نیروگاه بادی «آق کند»، طلیعه جهش در تولید انرژی‌های نو

ایرنا نوشت: افتتاح نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «آق کند» شهرستان میانه همزمان با سفر رییس جمهوری، نقطه عطفی در مسیر تولید انرژی های نو توسط شرکت برق منطقه ای آذربایجان است.

در حالی که کارشناسان از ظرفیت بالای خطه آذربایجان برای استقرار نیروگاه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سخن می‌گویند و گام‌های برق منطقه‌ای آذربایجان در این زمینه را در سال‌های گذشته کند می خوانند، افتتاح نیروگاه بادی «آق کند» نویدبخش جهش در حوزه راهبردی تولید انرژی های نو توسط این شرکت است.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی، زمین شناسی و زیست محیطی خطه آذربایجان، مستعد وجود انواع منابع تجدیدپذیر از قبیل انرژی خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و آبی است که دسترسی به آینده‌ای پاک در دوران پسانفتی را میسر می کنند.

رهایی از بند آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا به عنوان نتیجه بکارگیری سوخت‌های فسیلی، اولین دستاورد استفاده از انرژی های سبز است؛ کاهش گازهای گلخانه ای، جلوگیری از تغییرات اقلیمی، امنیت انرژی و کاهش هزینه‌ها از دیگر فواید استفاده از منابع تجدید پذیر و انرژی سبز می باشد؛ از همین روست که برق منطقه ای آذربایجان  نیز سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز کرده، اما هنوز در ابتدای راه است.

نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند، نماد توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر

نیروگاه بادی «آق کند» میانه با ظرفیت روزانه ۵۰ مگاوات با بهره گیری از فن آوری روز با سرمایه گذاری ۵۷ میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در مدت ۲ سال ساخته و به بهره ببرداری رسیده است.

این نیروگاه با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ گیگا وات در مدت ۲ سال بر اساس سیاست های ابلاغی افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در تامین برق کشور، ساخت نیروگاه های جدید تجدیدپذیر و با هدف کاهش مصرف سوخت، آلایندگی های زیست محیطی و توسعه پایدار و با برخورداری از مشوق های اقتصادی احداث شده است.. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نیروگاه دارای ۲۰ واحد مولد بادی ۲.۵ مگاوات با ظرفیت کل ۵۰ مگاوات در روز می باشد و ولتاژ اتصال آن به شبکه ۶۳ کیلوولت است. 

افشین روشن میلانی گفت: برق این نیروگاه به صورت تضمینی ۲۰ ساله بوده و متوسط ضریب ظرفیت سالانه نیروگاه ۴۰ درصد بوده و برآورد تولید سالانه نیروگاه ۱۷۵ گیگا وات ساعت می باشد. 

وی افزود: میزان سرمایه گذاری این طرح  شامل تامین، نصب و راه اندازی ۲۰ واحد توربین بادی ۲.۵ مگاواتی، ساخت پست بلافصل اختصاصی، ساخت خط ۲ مداره اختصاصی به طول سه کیلومتر، تامین ۳ فیدر و توسعه پست کاغذکنان بوده که با هزینه ۵۷ میلیون یورو توسط شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر «مپنا» بدون استفاده از وام های بانکی به انجام رسیده است. 

میلانی گفت: ساخت چندین کیلومتر جاده و چندین پل در منطقه به رغم شرایط سخت آب و هوایی و توپوگرافی سنگی و صخره ای که دسترسی روستاها را بهبود بخشیده از دیگر اقدامات انجام شده در مجاورت این طرح است. 

وی همچنین با اشاره به ویژگی های این طرح اظهار کرد: در ۳۰ ماه گذشته برای حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده و تولید برق این نیروگاه می تواند زیرساخت های شهرستان میانه را در جهت توسعه صنایع آماده کند. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ادامه داد: با افتتاح این نیروگاه ضمن توسعه پایدار در منطقه از مصرف حدود ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲۵ هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری می شود البته ممانعت از تولید ۱۲۵ هزار تن گاز منواکسید کربن در سال از دیگر مزایای بهره برداری از نیروگاه بادی آق کند میانه است. 

میلانی گفت: شرکت برق منطقه ای آذربایجان با هدف حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در منطقه، اقدام به همکاری در تکمیل مدار دوم خط ۶۳ کیلوولت میانه - کاغذکنان به طول تقریبی ۷ کیلومتر و نسبت به تامین و احداث ۴۶ کیلومتر فیبر نوری از پست میانه تا پست کاغذکنان کرده است. 

برنامه ریزی برای ساخت سه نیروگاه توسط برق منطقه ای آذربایجان

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی نو برق منطقه ای آذربایجان نیز به ایرنا گفت: ۳ نیروگاه تولید انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۸۰ مگاوات برای اتصال به شبکه سراسری برق کشور در این منطقه برنامه ریزی شده و در حال اجراست.  

حمیده اسکندری اظهار کرد: از این مقدار ۲۰.۰۴۶ مگاوات مربوط به نیروگاه های بادی و خورشیدی است.

وی ادامه داد: شرکت برق منطقه ای آذربایجان در بیش از یکسال گذشته ۴۷۴.۵ مگاوات مجوز اتصال به شبکه برای ۱۸ شرکت در قالب ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی صادر کرده است. 

اسکندری یادآوری کرد: برای راهنمایی و جذب سرمایه گذاران انرژی های نو، کمیته توسعه انرژی های تجدید پذیر در آذربایجان شرقی تشکیل شده که روند سرمایه گذاری را در این استان تسهیل و تسریع کند که البته در آذربایجان غربی و اردبیل نیز این برنامه ریزی وجود دارد. 

 مجری طرح تولید پراکنده و انرژی نو شرکت برق منطقه ای آذربایجان گفت: بر این اساس تاکنون برای تولید یکهزار و ۴۵۷ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، موافقت اولیه اصولی صادر کرده ایم. 

اسکندری مجموع نیاز انرژی برق منطقه آذربایجان را ۳۱۵۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید اسمی منطقه ۴۲۰۰ مگاوات است که امسال در بالاترین پیک، مصرف منطقه، در ۳۱ تیر ماه، به ۳۰۶۰ مگاوات رسید. 

وی ادامه داد: البته از این مقدار ظرفیت تولید برق منطقه آذربایجان اکنون ۲۰.۰۴۶ مگاوات توسط نیروگاه های بادی و خورشیدی تولید می شود که با بهره برداری از نیروگاه بادی آق کند میانه مجموع تولید این واحد نیروگاهی به ۵۰ مگاوات در روز افزایش می یابد.

مرحله اول بهره برداری از نیروگاه آق کند میانه به ظرفیت ۱۵ مگاوات در بهمن ماه ۱۳۹۷ راه اندازی و به صورت اتصال موقت T-OFF به خط ۶۳ کیلوولت کاغذکنان - میانه متصل شده است. 

نیروگاه بادی آق کند میانه در فاصله حدود ۵۲ کیلومتری جنوب شرق شهرستان میانه در مجاورت روستای آق کند از بخش کاغذکنان استان آذربایجان شرقی و در محدوده جغرافیایی شرکت برق منطقه ای آذربایجان واقع است. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =