مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کردستان برگزار شد

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری با حضور مسئولین، جمعی از اعضای خیرین کتابخانه ساز کردستان و نویسندگان با تجلیل از 23 نفر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، محمد عبدالملکی با تاکید بر اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به یک گفتمان و هنجار عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: اگر انرژی، سرمایه و هزینه مادی و معنوی ما به سمت توسعه کتابخانه‌ها و فرهنگ کتاب و کتابخوانی نرود بی شک این سرمایه ‌ها در آینده خرج توسعه بازداشتگاه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و بسیاری آسیب‌های دیگر می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی  استان کردستان ادامه داد: گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی واکسیناسیون فرهنگی یک جامعه است و در دراز مدت از بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری خواهد کرد.

وی از مسئولان دستگاه‌های مختلف بویژه نهادهای فرهنگی خواست زمینه گسترش هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای را در استان فراهم کنند.

عبدالملکی یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی نهاد کتابخانه‌ها را دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی ‌اعلام کرد و یادآور شد: برای رسیدن به این مهم با مشکلات زیرساخت کتابخانه‌ای مواجه هستیم البته تلاش می‌شود از راه‌های مختلف این کمبودها تا حدودی جبران شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه  کتابخانه سیار به زودی در سنندج راه اندازی می شود، افزود: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این کتابخانه انجام و از طرف شورا و شهرداری سنندج نیز یک دستگاه اتوبوس به این امر اختصاص داده شده است تا اهالی روستاهای اطراف سنندج نیز از کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند. 

وی اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند همت جمعی مردم ‌و مسوولان است و اگر این همت جمعی اتفاق بیفتد، بی شک اتفاقات مهمی در بسیاری از حوزه های دیگر می‌افتد.

عبدالملکی همچنین به عملکرد کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و گفت: در طول یکسال گذشته ۹۸۵ برنامه مبتنی بر کتاب از جمله نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب و برگزاری جلسات مشاوره جمع خوانی‌ در استان انجام شده و در حوزه‌های مختلف کتابخوانی با رشد روبرو شده‌ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان سخنان خود تصریح کرد: سال گذشته تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های استان ۴۴ هزار و ۶۳ نفر بود که اکنون این آمار از مرز ۵۰ هزار عضو گذشته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان نیز در مراسم با بیان اینکه تنها راه مقابله با جهل، فقر و محرومیت، دانایی است،گفت: کتاب ابزار این دانایی به شمار می‌رود بنابراین باید زمینه ایجاد پاتوق کتاب در مدارس فراهم شود.

فرانک قدسی، با اشاره به اینکه ترویج کتابخوانی در جامعه نیازمند ۲ بخش زیرساختی و فرهنگ سازی است و در این راستا هر فرد به اندازه‌ای سهم دارد، اظهار داشت: کردستان در بخش زیرساختی و فضای کتابخانه‌ایی و تجهیزات نسبت به برخی استان‌های کشور با کمبودهایی مواجه است و می‌طلبد تقویت فضای کتابخانه‌ای در اولویت قرار گیرد.

 وی عنوان کرد: در بخش فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه نیز سه محور شامل آموزش‌های غیررسمی خانواده، آموزش‌های رسمی و غیررسمی مراکز آموزشی و تعاملات اجتماعی تاثیرگذار است.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار کردستان افزود: امروزه در بسیاری از خانواده‌ها به مطالعه فرزندان کم توجهی شده و بیشتر بچه ها کتاب ستیز هستند و حتی آموزش‌های رسمی مراکز آموزشی نیز متمرکز بر کتاب‌های درسی است و همین امر جوانان و نوجوانان را از مطالعه فراری می‌دهد.

قدسی با تاکید بر تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به مطالعات غیر درسی یادآور شد: باید متولیان امر تلاش کنند در مدارس پاتوق کتاب ایجاد شود به نحوی که کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی پاتوق اصلی دانش‌آموزان شود.

وی تاکید کرد: به هر اندازه که حضور جوانان و نوجوانان در کتابخانه‌ها بیشتر شود به همان اندازه از آسیب‌های اجتماعی که امروز در گوشه و کنار جامعه در کمین آنهاست مصون مانده و دور می‌مانند.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار کردستان بیان کرد: کتابداران و سیار متولیان در زمینه فرهنگ سازی مطالعه و تشویق کودکان و نوجوانان به سمت کتاب و کتابخوانی نباید امکانات و تجهیزات را بهانه کرده و از وظیفه خود دور بمانند بلکه باید در این زمینه از حداقل‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

نویسنده و پژوهشگر کُرد نیز در این مراسم اظهار کرد: کتاب و مطالعه در جامعه کارکردهای ‌زیادی دارد که یکی از کارکردهای مهم و اساسی آن افزایش قدرت درک تحولات اجتماعی است.

اسعد اردلان افزود: وقتی فردی یاد بگیرد که تحولات اجتماعی را با کتاب و مطالعه بررسی کند پس از مدتی متوجه خواهد شد که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات خود را از طرق مخلف حل و فصل کند.

وی یادآور شد: همچنین خواندن کتاب به ما این درس و درک را می‌دهد که برای هر رفتار خوب با بد چند علت داشته باشیم ضمن اینکه قدرت تجزیه و تحلیل، اندیشه ورزی  وخرد ورزی را در افراد افزایش می‌دهد.

در پایان مراسم از کتابداران،‌ کتابخوانان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان کردستان تقدیر شد.

برگزیدگان مسابقه هدهد سفید:

زیبا عبدالملکی / برگزیده مسابقه هدهد سفید در بخش کتابداران

هستی مرادی / برگزیده داوران مسابقه هدهد سفید در بخش کودکان

مهران اسماعیلی فرد / برگزیده داوران مسابقه هدهد سفید در بخش نوجوانان

برگزیدگان مسابقه خاطره نویسی:

سیما گل زردی /کتابدار بخش کودک کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی بیجار/ برگزیده مسابقه خاطره نویسی کتابداران

مسئولان و کتابداران برتر:

سرگل روحانی/ مسئول برتر کتابخانه شهید نعمتی کامیاران

فاطمه زندی / مسئول برتر کتابخانه عمومی شهید مدرس قروه

سالار ایرانی / مسئول برتر کتابخانه عمومی مولوی کرد کانی دینار مریوان

دلارام مراد سلیمی/کتابدار کتابخانه عمومی فردوسی سنندج

محمد رحیم اصلانی/کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدرس قروه

پیمان کریمی/کتابدار کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) مریوان

کتابخانه های برتر نهادی و مشارکتی:

شهری/ کتابخانه عمومی نهادی شهدای 23 تیر شهرستان مریوان

روستایی/ کتابخانه عمومی شهید رجایی روستای سرا شهرستان سقز

مشارکتی/ کتابخانه عمومی مشارکتی روستای سردوش شهرستان مریوان

کتاب خوانان برتر در رده سنی کودک:

رومینا امیری/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج

ندا محمدپناه/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی سید ابراهیم ستوده حسین آباد سنندج

کتاب خوانان برتر در رده سنی نوجوان:        

روژان ویسی/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء سنندج

سارا معروفی فر/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی بعثت بوئین بانه

روشنا رحمن پور/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهید جلال بارنامه سروآباد

سینا خالدیان/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهید شهریاری دهگلان

کتاب خوانان برتر در رده سنی جوان:       

زهرا گوشبر/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهدای دزج قروه

زیبا مرادی/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره

کتاب خوانان برتر در رده سنی بزرگسال:   

علیرضا سودمند/ کتابخوان برتر کتابخانه شهید لطف الهی بیجار

مرضیه محمدی/ کتابخوان برتر کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1324826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =