۱۴ نفر
۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
چراغ قرمز و نام‌­آوران ماندگار

جوانتر که بودم می خواستم همه کتاب­ های خوب را بخوانم تمام فیلم­ های زیبا را ببینم صداها و موسیقی­ های جذاب را بشنوم و تصاویر و نقاشی­ های هنرمندان مشهور را لمس کنم.

کم­ کم دانستم این مهم ممکن نیست، باید «انتخاب» کنم. نمی­ شود همه کتاب­ ها، فیلم ­ها، نمایش ­ها، عکس ­ها، خط ­ها، مجسمه­ ها و صداها و تصاویر را دید، شنید و فهمید. فکر کردم باید با آدم ­هایی که بیشتر از من قادرند این پدیده ­ها را ببینند و بشنوند و بخوانند همراه شوم.

در گوشه و کنار ایران و جهان به دنبال این بزرگان گشتم. بعدها که با آن­ها آشنا شدم، تلاش کردم به سهم خود این عزیزان را به مردم بشناسانم. در حد چراغ قوه ­ای که ماموران  سالن­ های سینما برای مراجعین روشن می­ کنند. من تمام اعتبارم را از خدمت به بزرگان کسب کرده ­ام. پس لازم است شمه ­ای از آن نور و شور را به دیگران هم بدهم. کم ­کم هریک از این عزیزان را چون یک کتاب، یک فیلم، یک قطعه نمایشی، یک قطعه موسیقی یا یک عکس و نقاشی و مجسمه بزرگ می­ دیدم. عصاره هرآن­چه نخوانده و یا ندیده و نشنیده بودم. خلاصه خوبی ­ها و عصاره دانستنی­ ها. همان ­ها که دیروز چهره ماندگار و امروز نام ­آورند.

تجلیل از نام ­آوران فقط تجلیل از نخبگان نیست. نوعی یادآوری است به خود و دیگران. احترام است به کار و تلاش، به تفکر و تأمل، به توجه و اعتنا به غیر.

«اقتصاد توجه» اکنون علمی پردامنه است که در گردشگری هم اساس کار است. شناسایی و شناساندن کسانی که ارج و قرب دارند البته کار مناسبی است اما کار شایسته «کشف استعداد» انسان­ها است. آن­که خود را «عرضه» می­کند، «تقاضا» ندارد. اساسا کار خوب کار برای دیگران است. مهربانی و احترام، تعارف نیست. نیاز مبرم اجتماعی است. نماد این جشنواره «چراغ قرمز» است و نمود آن شخصیت­ هایی که در عرصه علم و فرهنگ و اقتصاد فراتر از خویش به کیش پرداخته ­اند و من در شگفتم که این سه حلقه نمادین که در سراسر گیتی چشم در چشم ما می­ نهند چرا به «چراغ قرمز» مشهور شده­ اند. سبز و نارنجی انگار در محاق فرو رفته­ اند تا «قرمز» سربرآورد. اما در این شهرت رازهایی نهفته است.

1. هرکاری را در هر زمان و هر وقت دلمان بخواهد نمی ­شود انجام داد. حتی اگر قدرتی فراتر داشته باشیم.

2. سرعت و شتاب گرچه برخی مواقع مطلوب است اما در چهارراه حوادث باید لختی تأمل کرد.

3. باید به دیگران اجازه عبور داد. چراف قرمز یادآور احترام به همنوع است.

4. قدر و منزلت زمان را به ما یادآوری میکند، ثانیه ­ها چقدر با ارزشند.

5. «چهارراه» محل عبور و مرور انسان های منفاوتی است که مقصد و مقصود مختلفی دارند.

6. آن­که جلودار و پیشاپیش دیگران ایستاده است باید پیش از دیگران حواسش باشد نکند راه صدها و هزاران نفر را سد کرده باشد.

7. چهار راه جای استراحت نیست محل گذر است رنگ ­ها باید به­ گونه ­ای تنظیم شوند تا تنها یک بار متوقف شوی والا یک جای کار مشکل دارد. یا چراغ ­ها یا چراغ­دان­ ها.

8. چراغ قرمز یادآور احترام به دیگران است. یادآور حرکت و شتاب ­ها و کار و تلاش است البته نباید یکسره و مدام حرکت کرد برای رسیدن به هدف تنها نگاه پیش­رو کافی نیست گاهی لازم است به اطراف هم نظر کرد. باید چشمی داشته باشی که خوب ببیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =