ترامپ از اردوغان حمایت کرد؛ مرهون ترکیه هستیم!

فارس نوشت:«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه ضمن تقدیر از اقدامات ترکیه در شمال سوریه، گفت تعاملات واشنگتن با آنکارا بسیار مناسب است.

ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشیه نشست ناتو در لندن، از تعهد ترکیه به همکاری با نیروهای آمریکایی در شمال سوریه و همچنین تلاش‌ها برای برقراری امنیت در منطقه تمجید کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی دیدار برنامه‌ریزی نشده خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت که درباره موضوعات بسیاری از جمله تحولات اخیر در سوریه صحبت کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد: «ما با هم بسیار جور هستیم. منطقه امن و [طرح] مرزی بسیار عالی عمل می‌کنند... و من بخش زیادی از آن را مرهون ترکیه می‌دانم. آتش‌بس هم به خوبی پا بر جاست».

ترامپ با دفاع از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، اظهار داشت: «اقدامات ترکیه در منطقه، برای آنها احترام زیادی را در پی داشته است. آنها مشغول اقدام بودند. و البته که این کار را چه در خصوص [امنیت] مرزی و چه در خصوص منطقه امن به خوبی انجام دادند».

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا، روز گذشته در اقدامی برنامه‌ریزی نشده، در حاشیه اجلاس ناتو در لندن با هم دیدار کردند. 

در این دیدار که حدود نیم ساعت طول کشیده، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه، «برات البیرق» وزیر دارایی، «حلوسی آکار» وزیر دفاع و «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه حضور داشتند. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای، دیدار اردوغان با ترامپ را سازنده توصیف کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    12 23
    بشدت مراقب اردوغان باشید . تازگی ها بین او و ترامپ یک رفاقت منحوس شکل گرفته است . الان ترکیه تحت فشار آمریکاست که گاز و نفت نخرد از ایران .. ایران باید اهرمهای فشارش را به ترکیه گوشزد کند . ترک ها شدیدا بر روی گشناسایی کشتار ارامنه حساس هستند. اگر اردوغان در این برهه حساس قصد نارو زدن و از پشت خنجر زدن به ایران را داشته باشد دولت و مجلس ایران بلافاصله باید با ارایه سندهایی که مطمنا در ایران وجود دارد (و حتی بدون سند) بحث کشتار ارامنه و شناسایی آنرا در سالهای پایانی جنگ جهانی اول را در مجلس مطرح و در کابینه نیز صحبت شود و اگر ترکیه به سیاست ضد ایرانی اش ادامه داد بلافاصله کشتار ارامنه را هم دولت و هم مجلس تایید و شناسایی کنند . این طور پشتیبانی بسیاری از لابی های ارمنی در آمریکا و اروپا را نیز بدست خواهیم آورد . و علاوه بر آن بلافاصله به حمایت از اکراد سوری بپردازد و سعی کند یک جبهه ای در آنجا بر علیه ترکیه باز نماید.مراغب اردوغان باشید. تازگی ها شدیدا خودشو به ترامپ میچسبونه و به هم دل و قلوه قرض میدهند. همچنین اردوغان تازگی ها خیلی عملگرا شده است .مراقب اردوغان باشیم .
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      19 11
      اخه با به رسميت شناختن كشتار ارامنه چيكار ميشه كرد.اردوغان بخواد تحريمهارو سفت بگيره از الانمون كه ديگه فكر نكنم بدبختر از ما تو دنيا ونزولا و كره شمالي هست بدترم ميشيم و خدا ميدونه چه بلايي سرمون مياد.تركيه خيلي با ما راه مياد.كردهاي سوريه رو امريكا نتونست حمايت كنه و تركيه نابودشون مرد اونوقت ما كه خيلي ضعيفتريم ميخوايم حمايت كنيم!!!
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      17 8
      فرانسه نسل كشي رو رسمي كرد و از كردها حمايت كرد و اخرشم تركيه كارشو كرد و شمال سوريه رو گرفت.تركيه بخواد تو اين شرايط كه امريكا سرمون اورده و كمر مردم شكسته اذيتمون كنه خيلي راحت ميتونه.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      9 9
      اینکه در حاشیه ناتو در طول نیم ساعت گفتگو وضعیت مناسبات ترکیه و آمریکا دچار تغییرات اساسی شده حقیقتا شک برانگیز است . و باید خیلی مراقب این ها بود ... گرچه از گفت و شنود های اینها تا مرز اقدام و عمل شان فاصله از آسمان تا زمین است ..... باید حریف را جدی گرفت . ترکیه دوست خوبی برای ایران نیست .
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      4 19
      ترکیه نتونست شمال سوریه رو بگیره فقط شهر عرب نشین سریکانی به نیروهای ارتش آزاد واگذار شد ترکیه با آمریکا در حمله هماهنگدبود همه می دانند ترکیه که توان مقابله با پ ک ک رو در خاک خودش و توان تحمل تحریم‌های روسیه دو زاری رو نداره همچین قلدری هم نیست بوقتش کردهای ترکیه بلند میشن و جمهوری ترکیه به تاریخ میپیونده
    • شمس تبریزی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      7 1
      اردوغان به ما از پشت خنجر نخواهد زد. رفقای زیادی در ایران داره که حتی کود انسانی هم از ترکیه وارد میکنن.رجب بهتر از رفقای ایرانی اش کسی را پیدا نمیکنه. تازه بهش هم حرف بزنی، میگه این سروصداها چیه از ایران می شنوم؟
    • مراد NL ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      17 1
      شما از کدوم نسل کشی صحبت می‌کنید. بارها دولت ترکیه به ارمنستان و دولت های اروپایی گفته که هم شما و هم ما بیاین آرشیو هامون رو باز کنیم و از نزدیک در مورد ادعای شما گروه تحقیق تشکیل بدیم که از طرف ارامنه رد شده. بهتره از قتل عام مردم آذربایجان در قره باغ کوهستانی به دست گروه ترور ارمنی داشناک هم برامون مطلب بنویسی.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      21 2
      ترکیه خودشو به هردری میزنه که از ناتو نندازنش بیرون مطمئن باشید لازم باشه اردوغان دولا یشه پای ترامپ و مکرون هم بوس میکنه چون میدونه از ناتو بیاد بیرون فاتحه ش خونده ست
    • پاسخ شمس NL ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      1 2
      خخ واللهی راست میگه این عده که البته خیلی هم اقلیت نیستن ترکیه را خارج بسیار خفنی میدونن وقتی از یه سفر چند روزه از آنتالیا میان دیگه دور و بریاشونو تحویل نمیگیرن! بالاخره خارج رفتن دیگه باید یه فرقی با بقیه داشته باشن!
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      0 3
      از نسل کشی ارامنه، علویها، آشوری‌ها، کردها و... دولت ترکیه حرف مفت زیاد می‌زند.
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      3 0
      اردوغان سر تروریسم رو له کرده و به خاطر این وقتی اسمش میاد تروریستها خودشونو خیس میکنند.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    5 1
    کاملا مشخصه مانور جنگنده سوخو 35 روسی بر فراز استانبول و مخالفتهای جدی به رویکرد ترامپ در مورد دور کردن ترکیه از امریکا و هدایتش به جانب روسیه و تضعیف ناتو و ترس از عواقب اینکارهای ترامپ در رای دهی امریکاییان موجب ایراد این سخنان شده
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    4 0
    ای چدت وپرتا چیه برا خودتون میبافین واظهار نظر بیخود میکنین
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    19 15
    الان یکسری حامی تروریست میان از سر تعصب نژادی به اردوغان فحش میدن ماهم به اردوغان انتقاد داریم ولی نه از جنس انتقاد شما
    • NL ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      3 6
      الان تو دقیقا حامی کدوم تروریستی ؟تروریست در دنیا تعابیر متفاوتی دارد ..پانترکها به کردها میگن تروریست و تمام دنیا به داعش و حامیانش یعنی پانترکها میگن تروریست اینکه تروریست کیست جای سوال است باید دید اجماع بیشتر بر روی تروریست بودن کیست
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      8 0
      تو ليست سازمان ملل بيشترين گروههاي تروريستي از كردها هستن كه تركيه تو شمال سوريه نابودشون كرد.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      7 0
      تركيه بلاخره كارشو انجام داد.شمال سوريه رو دستش گرفت و فرماندار انتخاب كرد.تروريستهاي پ ك ك و ي پ گ رو درهم كوبيد و الانم داره با ترامپ همكاري ميكنه.خيلي باهوشه خدايي.
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      4 0
      اين تروريستهايي كه تو سوريه و عراق و ايران جوونهاي مردم رو ميكشن تو مرزها و تركيه تنها طرفي هست كه اسمش مياد اين تروريستها نميدونن كجا فرار كنن.قنديل رو هم از دست دادن اين تروريستها
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      0 2
      اولا تروریست یعنی تکفیریهایی که سر مردم سوریه و عراق رو می‌بریدن و ویدئو ضبط میکردن که به اعتراف خودشون در ترکیه آموزش دیده بودن و از اونجا اسلحه میگرفتن. پس تروریسم اصلی منشاش خود ترکیه است نه جای دیگه. دوما ترکیه شمال سوریه یا بهتر بگیم کردستان سوریه رو نتونست بگیره به جز چند شهر و روستای عمدتا عرب نشین و یک نوار باریک. از این توهمات تون بیاید بیرون و برید نقشه رو نگاه کنید تا ببینید کجا دست کبه. این اشغالگری ترکیه اتفاقا خودش حمایت از تروریسم بود چرا که با پشتیبانی نیروی تکفیری که سابقا جز داعش و النصره بودن انجام شد و اتفاقا زندانهای داعش رو هم هدف گرفتن تا اردوغان رفقاش رو آزاد کنه. این حرفهای کاست مالیکننده شما چیزی رو عوض نمیکنه وهمه کشورها ازجمله کشور خودمون، سوریه، همه همسایه های ترکیه و حتی متحدینش توی ناتو این اشغالگری رو محکوم کردن.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    9 0
    هواپیمای روسیه را با خلبانش مورد اصابت قرار داد و برای حمله به سوریه آمریکا را دو هزار حساب نکرد. الان بیشتر از ما با روسهم ارتباط دارد و بهتر از ما به آمریکا صادرات و رابطه دارد الان کدام دولت برای مردمش بهتره؟ ترکیه یا ایران
  • ناشناس IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    10 2
    سیاست خارجی ی اردوغان خیلی عالیه.چونکه از همه بیگانگان منافع میگیره وبه ترکیه می چسباندوروز بروز هم پیشرفت میکند.برعکس بعضی از کشورها که از مردم خودش میزند وبه بیگانگان چرب زبان ودو رو می چسباند واخرش هم همان بیگانگان نمک نشناس در میان وبه نوعی ضربه میزنند.
    • شمس تبریزی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      4 1
      اردوغان از جنس خودشونه. در چهارچوبهای کلی خودشون هم داره پیش میره و تا حالا اقدام جدی برای خروج از این چهارچوب نداشته. اینکه بهش اجازه داده میشه که وارد شمال سوریه هم بشه به خاطر سیاست های خود آمریکاست کما اینکه در زمان پهلوی هم بر پایه سنتو ایران نقشهایی بهش داده شده بود. بعد هم کردنش ژاندارم منطقه و نیرو میفرستاد عمان و جنگنده های ایرانی بدون اجازه عراق تا مرز اردن پرواز میکردن. شاه هم واقعا باورش شده بود که اینها به خاطر قدرت خودشه. قضیه اردوغان هم به همین ترتیبه. شما به ژست اسلامگرایی اش نگاه نکن. شاه هم از این ژستها داشت و بهش میگفتن شاهنشاه اسلام پناه. منتها یه عده از ایرانی ها ابله بودن و هنوز هم هستن و خیال میکردن شوکت شاه از خودشه، درست همانطوری که الان شما درباره اردوغان چنین فکری میکنی. شاه هم گاهی اوقات برای نشان دادن استقلال، میرفت طرف شوروی و تهدید به خرید سلاح از اونها میکرد. ما نمونه اردوغان را قبلا در ایران داشتیم. دهنمون آب نمیفته
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      1 5
      با نظر شمس کاملا موافقم البته ژاندارم سابق آمریکا با ژاندارم فعلیش فرقش اینه که کودتا بر علیه خودش ترتیب نمیداد و بر مردم آگاهتر و بافرهنگتری حکومت میکرد
    • AE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      2 0
      اقاي شمس تبريزي اگه همين امريكا نبود الان تركيه نصف سوريه رو گرفته بود.شاه متكي بر امريكا بود ولي تركيه متكي به خودشه و اگه مزاحمتهاي امريكا نباشه به تنهايي منطقه رو قرق ميكنه.