۲۰ هزار نفر تقسیم می‌شود.

حاجی‌میرزایی هم‌چنین درباره تقسیم معلمان به این پنج دسته گفته است: «معلمان در رتبه‌های پنج گانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از شش سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه پنج بعد از ۲۴ سال خدمت را در برمی‌گیرد.»

طرح هم‌چنین برای دو دسته از معلمان مزایای ویژه در نظر گرفته است. دسته اول معلمان ابتدایی هستند که به دلیل کار تمام‌وقت ۵ روز در هفته ۱۰ درصد بیشتر از دیگران افزایش حقوق رتبه‌بندی خواهند داشت و دسته دوم معلمانی هستند که بعد از ۲۴ سال به خدمت ادامه می‌دهند و ۳ تا ۵ درصد بیشتر از همکاران خود افزایش حقوق خواهند داشت.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1324618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =