تنها ۵ درصد بیماران مبتلا به آنفلونزا نیاز به بستری دارند

فارس نوشت: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۹۵ درصد بیماران مبتلا به آنفلونزا نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و باید در خانه به استراحت بپردازند.

آنفلوانزا، بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که هم قسمت فوقانی و هم قسمت تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند.اهمیت بیماری در سرعت انتشار همه گیری وسعت و تعداد مبتلایان به آن است.

این ویروس شامل سه گونه A، B، C است که مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری ذرات تنفسی در هوا و سطوح آلوده به ترشحات فرد آلوده است. از زمان ورود ویروس به بدن و تا شروع علائم بیماری ۱تا۳روز طول می کشد و  یک روز قبل از شروع علائم تا ۷روز بعد از شروع علائم بیماران می توانند بیماری را به افراد سالم انتقال دهند. 

علائم بیماری شامل تب، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد، سرفه،  بی‌حالی، دردهای عضلانی، اختلال در تنفس، تغییر رنگ پوست به خاکستری، کم‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب طولانی و زود رنجی است علائمی شامل تب بیشتر از سه روز، حال عمومی بد، نشانه‌های تنفس مشکل‌دار، درد و احساس فشار در قفسه سینه، درد بسیار شدید ماهیچه‌ها، سرگیجه شدید، اختلال در سطح هوشیاری، کم آبی شدید، استفراغ‌های شدید و مداوم از علائم بیماری است و اگر این علائم در فرد ایجاد شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

در همین خصوص ظفرپریسایی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ نفر مشکوک به شبه آنفلونزا گزارش شده که همگی بهبود پیدا کردند و تنها ۳۰۰ نفر بستری و درمان موفق شدند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد کسانی که به آنفلونزا  مبتلا می‌شوند نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها ندارند، گفت: این بیماران باید در منزل تحت مراقبت باشند مگر در موارد خاص بیمارانی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون کنترل نشده و سایر بیماری‌ها دارند، بیماران کلیوی و کبدی، کسانی که داروهای ضد سرطان استفاده می‌کنند، افراد دارای ۶۵ سال سن به بالا و کودکان زیر ۵ سال در صورت ابتلا باید به پزشک مراجعه کنند.

پریسائی تصریح کرد: داروهای ضد ویروس فقط در گروه‌های پرخطر و با تجویز پزشک صورت می‌گیرد و آنتی بیوتیک‌ها هیچ اثری در درمان بیماران آنفلوانزا ندارند ولی اگر عفونت ثانویه مثل سینه پهلو، پنومونی، عفونت گوش را درگیر گرد می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری گفت: راه‌های پیشگیری شامل تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم تماس با افراد آلوده، استراحت کامل بیماران در منزل، عدم مراجعه بیماران به محل کار و مدرسه، عدم مراجعه بیماران به امکانات پرجمعیت، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه  و مصرف مایعات گرم توسط بیماران است.

پریسائی در پایان با اشاره به اینکه مورد جدیدی از مرگ به دلیل آنفلونزا نداشتیم گفت: امکانات بهداشتی و درمانی در تمام روستاها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان آماده ارائه خدمت به بیماران است و  تاکنون مشکلی خاصی وجود نداشته. توصیه شده که افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیازی نیست که به بیمارستان‌های استان مراجعه کنند فقط در منزل استراحت کنند و علاوه بر نوشیدن مایعات مصرف میوه‌جات از داروهای حمایتی و تسکینی استفاده و بعد از سپری مدت بیماری به بهبودی نزدیک می‌شوند.

۲۳۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =