هشدار ارتش عراق به مقتدی صدر: نیروهایت را از آشوبگران جدا کن

با حمله به ساختمان کنسولگری ایران در نجف اعتراضات در عراق تشدید و به خشونت کشیده شده است.

ابوالفضل خدائی: چهارشنبه شب افراد نقابدار با تعرض به ساختمان کنسولگری ایران در نجف اشرف آن را آتش زدند. در همین حال برخی از رسانه های سعودی اعلام کردند که هدف این افراد ورود به ساختمان کنسولگری بود. طبق آخرین گزارش ها گفته شده که در حین این عملیات خرابکارانه نیروهای عراقی تنها نظاره گر ماجرا بوده اند و حتی در ابتدا حمله کنندگان به کنسولگری مانع ورود ماشین های آتش نشانی برای اطفای حریق شدند اما در نهایت با متفرق شدن آن ها عملیات اطفای حریق انجام شد. همچنین گفته شده که هیئت دیپلماتیک ایران قبل از وقوع حادثه ساختمان را ترک کردند. در ادامه برخی از تحولات را در این رابطه می خوانید:

خبرنگار العالم طی گزارشی درباره این حادثه از بازگشت تدریجی آرامش به نجف و همچنین استقرار نیروهای حشد شعبی برای محافظت از شهر قدیمی نجف و همچنین محافظت از دفاتر مراجع خبر داد.

در همین حال "ابو مهدی المهندس" جانشین فرمانده نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای تاکید کرد: تمامی تیپ های بسیج مردمی عراق تحت نظارت و فرمان مرجعیت عالی هستند. وی افزود: دستی را که بخواهد به آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان نزدیک شود قطع خواهیم کرد.

منابع محلی نیز اعلام کردند که آشوبگران با برنامه ریزی قبلی قصد آسیب رساندن به ساختمان کنسولگری را داشتند.

همچنین فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (پنج‌شنبه) از تشکیل گروه‌های بحران به ریاست استانداران برای کنترل امنیت و اعمال قانون در استان‌ها خبر داد. فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای که توسط شبکه سومریه نیوز عراق منتشر شده، اعلام کرد: با توجه به اهمیت کنترل امنیت و اعمال قانون در استان‌ها و حمایت از تاسیسات حیاتی، منافع عمومی و اموال دولتی و خصوصی و حمایت از شهروندان گروه‌های بحران را به ریاست استانداران تشکیل دادیم.

به دنبال اقدامات خرابکارانه روز گذشته عناصر ناشناس در پوشش معترضان در شهر نجف، عراق تجهیزات نظامی برای حفاظت از زیارتگاه‌ها و دفاتر مراجع دینی فرستاد. این تجهیزات برای کمک به حفاظت از زیارتگاه‌ها و بخش قدیمی نجف و دفاتر مراجع و مدارس دینی رسیده است.

به گزارش بغدادالیوم، در پی تشدید وخامت اوضاع و درگیری‌ها در نجف اشرف، ریاست پلیس استان نجف از منع آمد و شد تا اطلاع ثانوی در این استان خبر داد. در همین حال، استاندار نجف فردا را در نجف اشرف بجز ادارات امنیتی، درمانی و خدمات رسانی تعطیل رسمی اعلام کرد.

به گزارش رسانه های عراقی « لوی الیاسری» استاندار نجف در گزارشی از حادثه حمله مهاجمان به سرکنسولگری ایران در این شهر ، از زخمی شدن ۴۷ نیروی پلیس و امنیتی در جریان حوادث شب گذشته خبر داد.وی همچنین  اظهار داشت که دولت محلی به خاموش کردن فتنه و عدم بکارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان ادامه می دهد.

واکنش ها

اقدام آشوبگران برای تخریب کنسولگری ایران با واکنش هایی نیز روبرو بوده است. به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز انزجار از تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد.

سیدعباس موسوی ضمن محکومیت این اقدام و با یادآوری مسئولیت و وظایف دولت عراق برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات ها، افزود: مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ شد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز گفت: قطعا هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در توئیتی نوشت:  مثلث آمریکا،  اسراییل  و عربستان، اکنون دموکراسی، حاکمیت و استقلال  عراق  را هدف قرار داده‌اند. وی افزود: داعش با لباس مردم عراق و با پشتیبانی کامل سفارت آمریکا و عربستان در بغداد به میدان آمده است و قصد هتک حرمت  کربلا و نجف را دارند. بی‌تردید حیله دشمنان عراق به خودشان برمی‌گردد.

در همین حال وزارت نیز اعلام کرد: هدف از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، آسیب رساندن به روابط دو کشور عراق و ایران بوده است. عراق همچنین از معترضین خواست مراقب کسانی باشند که می‌خواهند اعتراضات را بی‌اعتبار کنند. 

به گزارش السومریه، فرماندهی پلیس کربلا با صدور بیانیه ای از تظاهرات کنندگان خواست که راه خود را از کسانی که دست به اقدامات خرابکارانه می زنند، جدا کنند و از نیروهای امنیتی برای برقراری امنیت در شهر حمایت کنند. در این بیانیه آمده است: ما با نهایت درد آنچه در خیابانهای شهر مقدس کربلا جریان دارد را دنبال می کنیم و قلوبمان از آنچه برخی در راستای منحرف کردن تظاهرات از مسیر مسالمت آمیزش حرکت می کنند به درد می آید. دولتها می آیند و می روند اما کربلا شهر سیدالشهداء امام حسین(ع) تا ابد باقی می ماند و شریفترین سرزمین روی زمین است.

در ادامه واکنش ها احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق نیز تاکید کرد: ما آماده ایم تا فورا حرکت کرده و دیواری برای دفاع از مراجع دینی و رهبر خود یعنی آیت الله سیستانی و تمام مراجع عظام ایجاد کنیم. وی افزود: برخی از نفوذی ها تلاش دارند تا از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کنند. الاسدی تصریح کرد: مرجعیت خط قرمز ما است و همه ما خود را فدای وطن و مرجعیت دینی می کنیم.

به گزارش سومریه نیوز، «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق در توئیتر خود نوشت: هر کس که فکر می کند می تواند ذره ای به آیت الله سیستانی آسیب وارد کند به شدت دچار توهم شده است.

به گزارش المیادین گردان های حزب الله عراق نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد. این گردانها اعلام کرد که چنانچه کشور به سمت جنگ داخلی حرکت کند در آن زمان دیگر صدای منطقه و عقلانیت به گوش نخواهد رسید و کشور در آتش می سوزد. گردانهای حزب الله عراق تاکید کرد که در این صورت هیچ بخشی از خاک عراق در امان نخواهد بود.

شناسایی چهره خرابکار

ساعاتی پس از اقدام اغتشاشگران در آتش زدن کنسولگری ایران در نجف تصویری از عامل این حادثه منتشر شد. «احمد شربه» و دار و دسته اش که از اتباع یکی از شخصیت های سیاسی معروف عراقی هستند در آتش زدن کنسولگری دست داشته اند. یک منبع موثق در این راستا اظهار داشته که احمد شربه از دار و دسته «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف اشرف می باشد که در حال حاضر الزرفی نماینده مجلس عراق و عضو فراکسیون «النصر» به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق است.

«احمد شربه» عامل آتش زدن کنسولگری ایران در نجف

درخواست فوری نهادهای امنیتی عراق از مقتدی صدر

فرماندهان نهادهای امنیتی عراق در پیامی فوری خطاب به رهبر جریان صدر از وی خواستند هر چه سریع‌تر صف نیروها و طرفدارانش را از آشوبگران جدا کند.

به گزارش وبگاه خبری الاتجاه، در پیام فرماندهان امنیتی عراق آمده است: اکنون ضروری است که مستقیماً آقای صدر را خطاب قرار دهیم، زیرا اوضاع به مرحله آشوب عمومی رسیده بخصوص که خوب می‌دانیم آقای صدر به معترضان توجه داشته و مدافع آنهاست.

این پیام خطاب به رهبران جریان صدر آورده است: شما در همه بیانیه‌ها و اظهاراتتان خواهان همکاری با دستگاه‌های امنیتی بوده‌اید و به اعضا و نیروهای خود از سرایا السلام توصیه کردید که در کنار معترضان بمانند و از آنها حفاظت کنند و هماهنگی ما با برخی از آنها هم خیلی عالی بود.

فرماندهان امنیتی عراق افزودند: اما می‌خواهیم به شما اطلاع بدهیم اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرده است و آنهایی که از شما هستند اقدام به مسدود کردن راه‌ها کرده و اداره‌ها، مدارس و دیگر اماکن را تهدید می‌کنند. آنها از لیدرهای سرایا السلام هستند و حتی آماده‌اند که ما اسامی آنها را علنا اعلام کنیم. آنها بین خود تقسیم نقش کرده‌اند و تصاویر و فیلم‌های ویدیویی مؤید این قضیه است.

در همین حال صدر در پاسخ گفت: اگر دولت فورا استعفا ندهد این به معنای آغاز پایان عراق است.‏از اغلب رفتارهایتان(معترضان) ناراضیم اما نمیخواهم به شما فشار بیاورم!،ادامه دهید که ثمره اعتراضات در حال به بار نشستن است.‏وی همچنین گفت: مراقب نفوذ بعثی ها باشید.

Image result for ‫سفارت آمریکا در بغداد‬‎

سرایت ناآرامی ها به دیگر مناطق عراق

به گزارش رسانه های عراقی پس از ناآرامی های نجف، اعتراض ها در شهر ناصریه مرکز استان ذی قار، مقر نیروهای واکنش سریع وابسته به وزارت کشور عراق را به آتش کشیدند. . طبق منابع عراقی در این حوادث ۱۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ دیگر زخمی شدند. یک منبع به شبکه خبری دجله عراق شمار افراد کشته شده را ۱۰ نفر اعلام کرد. برخی رسانه های عربستانی و مصری نیز تعداد این افراد را ۱۳ تن اعلام کردند.

همچنین شبکه خبری دجله نیز گزارش داد که پل زیتون در ناصریه نیز توسط بلوک های بتونی بسته شد.  ساعاتی پیش نیز انبار مواد غذایی ناصریه عراق توسط معترضان به آتش کشیده شد.

آمریکا و کشورهای عربی چه خوابی برای عراق دیده اند؟

«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق از نقش ایالات متحده آمریکا، امارات و شمار دیگری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای منحرف کردن مسیر اعتراضات عراق پرده برداشت.

البلداوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که این کشورها شمار زیادی از مراکز و شخصیت‌های اهل رسانه را خریده‌اند تا از طریق ترویج خشونت و تبلیغ مسئله «سرنگونی دولت»، مسیر اعتراضات را منحرف کنند.

چرایی درخواست واشنگتن از اتباعش برای خروج از عراق

وی بر این باور است که این نهادها در حال حاضر در تلاش هستند که تصویری متفاوت از مطالبات تظاهرات‌کنندگان ارائه دهند و عراق را وارد یک فتنه داخلی کنند. این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، از طریق حواله‌های بانکی از امارات، کویت و آمریکا، مبالغ مالی زیادی وارد عراق شده تا از برخی از شخصیت‌های وابسته به این کشورها و افراد نفوذی در میان معترضان حمایت کنند.

البلداوی همچنین خبر داد که آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در پسِ عملیات‌های قتل و ربایش شماری از معترضان قرار دارند تا از این طریق، دولت را متهم کنند و میزان تنش را افزایش دهند.

23 / 310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    10 12
    بیجاره مردم عراق 40 سال است روی آرامش و امتیت را ندیدند. و جنگ جنگ و اشغال و داعش و الان هم اعتراضات خونین. امنیت و آرامش نعمتهای هستند که نباید راحت از دست داد. چیزی که مردم آنکشور سالهاست رنگش را ندیدند. فکر نمیکنم به این سادگیها عراق را در آرامش و امنیت دید. امیدوارم هیچ کشوری دچار جنگ و هرج و مرج و فقر نشود.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      7 0
      دارند به امنيت واقعي نزديك ميشوند و پوست مي اندازند
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    6 3
    این نشان میده مردم عراق به خون ایرانیها تشنه هستند
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      0 0
      درستش اینه آشوبگران عراق هم به خون ایرانیها تشنه اند مثل همین آشوبگران و فتنه گران خودمون .از یه طرف ادعای وطن پرستی دارند ازون طرف گرای تحریم و فشار بیشتر به خارجیها میدهند تو عراق هم مزدور ومواجب بگیر منافق الی ماشاله.آخور عراقی وایرانی منافق سفارت روباه پیره