پاسخ سخنگوی ستاد طرح حمایت معیشتی به انتقادات مردم

ایرنا نوشت: طرح حمایت معیشتی و یارانه جدید باعث شده آنهایی که با موبایل سروکار ندارند، شاکی شوند. نحوه ثبت بررسی و اعلام اعتراض برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد و برخی سرپرستان خانوار نیز که سیم‌کارتی به نام خودشان ندارند، مسئله‌ساز شده است.

«بنده ۱۰ ساعت است کد ملی را وارد می‌کنم، ولی قبول نمی‌کند.»

«چرا کد ملی صاحب شماره موبایل باید حتماً با کد ملی سرپرست یکی باشه؟ نمی‌خواید بدید، چرا ایراد بنی‌اسرائیلی میارید؟»

«چرا مادر ۷۲ ساله من باید درگیر اپراتورها بشه تا سیم‌کارت به نام خودش بگیره؟»

«من سه روز قبل پیامک دادم، ولی هنوز جوابی نیومده و کد رهگیری هم ارسال نشده برام.»

«چرا کد پیگیری بعد از چهار روز هنوز برای من نیومده؟»

«خانواده چهار نفری هستیم، یارانه جدید برای خانواده سه نفره برامون واریز شده، سازمان هدفمندی می گه ظرفیت جدید نداریم.»

اینها بخشی از سؤال‌ها و مشکلات مردم در رابطه با یارانه جدید است. خانوارهایی که خود را واجد شرایط دریافت حمایت معیشتی می‌دانند، اما یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با شماره‌گیری «ستاره ۶۳۶۹ مربع»، کد ملی سرپرست خانوار را برای بررسی‌های بیشتر، در سامانه وزارت رفاه وارد کنند.

اعتراض افرادی که نمی‌توانند از موبایل استفاده کنند چه می‌شود؟

برخی افراد جامعه نسبت به این شیوه انتقاد دارند. آنها می‌گویند افرادی که نمی‌توانند از موبایل استفاده کنند، مانند افراد بی‌سواد و کم‌سواد، افرادی که تلفن همراه ندارند یا سرپرست خانواری که سیم‌کارت به نام خودش نیست، باید چه کنند؟

این سؤالات را با حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در میان گذاشتیم. میرزایی در این باره به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ما چند فرض را در نظر گرفتیم و بر اساس آن، ابزار فعلی را برای ثبت اعتراض طراحی کردیم. نخست اینکه، بخش عمده جامعه با موبایل کار می‌کنند و تعداد سیم‌کارت‌های کشور نشان از این دارد که ایرانی‌ها حداقل اغلبشان یک سیم‌کارت دارند. تعداد سیم‌کارت‌های فعال در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون است.

وی ادامه داد: فرض دوم این است که در حوزه‌های مختلف مردم با USSD کار کرده‌اند. مواردی مانند خرید شارژ و طرح ترافیک به‌صورت مشابه کار می‌کنند و افراد زیادی توانایی استفاده از این سرویس را دارند. فرض سوم می‌گوید اگر میانگین هرم سنی را در نظر بگیریم، کنار هر فردی که حتی دانش فنی کار با موبایل را نداشته باشد، فردی هست که امکان انجام این کار را برای او دارد.

میرزایی افزود: علاوه بر این، ما فرض چهارمی را در نظر گرفتیم که بر اساس آن، تعداد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعداد کاربران موبایل، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنابراین از ابزار USSD  استفاده کردیم.

برای احراز هویت، باید سیم‌کارت به نام سرپرست خانوار باشد

مسئله دیگری که گروهی از مردم نسبت به آن نقد داشتند، تطابق کد ملی سرپرست خانوار و مالک سیم‌کارتی است که درخواست بررسی را برای سامانه وزارت رفاه ارسال می‌کند.

میرزایی در این رابطه گفت: برای احراز هویت افراد و اینکه مطمئن باشیم کد ملی از طرف خود فرد در سامانه ثبت شده است، دو راهکار داشتیم؛ یا باید حضوراً مردم را می‌آوردیم، در صف می‌ایستادند، مدارک شناسایی را نشان می‌دادند و احراز هویت می‌شدند، یا سازوکار استاندارد و سیستمی احراز هویت را انجام می‌دادیم. به همین دلیل، گفتیم که شماره تلفن موبایل حتماً باید به نام سرپرست خانوار باشد.

وی افزود: اگر فردی نمی‌تواند این فرآیند را انجام دهد، می‌تواند از اطرافیان کمک بگیرد. افرادی هم که سیم‌کارت به نام خود ندارند، می‌توانند در کوتاه‌ترین مدت با مراجعه به اپراتورها، سیم‌کارت به نام خود بگیرند و مشخصات خود را به سامانه ارسال کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

چرا کد رهگیری برایمان ارسال نشده؟

برخی سرپرستان خانوار، با اینکه مشکلی برای استفاده از موبایل ندارند، سیم‌کارتشان به نام خودشان است و مراحل ثبت بررسی در سامانه رفاهی را به‌درستی و تا انتها پیش برده‌اند، اما کد رهگیری به‌دستشان نرسیده است.

میرزایی در این باره توضیح داد: تعداد و حجم کار، بالاست. پیامک به‌صورت گروهی و در مقیاس میلیونی ارسال می‌شود. گاهی اوقات برخی از آنها به دلیل مسائل مختلف، ارسال می‌شود، اما دریافت نمی‌شود. همکاران ما بررسی می‌کنند که حتماً پیامک‌ها ارسال شود. افراد مطمئن باشند پیامک‌ها را دریافت خواهند کرد و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

یارانه گرفتیم، اما کم بود

گروه دیگری که نسبت به یارانه حمایتی انتقاد دارند، افرادی هستند که یارانه دریافت کرده‌اند، اما مبلغ واریزی به حساب سرپرست خانوارشان با آنچه دولت اعلام کرده، متفاوت است. مثلاً خانوار چهار نفره‌ای که فرزند تازه متولد شده‌ آنها در نظر گرفته نشده و به اندازه خانوارهای سه نفره، یارانه گرفته‌اند.

میرزایی درباره این گروه گفت: رسیدگی به مواردی که تفکیک خانوار یا تغییر در ساختار خانوار داشته‌اند، به ابتدای دی‌ماه موکول شده است. اگر هم فرزندان جدید داشته‌اند، به سازمان هدفمندی بازمی‌گردد که بر اساس دستورالعمل‌های خود، پاسخگوست. ما از اطلاعات سایر سازمان‌ها استفاده می‌کنیم. به‌عنوان مثال، اطلاعات خودرو را از نیروی انتظامی و اطلاعات بانکی را به‌صورت سیستمی از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم. در رابطه با ساختار خانواده نیز ورودی ما، خروجی سازمان هدفمندی است، بنابراین سازمان هدفمندی پاسخگوی این موضوع است و برای فرزندان جدید نیز روال خود را دارد.

۲۲۳۲۲۵
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1326118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =