کینکت مایکروسافت نه تنها با جذب علاقمندان بسیار، انقلاب جدیدی در صنعت بازی‌های کامیپوتری به وجود آورده، که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند الگویی از شیوه جدید ارتباطی بین انسان و رایانه باشد.

ابوالفضل کریمی: رئیس بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت معتقد است کامپیوترهای آینده می‌توانند به راحتی چهره شما را تشخیص داده و به طور مستقیم با شما ارتباط برقرار کنند.

یکی از ابزارهای جانبی کنسول بازی ایکس‌ باکس به نام کینکت به شدت در میان مردم طرفدار پیدا کرده به طوری که ظرف مدت 60 روز بیش از 8 میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. کینکت با استفاده از یک دوربین حرکات کاربر خود را به سادگی تشخیص داده و آن را در جریان بازی وارد می‌کند. به این ترتیب علاقه‌مندان به بازی می‌توانند به سادگی و با قرار گرفتن در مقابل صفحه نمایش تلویزیون خود بازی‌هایی مانند تنیس، بولینگ و بسیاری دیگر از بازی‌های حرکتی را انجام دهند.

به گزارش تلگراف، این فقط نیمی از داستان است. کریگ ماندی رئیس بخش تحقیقات و استراتژی شرکت مایکروسافت معتقد است کینکت شیوه ارتباط انسان با کامپیوترها را در آینده نزدیک مشخص می‌کند.

زمانی که کینکت عرضه شد نه تنها توجه هواداران بازی‌های کامپیوتری را به خود جلب کرد، بلکه یک انجمن از دانشمندان علوم کامپیوتری به شدت مشتاق بودند این دستگاه را هک کرده و از آن برای اهداف خاص خود استفاده کنند.

ایکس باکس
اکنون مایکروسافت اعلام کرده که نه تنها مشکلی با هک کردن دستگاه بازی خود ندارد، بلکه تصمیم دارد یک کیت برای محققان و آماتورها تولید کند تا آن‌ها بتوانند به راحتی در انجام تحقیقات خود از آن استفاده کنند. علاوه بر آن مایکروسافت در حال کار بر روی یک نسخه از این دستگاه برای سازمان‌های تجاری است.

ماندی در بیستمین سالگرد تاسیس دپارتمان تحقیقات مایکروسافت در این باره گفت: «انجام این کار بین 3 تا 20 سال به طول خواهد کشید. زمای که بیل گیتس شرکت مایکروسافت را پایه گذاری کرد، از همان زمان به اهمیت داشتن دید بلندمدت توجه ویژه داشت. همین موضوع سبب شده که گاهی ما محصولاتی تولید کنیم که قدم‌های بلندی برای شرکت برداشته‌اند. کینکت یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است.»

او ادامه داد: «به اعتقاد من کامپیوترها سال‌های طولانی بود که فقط به عنوان یک ابزار استفاده می‌شدند. اما ما به سختی تلاش می‌کنیم تا آن را به یک یاور و دستیار تبدیل کنیم طوری که بتواند تا حدی کارهای را به صورت خودکار انجام دهد، منظور شما را بفهمد و به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار کند. در آینده نزدیک کامپیوترها بسیاری از وظایف خود را به صورت خودکار انجام می‌دهند. دقیقا به همان شکل که شما از تیم خود درخواست انجام کاری را دارید و آن‌ها به طور خودکار آن را انجام می‌دهند، کامپیوترها نیز روزی به این شکل خواهند بود.

ایکس
البته انجام این کار به این سادگی‌ها هم نیست به طوری که ماندی در این باره می‌گوید: «فهمیدن قصد و نیت مردم کار بسیار دشواری است. بعضی مواقع شما برای رساندن منظور خود به دیگران با آن‌ها صحبت می‌کنید، گاهی فقط سر خود را تکان می‌دهید و گاهی هر دو کار را با هم انجام می‌دهید. تمام این‌ها بستگی به موقعیت دارد. به همین دلیل ما در حال تلاش هستیم تا فهم کامپیوترها را از آن‌چه که انسان‌ها به آن فکر می‌کنند بهتر کنیم. در گذشته این کار فقط با تایپ کردن و استفاده از ماوس انجام می‌شد که البته برای برخی از کاربران این شیوه ارتباطی مشکل است.»

مایکروسافت قرار است کار خود را با کامپیوترهای کوچک مانند لپ‌تاپ‌ها و کامپیورترهای شخصی آغاز کرده و سپس به سراغ کامیپوترهای بزرگ‌تر و در اندازه یک اتاق برود.

ماندی در پیش‌بینی شیوه ارتباط انسان با کامپیوتر در آینده گفت: "در سال‌های بعد مردم روی دیوار با کامپیوترها ارتباط برقرار خواهند کرد که این شیوه تا حدی شبیه به telepresence است. به این ترتیب در آینده مردم صفحه نمایش‌هایی با خود خواهند داشت که می‌توانند آن را باز کرده و روی دیوار قرار دهند.»

شاید برای بعضی‌ها آینده‌ای که روی هر سطح کامپیوترها مخفی شده‌اند چندان قابل باور نباشد. اما مایکروسافت تاکنون تغییرات زیادی در جهان به وجود آورده و باید منتظر عرضه محصولات جدیدتر در آینده باشیم.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    0 2
    باز این مایکروسافت توهم زد
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    2 0
    khooooooooooooooobe
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 2
    sچگونه میتوان رمز ایکس باکس فراموش شده ی خود را پیدا کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا کمکم کنید