پس از آزمایش موفق نخستین توپ لیزری دریایی توسط ارتش ایالات متحده در تابستان گذشته، دانشمندان نظامی این کشور توانستند رکود جدیدی را در خصوص تزریق مداوم الکترون برای تولید لیزر پرقدرت به ثبت رساند.

محمود حاج‌زمان: لیزر مرگبار نیروی دریایی آمریکا، در راه رسیدن به هدف نهایی خود که عبور از یک سپر فولادی 600 متری ظرف مدت یک ثانیه است، کماکان مشغول رکودشکنی است.

به گزارش پاپ‌ساینس، دانشمندان این پروژه در آخرین رکوردشکنی لیزر الکترون آزاد یا به اختصار FEL موفق شدند سیستم پاشش الکترون را برای مدت 8 ساعت و با ولتاژ 500 کیلوولت فعال نگه دارند. سیستم FEL یک اسلحه با طول موج چندگانه است که می‌توان با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی، تنظیمات آن را تغییر داد. این لیزر برای متمرکز کردن نور از هیچ نوع کریستال یا منشور یا ماده دیگری استفاده نمی‌کند و مانند یک شتاب‌دهنده، الکترون ها را درون یک مسیر دایره‌ای به حرکت در می‌آورد و به آنها شتاب می‌دهد.

برای اینکه افزایش هرچه بیشتر توان لیزر، باید تعداد الکترون‌ها را بیشتر کرد. آخرین موفقیت این سلاح ثابت می‌کند که می‌توان هر تعداد الکترون را در یک بازه زمانی طولانی به داخل پاشنده تزریق کرد. این بدان معناست که از نظر تئوری، محدودیتی برای توان لیزر وجود ندارد.

در حال حاضر این اسلحه پرتویی 14 کیلوواتی تولید می‌کند و برای اینکه بتوان از این لیزر به عنوان یک سلاح پدافندی قابل اعتماد استفاده کرد، باید توان آن را به 100 کیلووات افزایش داد؛ اما هدف نهایی سازندگان این لیزر، رساندن توان آن به 1 مگاوات است.

در ماه دسامبر / آذرماه گذشته، دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که توانایی سیستم پاشش الکترون، برای تولید الکترون‌های مورد نیاز پرتوهای لیزر کلاس یک مگاواتی، اثبات شده است. با توجه به این موضوع، گروه سازنده اسلحه در حال حاضر تمام توان خود را بر روی بهبود سیستم لیزری سلاح متمرکز کرده است.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    24 0
    ‫میترسم ....دود شوم به آسمان سفر کنم،شما هم تقیه کنید.