این روحانی جنجالی به دنبال نخست وزیری عراق است یا مرجعیت؟

آیا خونریزی تمام خواهد شد؟ ایا بحران عراق تمام خواهد شد؟ آیا دست های خارجی کوتاه خواهد شد؟ آیا مردم آرام می شوند؟ یا قصه پر غصه مردم عراق همچنان ادامه دارد؟

زهره نوروزپور: پس از دو ماه از ناآرامی های عراق، نخست وزیر این کشور تن به استعفا داد. بامداد پنجشنبه گروهی از نقابداران عراقی که منتسب به حزب العبادی بودند به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند. در پی آن صداهای سیاسی از هر طرف به گوش رسید.

نخست وزیر عراق که طی دوماه گذشته از هیچ طرحی برای اصلاحات دولت مضایقه نکرد امروز پس از خطبه های نماز جمعه نجف عطای حکومت را به لقایش بخشید.

سال 2018 پس از انتخاب او به عنوان نخست وزیر این کشور، صداهای مخالفان و حامیان آمریکایی از هر جهت شنیده شد. سیاستمدارانی که ترجیح می دادند کسی سکان قدرت را به دست بگیرد که روحیه آمریکایی داشته باشد. کسی مانند سرهنگ ساعدی که برکناری او از سوی برهم صالح رئیس جمهور این کشور باعث شورش و بلوا در عراق شد.

حیدرالعبادی که یک مهره سوخته از سوی آمریکا به حساب می آمد و مقصر برکناری خود از نخست وزیری را شخص عبدالمهدی می دانست در پی انتقام برآمد.

حیدرالعبادی رئیس حزب النصر که با 42 کرسی در پارلمان این کشور در سال 2018 پیروز شد، یکی از عوامل قدرتمند آشوب های عراق علیه شخص نخست وزیر و کابینه او به شمار می آید.

از احزاب دیگر، سائرون به ریاست مقتدی صدر بود که سودای جایگاه آیت الله سیستانی را در سر می پروراند، با 54 کرسی در پارلمان به قیام علیه دولت برخاست. آنهم پس از سفرهایی که به کشورهای خلیج فارس داشت.

از سوی دیگر حزب الفتح با ریاست هادی العامری است که 53 کرسی در پارلمان دارد و یکی از حامیان اصلی دولت عبدالمهدی به شمار می آید.

با توجه به تعداد کرسی های احزاب، عادل عبدالمهدی اگر هم استعفا نمی داد این امکان وجود داشت که از سوی پارلمان عزل شود. اینکه تا کنون استیضاح عبدالمهدی به کابینه راه نیافته بود تنها دلیل این بود که مرجعیت به دلیل ارائه طرح های اصلاحاتی از دولت حمایت می کرد.

اما خطبه روز جمعه نجف از سوی نماینده آیت الله سیستانی حجت را بر همگان تمام کرد و عبدالمهدی با استعفای خود توپ اصلاحات را به زمین مرجعیت و حامیان صدر انداخت.

نخست وزیر عراق در بیانیه استعفای خود نوشت: «با دقت به خطبه‌ مرجعیت عالی دینی گوش دادم که در آن آمده است: با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاههای مختلف در تعامل با شرایط دو ماه گذشته و جهت جلوگیری از ریخته شدن خون [مردم] پارلمان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر اقدام کند.»

عادل عبدالمهدی افزود: «بنابراین با توجه به این خواسته و تعجیل در عملی شدن آن، به زودی در یک نامه رسمی استعفای خود را از ریاست دولت فعلی به پارلمان ارائه خواهم داد.»

نخست‌وزیر عراق در پایان تأکید کرد: «کوچک و بزرگ می‌دانند که من علنا پیش از این و در یادداشت‌های رسمی، خواستار اجرای این گزینه و آنچه که به مصلحت مردم و کشور است، شده بودم.»

عادل عبدالمهدی با این بیانیه صریحا اعلام کرد که به درخواست مرجعیت و جلوگیری از ریخته شدن خون مردم استعفا خواهم داد. آن طور که از اقدام ناگهانی و علنی شدن درخواست استعفای او بر می آید، عبدالمهدی سرنوشت عراق را به مخالفان سپرد و گفت این گوی و این میدان؛ اصلاحات را انجام دهید و نخست وزیر جدید را اتتخاب کنید.

اینکه بعد از او پارلمان طبق نظام انجمنی این کشور که نخست وزیر باید از شیعیان عراق باشد چه کسی را انتخاب می کند، هنوز مشخص نیست.در چند روز اخیر اقدامات حیدرالعبادی نشان از آن دارد که او نیز بار دیگر خیزش را برای نخست وزیری برداشته است اما او دیگر گزینه آمریکا نیست شاید سعودی ها بخواهند اما او در زمان نخست وزیری نتوانست خیلی باب میل آمریکا پیش برود و به همین دلیل با انتخابات 2018 از قدرت کنار رفت.

برخی گمانه ها حاکی از انتخاب میان العامری و مالکی است. از سوی دیگر صدر پیشنهاد صندوق رای را در میان مخالفان داده است و گفته می خواهد از طریق رفراندوم نخست وزیر را انتخاب کند که این خود مشخص می کند نام چه کسی از این صندوق ها بیرون می آید!

ریشه بحران چه بود؟

از دلایل بحران عراق می توان اینگونه شرح داد که چرا طی یک سال عراق اینگونه به اشوب کشیده شد و در نهایت او که تمام تقصییر ها را به گردن داشت از قدرت کنار رفت؟

چندی پیش خبرآنلاین در مقاله ای مفصل به پشت پرده افراد دخیل در وضعیت عراق و کودتای طلایی پرداخت. در این مقاله آمده است که چرا صدر به عربستان رفت و چرا العبادی در پی سرنگونی دولت عبدالمهدی برآمد.

با استناد به این مقاله و همانطور که بالاتر ذکر آن رفت مسائل داخلی عراق برای ریشه بحران بررسی شد اما رویداد مسائل خارجی که در این امر دخیل بود هم بی تاثیر نبود.

اول میانجیگری عبدالمهدی میان تهران و ریاض؛ اسرائیل و آمریکا به هیچ عنوان خواهان روابط مسالمت آمیز میان عربستان و ایران نیستند.

دوم، خروج آمریکا از برجام و در پی آن درخواست برجام دو در خصوص نفوذ منطقه ای و مساله موشکی ایران؛ تهران راضی به گفتگو نشد و آمریکا، اسرائیل و عربستان در صدد حذف ایران در منطقه افتادند.

سوم، وجود پایگاه های حشد الشعبی؛ ترس سعودی و اسرائیل از وجود آنها و حملات مکرر رژیم صهیونیستی به آنها

چهارم، دور زدن تحریم های ایران از سوی نخست وزیر عراق و تزریق ارز خارجی

پنجم، طرح قدیمی خط لوله گاز که از دهه نود استارت آن زده شد و تا به امروز ادامه دارد ، همان خط لوله ای که سبب حمله نظامی آمریکا به عراق شد و پس از آن بهار عربی و بحران سوریه و در نهایت جهنم خاورمیانه را تحویل مردم این منطقه داد

صدر چه می خواهد؟

مسائل داخلی که ذکر آن پیش تر رفت، عمده نارضایتی صدر از وضعیت عراق و تخریب مراجع و سرباز زدن از بیانیه های مکرر آیت الله سیستانی، حاکی از آن است که او تنها جایگاه مرجعیت را می خواهد. این حجم از خونریزی و مخالفت غیر طبیعی با دولت عبدالمهدی نشان از زیاده خواهی این روحانی جوان جنجالی دارد که بسیار علاقمند است که نام محمدباقر صدر را بر پیشانی خود مهر کند.

آن روزی که صدر با هزار جنجال و قیل و قال رسانه های وارد نجف شد، شاید کسی پیشبینی نمی کرد که این ورود به چه معناست و بعد از آن چه اتفاق هایی روی خواهد داد.

مقتدی صدر در حالی به دنبال فساد حکومت بود که میلیاردها دلار هدیه سعودی ها را تا کنون به کسی پاسخ نداده که به چه کاری هزینه کرده است؟ او حتی پاسخ نداده است که بودجه مخالفان را از کدام خزانه بذل و بخشش کرد؟

بیشتر بخوانید: ژنرال آیزنهاور و کودتای طلایی

در طی روزهای گذشته ابومهدی المهندس و هادی العامری بارها درباره در خطر بودن جان مرجعیت عراق هشدار داده اند و اعلام کرده اند که خط قرمز آنها آیت الله سیستانی و مرجعیت این کشور است.

اگر اقدامات صدر به واقع با هدف رسیدن به جایگاه آیت الله سیستانی باشد، هشدارهای مقامات امنیتی عراق را به شدت باید جدی گرفت.

همچنین پس از رفتن عبدالمهدی مشخص نیست که تحولات عراق به چه سمتی پیش خواهد رفت، شاید افراد بعدی به دلیل همان مسائل خارجی و قدرت طلبی صدر، کسانی باشند که روزگاری مردم این کشور را از لوث تروریسم داعش نجات دادند و حال امروز آنها کسانی شده اند که متهم به دخالت در امور عراق هستند.

 حالا باید اقای صدر جواب دهد که بعد از این،  با عراقی که تمامی زیرساخت آن طی دو ماه دود شد و به هوا رفت چه می خواهد کند؟ با توجه به نبود چهره شاخص در میان شیعیان، ایا رفتن عبدالمهدی منجر به جنگ داخلی در عراق می شود؟ آیا بعثی ها به میدان می آیند؟

وقتی منافع شخصی شود نه مردمی، آن وقت است که سلاح مردمی به سپری انسانی برای مطالبات ان فرد بدل می شود، در این حالت  احتمال وقوع جنگ داخلی بسیار بالا می رود؛ با اینحال هر سناریویی بستگی به تحولات روزهای آینده عراق دارد.

 23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    این چه مقاله ای بود.باز که سوال رو در اخر از خودت پرسیدی.این اقای صدر نون و نمک ما رو یک عمر در زمان صدام تو ایران خورد و حالا داره پشت به ما میکنه.عجبا
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      70 5
      داره نقش مخالف نما را بازي ميكند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      134 2
      همه کسانی که بشون نون و نمک میدیم برای منافعشون به ما پشت میکنن طراحان این سیاست خارجی باید خجالت بکشن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      48 6
      شرایط واقعا خطرناکه. امیدوارم این جنگ قدرت به سرنوشت سوریه برای عراق منجر نشه.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      57 6
      مسیر نخست وزیری و مرجعیت کاملا متفاوته! مرجعیت از طریق دعوای سیاسی بدست نمیاد! آیت الله سیستانی با یک عمر عبادت و ریاضت به مرجعیت رسیده نه با دربارنشینی و جدال بر سر قدرت!!!
    • IT ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      32 1
      شاید میخاد هم نخست وزیر هم مرجع بحساب بیاد چیزی شبیه به نام رهبر عراق
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      27 8
      بابا ول کنید هی این روحانی آون فلانی ... شما چکار دارید به عربها ، دیگه جا قحط بود ، چسبیدید به اینا
  • مم AU ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    بازی سیاسی رو واگذار هم اگه کرد عبدالمهدی ترجیح داد کشورش غرق در خون و جنگ و خونریزی نشه.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    90 1
    تقلا بيخود ميزند بايد دنبال الفرار باشد
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      29 2
      بكجا دنيا دار مكافات است
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    176 5
    اينها چرا متوجه نيستند پايان قصه نزديك است
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      102 4
      ديگه نميشود ثروت يك مملكتو تاراج كرد
  • مازیار IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    151 2
    با سلام تو تحلیل تون که درست هم بود بخشی اش کوچکترین اشاره ای به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عراق نکرید. نگفتید چرا کشوری که بیشترین میزانرفروش نفت تو دنیا رو داره تو خیلی شهرها روزی 12 تا 18 ساعت برق دارن. انصاف هم خوبه.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      34 3
      سلام ، ممنونم از توجه و نکته سنجی شما، بزرگوار این مطلب فقط و فقط به ابعاد سیاسی پرداخته شده، ابعاد دخیل خارجی و داخلی. موضوع معیشتی امری جداست که خود یک گزارش تحلیلی جداگانه می طلبد که انشالله در راستای آنهم به زودی مطالبی منتشر خواهیم کرد
  • دادخواه IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    112 3
    اينها فكر كردند می تونن تلاش مردمو بنفع خود مصادره كنند گذشت ببم جان ديگه مردم فريب نمي خورند
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      40 1
      يكبار توانستند
  • US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    117 5
    حالا شد روحانی جنجالی؟
    • مجید IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      42 36
      همیشه جنجالی بود! ایران هم همیشه برای اینکه توازن در عراق برقرار باشه و این اقا اشوب به پا نکنه باهاش کج دار مریز راه می اومد. وگرنه هیچقوت مورد اعتماد نبود. این هم به خاطر پدرش بود که ایران بهش پناه داد زمان صدام ، عراقی ها متاسفانه همین گونه اند استاد نمک خودرن و نمک شکستن هستند
  • رضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    13 65
    خدا را شکر چقدر در این نظرات آدم می بینه کارشناس درجه یک سیاسی داریم. چرا در چیزایی که تخصص نداریم نظر کارشناسانه میدیم؟ کدوم یک از ماها یه ساعت در عراق بودیم و کدوم یک از ما یک صفحه تحلیل در مورد مسائل عراق خوندیم که اینقد راحت در موردش نظر میدیم؟
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      87 6
      وقتی با چماق می زنن تو سرت لازم نیست پزشک باشی تا بفهمی چرا سرت درد گرفته
    • DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      30 5
      من بودم و چند سالی باهاشون کار کردم واقعا غیر قابل اعتمادند. علی الخصوص جریان صدر. او یک صدام در لباس روحانی شیعه است.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      12 1
      مردم نظر کارشناسی ندادند. حس خودشون به رفتار امثال مقتدا صدر را در کامنت ها بیان کردن. مردم ایران کسب قدرت از طریق جلو انداختن و یا خریدن مردم بیگناه و به خون کشیده شدن آنها از طرف هر شخص یا کشوری را دوست ندارند.
  • کارن IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    49 57
    این آقای مقتدی صدر و طرفدارانش و اساسا بخش قابل ملاحظه ای از شیعیان عراقی خوبی های ایران را فراموش کردند. بدی های عراق به ایران در طول هشت سال جنگی که صدام بما تحمیل کرد و آنهادر ابتدا از او حمایت کردند را فراموش کردند. لطف ایران در عدم دریافت چند صد ملیارد دلار هزینه جنگ را فراموش کردند . آنها دوران صدام را فراموش کرده اند که چگونه بی رحمانه با بدترین شکنجه ها و کشتارهای حزب بعث سرکوب می شدند .کمکهای ایران برای رهایی از صدام را فراموش کردند . کمک های ایران برای رهایی از داعش را فراموش کردند . کمک های ایران برای جلوگیری از استقلال کردستان عراق را فراموش کردند . کمک های ایران برای بازسازی را فراموش کردند .نقش زائران ایرانی در بهبود وضعیت معیشتی عراق را فراموش کردند . کمک های اقتصادی ایران را فراموش کردند . ولی مطمن باشید بدون ایران آنها به سراشیبی انحطاط رهنمون خواهند شد. اگر دولتمردان خودتان دزد هستند چه ربطی به ایران دارد؟ وقتی شما حال و حوصله کارکردن ندارید ما ایرانی ها مقصریم؟ اینها همه تحریکات سعودی ها است...
    • داود ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      3 3
      واقعا درسته ..نمیدونم چرا برخی منفی دا ند بنظر شما...عراقی ها خیلی ناسپاس هستند..چرا باید ماهی یکبار کنسولگری ما رو آتش بزنن؟توهین به ما نیست؟ پرچم ما رو میسوزونن
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    37 3
    بهتره هر کاری به اهل خودش واگذار بشه
  • بیچاره ما IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    69 2
    آنچه که از نظرها دور مانده این است که قدرت وحاکمیت بر مردم امروزه به گونه ای شده که حاکمان برای ماندن در آن پا روی خون انسانها میگذارند وخیلی راحت میگذرند که در قدرت بمانند .وای بر این انسان دوپا
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    48 2
    جالبه اين همه بالا پايين ميره در شورش مردم عراق هيچ تاثيري نگذاشته نشانگر اينست كه مردم از خيلي ها عبور كردند
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      26 6
      وقتي مردم بشوند بازي گردان كسي ديگه نميتواند انها را بازي بدهد بلكه تفكر خيل عظيم مردم هستند كه سر نوشت را تعيين ميكنند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    28 1
    پنجم، طرح قدیمی خط لوله گاز که از دهه نود استارت آن زده شد و تا به امروز ادامه دارد ، همان خط لوله ای که سبب حمله نظامی آمریکا به عراق شد و پس از آن بهار عربی و بحران سوریه و در نهایت جهنم خاورمیانه را تحویل مردم این منطقه داد لطفا درباره این توضیح بیشتری میدادین ! کدوم خط لوله ! هربار یه چیز جدید میشنویم
  • دادخواه IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    22 6
    عراق زايمان سياسي سخت و درد ناكي در پيش رو داره
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      11 0
      بند نافع صدر را با دلار نفتي بستند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      12 4
      کل دنیا داره زایمان میکنه ممکنه هم مادر کشته بشه هم بچه
  • احمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    38 77
    زمانی که داعش مردم عراق را سر میبرید مردمی که کنسولگری ایران را اتش زدند و اختشاشگران داخل لونه موش غایب بودند و اکنون که ایران داعش را نادبود کرد امریکا می گوید کار امریکا بوده و اقایان سودای حکومت در سر دارند عجب مردمی دارد شهر کوفه که با فرزند پیامبر هم همین رفتار را کردند
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      30 8
      الان شما هم قواره فرزند پیامبرید؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      15 7
      بزرگوار نگاهتو از بیست و سی و اخبار شبکه یک بچرخون که ببینی دنیا چه خبره! ایران کجا با داعش جنگید که دلیل نابودیش باشه؟ ایران با النصره جنگید . بعد هم اینکه درستش اغتشاشه و نه اختشاش.
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 5
      قابل توجه شما عملیاتی که مانع از سقوط بغداد توسط داعش شد را سپاه قدس طراحی کرد و در عراق فقط داعش وجود داشت نه النصره بهتر است وقتی چیزی را نمی دانید نظر ندهید
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    34 1
    ببم جان تغيير شتريست در خانه هر دولتمرد نفت خوري ميخوابد دير يا زود داره ولي سوخت و سوز نداره
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    26 4
    به نظر من نه دنبال نخست وزيري نه دنبال مرجعبت ايشون دنبال پوله ! پول! پول! پول !
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      4 0
      ديگه هردو به دلار نفتي نافعشون بسته است
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    20 31
    با همه دلخوری هایی که وجود داره نمیشه منکر این واقعیت شد که آشوب های تهران و عراق و لبنان از طرف یک مرجع مشترک داره سازماندهی میشه.اینکه تا اعتراضات ایران شروع شد تو عراق و لبنان آرامش بوجود اومد و تا ایران آروم شد دوباره آتیش اعتراضات عراق تندتر شد و کار به آتش سوزی کنسولگری ایران تو نجف کشید نشون دهنده این واقعیته.فقط متاسفم برای اون مسئولینی که میبینن زغالای زیر خاکستر هنوز روشنن و بجای آب ،بنزین رو این خاکسترا میریزن تا آتیش گر بگیره و اینجوری مردم آسیب ببیننو و البته صورت خودشونم بسوزه.
  • زهرا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    6 8
    اهل کوفه هستن خو
  • رضا AE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    14 4
    خصلت عراقیها اینجوری هست نگاه کنین از اول این کشور دایما در حال زدوخورده من هم در عراق بودم هم سوریه هم لبنان سوریها خیای فرق دارن ولی عراقیها کلا ادمهتی درستی نیستن کاش حکومت ایران مدتی اونارو به حال خودشون رها کنه تمام بزرگان الان عراق در زمان صدام در ایران زندگی کردن و ایران ساپورتشون میکرد مخصوصا صدر حکیم مالکی و،،،،، ولشون کنین هر غلطی میخوان بکنن اینار ایران نباید بهشون کمک کنه برای اونا داعش عربستان امریکا ترکیه خوبه نه ایرانی که هم نون داده هم جون نمک نشناسها
    • شمس تبریزی IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      6 3
      چز رو ولشون کنیم آقا. با این اوضاع ممکنه یه آدمی اونجا روی کار بیاد که برای ایران بد باشه. اونجا هنوز تفاله های بعثی هستن. ما برای امنیت خودمون اونجاییم وگرنه صدر و غیر صدر برای ما اهمیتی نداره
  • NL ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    30 1
    این روحانی جنجالی همونی نیست که ایام محرم در بیت رهبری کنار سرلشکر سلیمانی و دیگران مینشست؟؟؟ به همین زودی تاریخ مصرف تموم شد یا ما بلد نیستیم سیاست خارجیمون رو درست کنترل کنیم؟
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    24 1
    در عراق کسی که سیاسی باشد مرجع نمیشود مرجعیت تقدیسش را در آنجا حفظ کرده سیستانی مصداق عینی اوضاست و بخاطر همین همه از هر طیفی حتی لاییکها قبولش دارند.
  • RO ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    21 2
    فقط دو سوال اینها با ما چکار دارند ما اونجا چکار میکنیم ؟هزینه تراشی
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 0
    وضعیت با این روحانی خوب نمی شود
  • DE ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 0
    مردم عراق مثل ایران ازفساد وگرانی ودزدی حکومت ناراضی هستن ومیخوان وضعیت کاملا عوض شه
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    0 0
    خدا به کمرت بزنه تو عامل بی حرمتی در شهر نجف و کربلا هستی ، شهر های کربلا و نجف و سامرا و کاظمین بجای اینکه امن باشند جای معترضین آشوبگر هستند ، امامان ما و حرمشان آنجا تنها هستند ، تو را بخدا کمک کنید جانمان به لب رسید ، تحمل حضور دشمنان و ناصبی های عربستان را در شهر های عراق را نداریم تا کی امامان ما تنها باشند