۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
چرا با مردم حرف نمی‌زنید؟

در باور دینی ما مردم با اراده و خواست الهی صاحب امر و مالک اختیار کشور هستند که با رأی خود اختیار اداره امور گوناگون کشور را برای مدتی به کسانی - از رییس جمهوری تا نمایندگان مجلس- به عنوان وکیل و نماینده خود می سپارند.

مردم سالاری دینی که بزرگترین دستاورد سیاسی، دینی و فکری، فرهنگی امام خمینی بوده و می تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورهای اسلامی و همسایه ما عرضه شود به همین معناست.
یکی از بزرگترین وظایف مسؤولان کشور آن است که بعد از تحویل گرفتن امانت از مردم آنان را در جریان امور قرار دهند و در رابطه ای شفاف و دقیق همه چیز را به طور کامل به اطلاع شان برسانند.
این اصل اساسی و قاعده ای است که خلاف آن در صورت ضرورت های خاص امنیتی و اطلاعاتی به عنوان استثنا تلقی می شود، چنان که امیر مؤمنان بعد از قبول خلافت خطاب به مردم فرمود: هیچ چیز حکومت را -جز موارد معدود و خاص امنیتی که باید از دشمنان محفوظ بماند- از شما پنهان نخواهم کرد!
وقتی مسایل مختلفی که بعضا بیگانگان بهتر از هرکسی خبر دارند و در رسانه هایشان منعکس می کنند از مردم مخفی بماند به مرور فقط از اعتمادشان به نهادهای اطلاع رسانی داخلی کاسته خواهد شد.
مخصوصا در شرایط حاضر که با گسترش شبکه های گوناگون اطلاع رسانی ماهواره ای و اینترنتی تقریبا چیزی قابل کنترل نیست و اخبار مختلف به لحظه در سراسر جهان منتشر می شود چاره ای جز رقابت خبری و اطلاع رسانی حرفه ای نیست.
در چنین میدان رقابت و فضای حساسی تنها کسی برنده است که بتواند با رفتار حرفه ای و صحیح اعتماد مخاطبان را جلب کند و چشم و گوش آنان را به دست آورد و جز این رفتار هر چه باشد قطعا به باخت و شکست منتهی خواهد شد.
حوادث هفته های گذشته که به بهانه گران شدن بنزین در کشور رخ داد موقعیت آزمون خطیری برای رسانه ملی و نهادهای رسمی اطلاع رسانی رقم زد.
متاسفانه ضعف رسانه های داخلی در پوشش کامل و دقیق اخبار فرصتی مغتنم در اختیار رسانه های معاند و بیگانه قرار داد که نیاز و عطش مخاطب به اطلاعات و اخبار را پاسخ گویند.
وقتی خود ما به صورت شفاف و صریح با مردم حرف نزنیم و همه چیز را صادقانه و دقیق به آنها نگوییم به طور طبیعی به سراغ صداها و کانال های خبری دیگر خواهند رفت و آنجاست که آنها هر چیزی را هر طور بخواهند مطرح خواهند کرد و راست و دروغ را با هم عرضه خواهند نمود.
پس از گذشت هفته ها مسایل مختلفی به صورت مبهم مانده و پرسشهای مختلفی در ذهن و بر زبان مخاطب عام جاری است، چرا با مردم حرف نمی زنیم و به این پرسش ها پاسخ نمی دهیم؟

* دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی بیروت
* منتشر شده در روزنامه شهرآرا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =